دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سید امیر آقایی در گفتگو با آنا:

«شهر خانواده» را به یک الگوی فرهنگی تبدیل می‌کنیم

«شهر خانواده» را به یک الگوی فرهنگی تبدیل می‌کنیم
دبیر قرارگاه بازار پردازی فرهنگی درباره جایگاهی که نمایشگاه «شهر خانواده» به دنبال رسیدن به آن است، گفت: ما می‌خواهیم جنب و جوشی در جامعه و فضا‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم تا این رویداد تبدیل به یک الگو برای تولید فضا‌های فرهنگی اینچنینی شود.
کد خبر : 827963

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نمایشگاه ملی «شهر خانواده» یکی از رویداد‌های مهم فرهنگی امسال است که تا چند روز دیگر آغاز می‌شود و بخش‌های مختلف آن تا سال آینده نیز ادامه خواهند داشت. بخشی از این نمایشگاه در مجموعه فرهنگی اراضی عباس‌آباد تهران برگزار می‌شود که مهم‌ترین قسمت آن برگزاری تئاتر تعاملی با مخاطبان محدود است و بخش دیگر آن که به فروش محصولات و ارائه تولیدات جدید مربوط می‌شود از یازدهم بهمن در مصلی تهران برگزار می‌شود.

در راستای برگزاری این رویداد با «سید امیر آقایی» دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی که از برگزارکنندگان این نمایشگاه است گفت‌وگو کردیم، که در ادامه می‌خوانید.

آقایی در رابطه با احتمال موفقیت این نمایشگاه و مواردی که ممکن است شرایط را تغییر دهد اظهار کرد: چون بار اولی است که رویدادی در این سطح در حال شکل‌گیری است و تجربه قبلی پشت آن نیست، نگرانی‌هایی وجود دارد، ولی از طرف دیگر موضوعاتی که در تئاتر تعاملی این رویداد برگزار می‌شود، در جامعه طرفدار و مخاطب دارد و این به ما نقطه قوتی می‌دهد که شاید استقبال از آن بد نباشد.

وی در رابطه با تئاتر‌های تعاملی که قرار است در اراضی عباس‌آباد اجرا شود، هم گفت: این نمایش‌ها، چون سانس‌بندی شده‌اند و بحث ثبت نام هم برای آن‌ها وجود دارد، امیدی به ما می‌دهد که نتیجه خوبی را شاهد باشیم. چون اگر تمام بخش‌ها به صورت عمومی بود و تعداد مراجعه‌کنندگان بیش از حد می‌شد، ممکن بود شرایط سختی به وجود بیاید، اما در حال حاضر همه چیز کنترل شده جلو می‌رود و امیدواریم که مشکلی به وجود نیاید.

«شهر خانواده» را به یک الگوی فرهنگی تبدیل می‌کنیم

** توجه ویژه به جایگاه خانواده

دبیر قرارگاه بازار پردازی فرهنگی در خصوص شرایط این روز‌های جامعه و احتمال عدم استقبال از نمایشگاه «شهر خانواده» نیز گفت: چون در حوزه کودک و نوجوان فعالیم این شرایط در کار ما خیلی مؤثر نیست، شاید در نمایشگاه‌ها و حوزه‌های مربوط به بزرگسالان، این فضا‌ها با واکنش‌هایی مواجه شود، اما به این دلیل که به حوزه کودکان و نوجوانان می‌پردازیم، همه به دنبال این هستند که فرزندانشان از حواشی دور باشند و به سمت این اتفاقات نروند. به عنوان مثال، همین مسئله که برای شرکت در تئاتر‌های تعاملی مخاطبان باید از پیش ثبت نام کنند، به نوعی یک حائل بین حواشی و این رویداد قرار می‌گیرد، اما در کل، چون موضوع نمایشگاه خانواده محور است، اتمسفر کلی آن، از حواشی فاصله زیادی دارد.

وی درباره اثرگذاری نمایشگاه در بحث نشاط اجتماعی که یکی از شعار‌های اصلی برگزارکنندگان این رویداد است هم اظهار کرد: شاید این نمایشگاه و فروشگاه به طور مستقیم روی نشاط اجتماعی مؤثر نباشند، اما همین که سانس‌های عمومی نمایشگاه را به صورت رایگان برای مردم در نظر گرفتیم تا در این فضا قرار بگیرند و با بازی‌های مختلف، نمایش‌های عروسکی، انیمیشن‌های مختلف و لوکیشن آنجا درگیر شوند، قطعاً به افزایش این نشاط کمک می‌کند.

آقایی اضافه کرد: ما این روز‌ها به راه‌اندازی کلونی‌هایی فکر می‌کنیم که مبتنی بر کاراکتر هستند. مثلاً یک فضای فرهنگی که در آن سینما، سالن ورزشی و تفریحی دارد را در نظر بگیرید که تمام آن روی یک کاراکتر مانور دهد. یعنی به عنوان مثال یکی از شخصیت‌هایی که در همین رویداد «شهر خانواده» از آن استفاده شده را در جا‌های مختلف استفاده کنیم. طرح‌هایی از آن را در سالن‌های ورزشی قرار دهیم که مشغول انجام فعالیت‌های ورزشی است، عروسک دستی‌اش، عروسک گردانی می‌شود، بازی رومیزی آن تولید شده و ایده‌هایی دیگر که مبتنی بر همان شخصیت است. این موارد جنب و جوشی که به دنبالش هستیم را به وجود می‌آورد، چون عملاً محوریت در اینجا خانواده است و زمانی که خانواده به این نمایشگاه می‌آید کل اعضای آن درگیر می‌شوند. یعنی بچه‌های کوچک به نحوی و بزرگسالان به نحوی متفاوت با آن محصولات و لوازم همراه می‌شوند. به همین دلیل هم امیدواریم این اتفاق را عملی کنیم تا تبدیل به یک الگو برای تولید فضا‌های فرهنگی اینچنینی شود.

«شهر خانواده» را به یک الگوی فرهنگی تبدیل می‌کنیم

اختتامیه دوره اول رویداد رویازی

** درس گرفتن از ایرادات رویازی

وی در خصوص برنامه‌های این مجموعه در سال آینده نیز گفت: «شهر خانواده» در بخش فروش محصول که امتداد پیدا می‌کند و در مصلی فروش محصولات آن ادامه خواهد داشت و برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که همزمان با نمایشگاه قرآن نیز همچنان فعال باشد. ولی بخش مرتبط با شخصیت‌پردازی به این ترتیب نیست. بعد از عید وارد یک مسابقه ملی ارائه شخصیت می‌شویم و شروع داستان بازار پردازی سال آینده را با محوریت شخصیت‌هایی قرار می‌دهیم که در یک مسابقه ملی شرکت کردند، طرح شخصیت آن‌ها کامل شده و ظرفیت محصولات فرهنگی‌شان نیز مشخص است. یعنی عملاً ما سال بعد را روی مسابقه ملی متمرکز می‌شویم و بر اساس آن تهیه‌کنندگان ارشد و ظرفیت‌های توسعه محصولات را پیدا کنیم.

سید امیر آقایی که در دوره اول رویداد رویازی (نخستین پیچینگ انیمیشن ایران) نیز به عنوان یکی از برگزارکنندگان حضور داشت و در آن رویداد نیز برخلاف تصور اولیه، نتیجه نهایی امیدوارکننده نبود، درخصوص احتمال عدم موفقیت این طرح جدید هم عنوان کرد: ایرادی که ما پس از برگزاری رویازی به آن واقف شدیم این بود که در این رویداد به طور خاص روی کاراکتر‌ها توجه نمی‌شد. در حقیقت ما زمانی که این رویداد انیمیشنی را عارضه‌یابی کردیم، ایده جدیدمان را طراحی کردیم. نکته این بود که برای حضور در یک فرم خاص، سرمایه‌گذار را دعوت می‌کردیم، خب این سرمایه‌گذار همیشه نگران بود که در این تک فرم، چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و نتیجه آن چه می‌شود. ولی شما زمانی که بسته‌ای از محصولات فرهنگی مرتبط با یک شخصیت دارید، ریسک را مدیریت کردید، همه چیز را در زیرمجموعه‌های مختلف پخش کردید و عملاً این روش باعث می‌شود علاقه‌مندی بیشتری برای سرمایه‌گذار به وجود بیاید و با طرح‌ها همراه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب