دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1395 - 11:56

مدیرعامل سینا ریل پارس: شرکت‌های واگن‌سازی به روز نیستند/ از سرمایه‌گذاری کره‌ای‌ها استقبال می‌‌کنیم

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل سینا ریل پارس با اشاره بر قرارداد اخیر ایران با کره‌ جنوبی برای ساخت واگن‌های جدید گفت: تنها 10 تا 15 درصد واگن‌ساز‌های داخلی به روز هستند و باقی هنوز از نقشه‌های قدیمی استفاده می‌کنند.
کد خبر : 82792

محمد ساطعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تاکید بر اینکه تکنولوژی تولید برخی واگن‌ها چه باری و چه مسافری در ایران وجود دارد اما امکان ساخت برخی دیگر را نداریم، افزود: به تبع ورود این واگن‌ها از خارج از کشور، صنعتگران داخلی نیز به‌روز می‌شوند و یقینا سیاست وزرات راه و شهرسازی واردات واگن‌های مشابه داخلی که توان ساخت آنها در داخل کشور وجود دارد، نیست.


وی ادامه داد: هنوز واگن‌های باری مورد استفاده در خطوط ریلی داخل واگن‌های قدیمی با وزن بسیار بالا هستند در حالی که از مدت‌ها پیش واگن‌های ساخته‌شده با آلومینیوم به علت وزن سبک و حجم بالای بارگیری در دیگر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرند.


ساطعی تصریح کرد: باید نمونه‌های جدید واگن‌ وارد کشور شوند تا بتوان با نمونه‌برداری از آنها به تکنولوژی‌های جدید ساخت دست یافت.


این فعال صنعت ریلی با بیان اینکه سیستم‌های تخلیه در ناوگان ریلی بسیار قدیمی هستند، اظهار کرد: در سیستم واگن‌برگردان بندرعباس باید روزانه هزار واگن تخلیه و بارگیری شود در حالی که اکنون ظرفیت و امکان تخلیه 200 واگن وجود دارد. همچنین در منطقه بندر شهید رجایی اراضی 200 هکتاری بدون هیچ گونه تجهیزات رها شده‌اند که بدون هیچ گونه تکنولوژی‌، کامیون‌ها به شیوه کاملا سنتی اقدام به تخلیه بار خود می‌کنند.


وی با تاکید بر اینکه وضعیت حمل‌ونقل متاثر از اقتصاد داخلی جهانی مانند قیمت نفت و سنگ‌آهن است، بیان کرد: سال گذشته قیمت سنگ‌‌آهن نسبت به سال‌‌های 92 و 93 بسیار نازل بود و ما برای استخراج و بارگیری و حمل‌ونقل خود از تکنولوژی‌های نسل 2 استفاده می‌کردیم در حالی که استرالیا یا دیگر کشورها تکنولوژی‌های نسل 4 را به کار می‌برند.


ساطعی عنوان کرد: در زمان خروج از رکود باید توان رقابت جهانی را داشته باشیم و از این رو هم باید سطح تکنولوی‌های خود را ارتقا دهیم.


وی با اشاره بر سهم حمل‌ونقل ریلی از بخش بار و مسافر کشور گفت: سالانه 400 میلیون تن بار در کشور جابه‌جا می‌شود که سهم حمل‌ونقل ریلی از این میزان تنها در حدود 7 درصد است در حالی که برنامه مصوب دولت برای این بخش 30 درصد بود. باید همه تکنولوژی‌های جدید را به کار گیریم تا بتوانیم این فاصله را کم کنیم.


مدیرعامل سینا ریل پارس اظهار کرد: پیش‌بینی دولت برای ارتقای سهم حمل‌ونقل ریلی از میزان بار جابه‌جا برای سال‌های آتی 120 میلیون تن است. این در حالی که یقینا میزان کل بار کشور در این سال‌ها همان 400 میلیون تن باقی نخواهد ماند بنابراین فاصله برای رسیدن به این جهش بزرگ بسیار زیاد است و کار دشواری را در پیش داریم.


ساطعی بیان کرد: استقبال از سرمایه‌گذاری و ورود تکنولوژی‌های جدید خارجی به کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است چرا که باید توان تولید داخلی با استفاده از این سرمایه‌گذاری‌ها ارتقا یابد بنابراین از سرمایه‌گذاری‌ کره‌ای‌ها استقبال می‌کنیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ریلی واگن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته