دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1395 - 15:54

سخنگوی ارشاد: از ورود کتاب‌های افراطی به نمایشگاه کتاب جلوگیری کرده‌ایم/ ما هم نگران افت شمارگان کتاب هستیم

حسین نوش آبادی در نشست خبری خود اعلام کرد: «توسعه فرهنگ کتاب خوانی، با افزایش مراکز عرضه کتاب محقق می شود و ما معتقدیم کتاب نباید صرفا در کتاب خانه ها بماند.»
کد خبر : 82572

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست خبری حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظهر امروز؛ چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه در نخستین روز نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.


وی در این نشست که در غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می شد، با اشاره به وجود 63 رایزنی فرهنگی و 83 نمایندگی فرهنگی ایران در کشورهای مختلف جهان، ضمن بیان این مطلب که این سازمان، نقش به سزایی در توسعه دیپلماسی فرهنگی ایران دارد، گفت: ظرفیت های زیادی برای افزایش تعداد رایزنی های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف وجود دارد که البته در سال های اخیر به دلیل شرایط بین المللی ایران، این اتفاق رخ نداده است اما با توجه به تحولات ایجاد شده، امیدواریم شاهد افتتاح رایزنی های بیشتری باشیم.


نوش آبادی در ادامه و درباره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران که برای اولین بار در مجموعه شهر آفتاب برگزار ی شود، اظهار داشت: بروز مشکلات در کارهای بزرگ، طبیعی است و امیدواریم در سال های آینده و حداقل در 5 سال آتی که شهر آفتاب به صورت رایگان در اختیار نمایشگاه کتاب تهران قرار می گیرد، شاهد مرتفع شدن مشکلات باشیم.


وی ادامه داد: وظیفه همه مسئولان کشور است که در حوزه فرهنگ، تلاش کنند و امروز از شهرداری به دلیل تلاش هایی که در مسیر آماده‌سازی شهر آفتاب داشته، متشکریم و امیدواریم این اقدامات باعث افزایش دسترسی مردم به کتاب و تبدیل شدن آن به یک ارزش در جامعه شود.


سخنگوی ارشاد گفت: توسعه فرهنگ کتاب خوانی، با افزایش مراکز عرضه کتاب محقق می شود و ما معتقدیم کتاب نباید صرفا در کتاب خانه ها بماند بلکه سایر مراکز مانند هتل ها، بیمارستان ها، وسایل نقلیه عمومی و ... همه باید محلی برای ارائه کتاب و مطالعه باشد.


وی با اشاره به برخی از آمارهای نمایشگاه کتاب، اظهار داشت: در نمایشگاه امسال، بیش از 2 هزار ناشر داخلی حضور دارند و آثار 6 هزار ناشر خارجی از سوی 300 ناشر و موزع خارجی ارائه شده است. البته ما با فعال کردن کمیته نطارت محتوایی، از ورود کتاب هایی که با فرهنگ و آرمان های نظام مغایرت داشته اند و یا مروج نگاه ها افراطی مذهبی و قومی بوده اند، جلوگیری کرده ایم.


نوش آبادی ادامه داد: در نمایشگاه امسال بیش از 900 غرفه در بخش عمومی، 300 غرفه در بخش ناشران دانشگاهی، 270 ناشر کودک و نوجوان و 140 غرفه در بخش آموزشی مهیا شده که به علاوه غرفه هایی که در اختیار سازمان ها و نهادهای دولتی قرار گرفته است، ما را به رقم 2 هزار غرفه رسانده است.


وی در پاسخ به سوالی درباره وجود برخی ناهماهنگی ها در حوزه اطلاع رسانی و نصب بنرهای راهنمای غرفه ها، گفت: ما انتظار نداشتیم در روز اول با چنین حجم بازدید کننده ای مواجه شویم که نشان دهنده این است که حداقل در روز اول نمایشگاه، دغدغه دور شدن نمایشگاه از مرکز شهر، چندان نگران کننده نیست.


سخنگوی ارشاد ادامه داد: طبیعی است که این انتقال بزرگ، با مشکلاتی روبرو باشد اما برگزار کنندگان به شکل ضربتی مشغول رفع آنها هستند و امیدواریم ظرف یکی دو روز اول، تمام این مشکلات حل شوند.


وی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت افت شمارگان کتاب در کشور گفت: بخشی از این اتفاق به گرانی اقلام فرهنگی و ملزومات چاپ و نشر برمی گردد و بخشی دیگر به دلیل شیوع استفاده از فضای مجازی در جامعه. ما هم از این وضعیت نگرانیم و درصدد چاره جویی هستیم.


نوش آبادی، حمایت از ناشران و نویسندگان، توقیت و نوسازی صنایع چاپ و نشر، و ارتقاء مکانیزم تزریق بن های خرید کتاب در جامعه و مقابله با انتشار غیر مجاز کتاب ها به صورت الکترونیکی را از جمله راهکارهایی خواند که برای بهبود بازار نشر کتاب در دستور کار وزارت ارشاد قرار دارد.


وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سرانجام حجاج ایرانی خاطر نشان کرد که هنوز هماهنگی های لازم با کشور عربستان محقق نشده و نتیجه جدیدی برای اعزام حجاج ایرانی به مکه مکرمه به دست نیامده است.


لازم به ذکر است در طول برگزاری این نشست، پخش صداهای غیر مرتبط، منجر به آزردگی خبرنگاران شد و تعدادی از آنان به نشانه اعتراض، جلسه را ترک کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته