۳ مؤلفه دستیابی به دانشگاه پژوهشمدار کدامند؟
سهیل سبحان استادتمام محیطزیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در همدان در ارزیابی خود از حوزه پژوهش و فناوری کشور اظهار کرد: از طریق توسعه زیرساختهای سختافزاری (امکانات فیزیکی و زیرساختهای بنیادی)، نرمافزاری (جریان اطلاعات و دانش میان پژوهشگران از طریق نشریهها و سایر منابع علمی) و نیروی انسانی یعنی پژوهشگرانی که با دانش و تلاش خود میتوانند امکانات سختافزاری و نرمافزاری را به خدمت گرفته و طرحهای پژوهشی گوناگون را تدوین و اجرا کنند، میتوانیم به سمت دانشگاهی پژوهشمدار گام برداریم.
وی افزود: پژوهش یکی از محورهای مهم و ضامن پیشرفت و توسعه پایدار هر کشور محسوب میشود و فرآیند برنامهریزیشده و نظاممند دستیابی به راهحلهای قابل اطمینان از طریق گردآوری، پردازش و تفسیر دادهها و اطلاعات با رویکرد خلاقانه، نوآورانه و اصیل است.
دارنده بیش از ۱۰۰ مقاله ISI و علمی پژوهشی گفت: سهم اندک تولید ناخالص ملی برای توسعه مقوله پژوهش، مهاجرت نخبگان، تمرکزگرایی و توزیع ناعادلانه امکانات و اعتبارات، حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه، فقدان مدیریت اصولی، همهجانبه نگر و خلاق در حوزه پژوهش، سردرگمی مراکز پژوهشی و فقدان برنامه راهبردی میان و طولانیمدت از مهمترین موانع حوزه پژوهش است.
پژوهشگر برتر رشته تخصصی محیطزیست پانزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور اضافه کرد: بی توجهی به پژوهشهای توسعهای و رکود علمی در جامعه دانشگاهی، نبود الزام اعضای هیئت علمی مؤسسههای آموزشی و پژوهشی به تدوین و اجرای برنامه مصوب تحقیقاتی طولانیمدت با اهداف مشخص، ضعف در برقراری تعامل با هدف انجام همکاریهای علمی بینالمللی، نبود حمایت از پژوهشگران مستقل و عدم گسترش رویکرد پژوهشمدار در آموزش رسمی از دیگر چالشهای بزرگ پژوهش در کشور است.
گفتگو: مهدی صفرزاده
انتهای پیام/