دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خبر خوش بانک کشاورزی برای گندم کاران: تأمین اعتباری هزینه خرید نهاده ها، تسویه بعد از فروش محصول

خبر خوش بانک کشاورزی برای گندم کاران: تأمین اعتباری هزینه خرید نهاده ها، تسویه بعد از فروش محصول
آنگونه که مدیرعامل بانک کشاورزی اعلام کرده، این بانک مدیریت مالی پلتفرم زنجیره تأمین اعتباری نهاده‌های اجرای کشاورزی قراردادی گندم در سال زراعی جاری را بر عهده گرفته و کشاورزان نیازی به خرید نقدی نهاده‌ها ندارند.
کد خبر : 827774

محمد صادق پور -- فرشید فرخ نژاد مدیرعامل بانک کشاورزی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا  از آغاز اجرای کشاورزی قراردادی گندم بر بستر پلتفرم مدیریت مالی زنجیره تامین خبر داده است.

در دولت سیزدهم نیز وزیر جهاد کشاورزی اجرای طرح کشاورزی قراردادی را به عنوان اصلی‌ترین برنامه این وزارت خانه اعلام کرده است.

در این طرح، قراردادی پیش از کشت میان کشاورز و دستگاه خریدار محصولات امضا می‌شود کارشناسان بر این اعتقادند که کشاورزی قراردادی می‌تواند به روش کشت‌های بی برنامه که به سردرگمی کشاورز و حتی موجب ورود زیان به منابع مالی دولت و نهایتا مصرف کننده می‌انجامید، خاتمه دهد.

حال بانک کشاورزی مسئولیت اجرای کشاورزی قراردادی گندم و مدیریت مالی زنجیره تأمین این محصول را بر عهده گرفته است.

به گفته مدیرعامل بانک کشاورزی، در سال زراعی جاری عاملیت خرید تضمینی ۷.۲ میلیون تن گندم را عهده دار است که هزینه اجرای این طرح ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر بانک کشاورزی قرار است میلیارد‌ها تومان تسهیلات خرید نهاده‌های زراعی را به کشاورزان پرداخت کند؛ اجرای چنین برنامه گسترده ای، نیازمند در اختیار داشتن ابزار‌های تأمین مالی تعهدی و اعتباری به جای روش‌های سنتی و نقدی است که بانک کشاورزی این ابزار‌ها را در راستای توسعه بانکداری الکترونیکی در اختیار دارد.

بر اساس اعلام فرخ نژاد مدیرعامل بانک کشاورزی، در قالب «کشاورزی قراردادی بر بستر پلتفرم مدیریت زنجیره تامین»، کشاورز می‌تواند نهاده‌ها و خدمات مورد نیاز خود را به صورت اعتباری و بدون پرداخت وجه نقد، از دستگاه‌های مربوطه تامین کرده و پس از برداشت محصول و تحویل آن به دولت، این هزینه‌ها از محل وجوه خرید تضمینی محصول کسر می‌شود.

خبر خوش بانک کشاورزی برای گندم کاران: تأمین اعتباری هزینه خرید نهاده ها، تسویه بعد از فروش محصول

مدیریت مالی این زنجیره بر عهده بانک کشاورزی است و لذا کشاورز می‌تواند با خیال راحت به فعالیت اقتصادی خود در کشت گندم اقدام کرده و نگرانی بابت تأمین مالی خرید نهاده‌های کشاورزی نداشته باشد؛ اما در پایان مراحل فروش گندم برداشته شده، این هزینه‌ها از رقم نهایی خرید تضمینی کالا کسر خواهد شد.

این برای نخستین بار است که این روش در کشت گندم و خرید تضمینی این محصول استراتژیک با مدیریت مالی زنجیره تأمین از سوی بانک کشاورزی اجرا می‌شود؛ ابزار‌هایی که بانک کشاورزی در اختیار دارد، روش هایی، چون ابزار‌های نوین تعهدی نظیر گواهی اعتبار مولد (گام)، کیف پول و کارت اعتباری، گشایش اعتبار ریالی و ضمانت نامه است.

اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) که در دولت سیزدهم و با تفاهم نامه سه جابه وزارت خانه‌های اقتصاد و صمت و بانک مرکزی راه اندازی شده، تا حدود هزار هزار میلیارد تومان اعم از تسهیلات و اوراق برای حمایت از بخش تولید در نظر گرفته شده است.

ضمن اینکه بانک کشاورزی اقدام به گشایش ال سی (اعتبارات اسنادی) ریالی را برای حمایت از تولید در دستور کار قرار داده است.
در روش و مدل پیشنهادی تامین مالی بانک کشاورزی برای کشاورزی قراردادی که به صورت اعتباری و با کمترین اتکا به منابع نقدی است، نه تنها فشاری به کشاورز وارد نمی‌شود بلکه می‌تواند از طریق گردش جریان اعتباری، راهکار موثری برای جبران کمبود منابع مالی بانک‌ها برای حمایت از بخش کشاورزی هم باشد.

روشی که بانک کشاورزی برای مدیرت مالی زنجیره تأمین اجرای کشاورزی قراردادی گندم به کار می‌گیرد، کمک بزرگی به تامین امنیت غذایی کشور به واسطه افزایش پایداری تأمین نهاده‌ها خواهد بود.

مدیرعامل بانک کشاورزی معتقد است از دیگر مزایای اجرای این طرح، کاهش زیاد قرارداد‌های کاغذی و مراجعات حضوری کشاورزان به شعب بانک یا دستگاه‌های مربوطه است؛ همچنین فاکتور‌های خدمات و نهاده‌ها به صورت الکترونیک صادر و توسط بانک کشاورزی از محل اعتبار تخصیصی به خرید تضمینی گندم، تسویه می‌شود.

**چه خدماتی در طرح اجرای کشاورزی قراردادی بر بستر پلتفرم مدیریت مالی بانک کشاورزی به کشاورزان ارائه می‌شود؟

از مهمترین خدماتی که در طرح اجرای طرح کشاورزی قراردادی گندم بر بستر پلتفرم مدیریت مالی زنجیره تأمین توسط بانک کشاورزی ارائه می‌شود، می‌توان به بیمه محصولات و خرید کود اشاره کرد که با هماهنگی شرکت بازرگانی دولتی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی انجام می‌شود.

قرار است در سال‌های آتی دیگر خدمات شامل خرید همه مواد اولیه و نهاده‌ها و ارائه کلیه خدمات مورد نیاز از جمله خرید سموم، انجام آزمایشات خاک، خدمات مکانیزاسیون، خدمات گیاه پزشکی، خرید بذر گواهی شده، خدمات آموزشی، فنی، توسعه‌ای، دانش‌بنیان،  تحقیقاتی و ... بر بستر این پلتفرم ارائه شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته