دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فعال حمل و نقل دریایی:

خط کشتیرانی کانتینری منظم چابهار-چین راه‌اندازی شد

خط کشتیرانی کانتینری منظم چابهار-چین راه‌اندازی شد
مدیرعامل شرکت حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: از این پس هر دو هفته یکبار کشتی‌های کانتینری با ظرفیت بالا به صورت مستقیم از خاور دور به بندر چابهار تردد خواهند داشت.
کد خبر : 824777

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کاپیتان مجید سجده با اعلام اینکه شرکت حمل کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امسال نیز در تداوم رویکرد ارزش آفرینی سال قبل رکورد حمل کانتینر را شکسته است، تصریح کرد: برآورد ما در بخش حمل بار کانتینری آن است که تا پایان سال جاری رکورد سال قبل خود را در عملیات حمل کانتینر به مقدار ۱۵ درصد افزایش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه در حال راه اندازی خطوط جدید حمل بار کانتینری به بنادر مختلف هستیم، به ورود نخستین شناور کانتینری این شرکت با ظرفیت ۶۵۰۰ TEU کانتینر به بندر چابهار اشاره کرد و گفت: ایجاد خط منظم کانتینری چابهار-شرق دور، دستاوردی ملی برای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به خصوص حمل‌و‌نقل کانتینری این گروه است.

سجده درخصوص فعالیت این خط منظم کانتینری تصریح کرد: از این پس هر دو هفته یکبار کشتی‌های کانتینری با ظرفیت بالا به صورت مستقیم از خاور دور به بندر چابهار تردد خواهند داشت و این اقدام استمرار می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه سازمان منطقه آزاد چابهار و سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه راه اندازی خط کانتینری به بندر چابهار، همکاری خوبی با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در زمینه توسعه ترانزیت و رونق کریدور شمال-جنوب توفیقات بیشتری نصیب شرکت کشتیرانی شود.

بندر چابهار مشکل کمبود امکانات و نبود جرثقیل‌های غول‌پیکر را دارد

مدیرعامل شرکت حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه در حال حاضر کشتی‌های بزرگتر کانتینری این شرکت با ظرفیت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تی‌ای یو به دلیل امکانات محدود بندر چابهار، امکان پهلوگیری در این بندر را ندارند افزود: در صورت نصب گنتری کرین‌ها (جرثقیل‌های بزرگ حمل کانتینرهای بزرگ مقیاس) در بندر چابهار این محدودیت نیز تا حد زیادی رفع خواهد شد.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین عوامل برای توسعه ترانزیت از بندر چابهار، توسعه پسکرانه این بندر در بخش‌های مختلف جاده‌ای و ریلی است.

کرایه حمل جاده‌ای کالا از بندر چابهار بسیار بالاست

سجده از دیگر موانع عدم توسعه ترانزیت از بندر چابهار به بالا بودن کرایۀ حمل زمینی از این بندر اشاره کرد و گفت: حمل جاده‌ای کانتینر از این بندر به اصطلاح دو‌سر بار نیست؛ اما اگر کانتینر‌ها دوسر بار شوند مطمئناً امکان توسعه فعالیت‌ها بیش از پیش وجود دارد و بندر چابهار می‌تواند شانه به شانه بندر شهید رجایی توسعه یابد. البته ترانزیت منطقه از چند مسیر در حال رخ دادن است. از سمت شرق پاکستان بسیار فعال است، بندر کراچی و گوادر زیرساخت‌های بسیار مناسبی را فراهم کرده اند. از سوی دیگر بندر ام‌القصر عراق در حال توسعه است که در این میان بندر چابهار می‌تواند نقش بسیار مهمی را ایفا کند و بر این اساس در صورتی که پس‌کرانه، خط راه‌آهن و جاده توسعه یابد مطمئناً بندر چابهار بیش از این فعال خواهد شد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار: خط کشتیرانی چابهار-چین فعال شده است

گفتنی است هفته گذشته (۱۰ دی) نیز امیر مقدم مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از پهلوگیری نخستین کشتی اقیانوس‌پیما در بندر چابهار خبر داد و اظهار کرد: اولین کشتی اقیانوس‌پیما از مبدأ چین به صورت مستقیم وارد چابهار شد و در این بندر پهلوگیری کرد. این نخستین خط کشتیرانی مستقیم چین به چابهار است.

وی بیان کرد: پیش از این کشتی‌های چینی در بندرعباس تخلیه می‌شدند و بار کشتی‌ها توسط کشتی‌های کوچک‌تر به چابهار منتقل می‌شد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه ظرفیت این کشتی ۶۵۰۰ کانتینر است ادامه داد: با این اتفاق در هر کانتینر ۴۰۰ دلار صرفه‌جویی در هزینه‌های تخلیه و بارگیری صورت می‌گیرد و بار ۱۰ روز زودتر به دست صاحب کالا می‌رسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب