پرونده ۴ ایرلاین بدحساب حقوقی و قضایی شد
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامحسین باقریان درباره آخرین وضعیت بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بابت استفاده از خدمات فرودگاهی افزود: تمام شرکتهای هواپیمایی به جز دو شرکت فعال و چند شرکت غیرفعال بدهیهای خود تا پایان دیماه سال گذشته را با ارایه چک قسط بندی تعیین تکلیف کردند.
وی تصریح کرد: شرکتهای هواپیمایی بخشی از بدهی خود را به صورت نقدی پرداخت کردند و بخش دیگر را به صورت اقساطی پرداخت میکنند.
باقریان درباره ایرلاینهایی که به دلیل عدم حضور برای تعیین تکلیف بدهی خود به دستگاه قضایی معرفی شده بودند نیز گفت: پرونده حقوقی این ایرلاینها همچنان در جریان است. از ایرلاینهای بدهکار که تاکنون بدهی خود را تعیین تکلیف نکردند دو شرکت در گذشته فعال بودند که اکنون غیرعملیاتی هستند.
معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: از آنجا که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) یک شرکت ملی و حامل پرچم است بنابراین در حال مذاکره و رایزنی برای پرداخت بدهیهای خود است.
وی از طلب شرکت فرودگاهها از شرکت پخش فرآوردههای نفتی خبرداد و گفت: ۲ درصد از هزینه هر لیتر سوختی که شرکت پخش فرآوردههای نفتی به ایرلاینها ارائه میدهد باید در اختیار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران قرار گیرد.
باقریان با بیان اینکه شرکت پخش فرآوردههای نفتی به طور میانگین سالانه باید ۲۰ میلیارد تومان بابت ۲ درصد بهای سوخت به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوای ایران پرداخت کند، اظهار کرد: این در حالی است که از سال ۹۱ تاکنون فقط ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شرکت فرودگاهها پرداخت شده که ۳ میلیارد تومان آن در سال گذشته پرداخت شده است.
معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزود: اکنون این موضوع در کمیسیون اقتصادی دولت در جریان است تا راهکاری برای نحوه پرداخت بدهیهای شرکت پخش فرآوردههای نفتی به شرکت فرودگاهها ارائه شود.
وی درباره وضعیت درآمدی شرکت فرودگاهها نیز گفت: تنها فرودگاه سودده کشور فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) بود که این فرودگاه نیز سال گذشته از مدیریت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران منتزع و با ثبت شرکت شهر فرودگاهی به صورت جداگانه مدیریت میشود که بخش عمدهای از در آمد شرکت فرودگاهها منتقل شد.
باقریان افزود: با توجه به وضعیت بودجهای نامناسب در صورت ادامه این وضعیت بخشی از ظرفیتهای خود را از دست خواهیم داد بنابراین با توجه به لزوم توسعه ناوگان هوایی ایران طی سالهای آینده نیاز به سرمایهگذاری بسیار زیاد در فرودگاهها داریم.
معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه طی مدت ۵ تا ۶ سال آینده حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان برای سرمایهگذاری در فرودگاههای کشور نیاز داریم، افزود: اگر این سرمایهگذاری انجام شود میتوان به ظرفیت توسعه حمل و نقل هوایی پاسخ داد در غیر این صورت با مشکل و بحران در صنعت فرودگاهی مواجه خواهیم شد.
انتهای پیام/