دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محمدعلی رجبی دوانی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

تاکید بر اجرای زودهنگام شیوه‌نامه «نظام استاد شاگردی در آموزش هنر»

تاکید بر اجرای زودهنگام شیوه‌نامه «نظام استاد شاگردی در آموزش هنر»
استاد دانشگاه و پیشکسوت هنر‌ نگارگری بر اجرای سریع شیوه‌نامه «نظام استاد شاگردی در آموزش هنر» در مقطع کارشناسی رشته نگارگری تاکید کرد.
کد خبر : 824062

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری آنا، طی روزهای اخیر شیوه نامه «نظام استاد شاگردی در آموزش هنر» در مقطع کارشناسی رشته نگارگری بصورت اجرای دوره آزمایشی در دانشگاه هنر‌های اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان در هفتاد و ششمین جلسه شورای هنر کشور به تصویب اعضا رسید. (اینجا بخوانید)

بر اساس این گزارش و درباره چگونگی اجرای این شیوه نامه گفتگویی با «محمدعلی رجبی دوانی» استاد دانشگاه و پیشکسوت هنرمند هنر‌های تجسمی صورت گرفت که در ادامه می‌خوانید؛

** شیوه استاد شاگردی فعلی در نظام غرب‌زده آموزشی معاصر نمی‌تواند جایی داشته باشد

«محمدعلی رجبی دوانی» استاد دانشگاه و پیشکسوت هنرمند هنر‌های تجسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا درباره تدوین شیوه نامه استاد شاگردی در آموزش هنر توضیح داد: این شیوه‌نامه در حقیقت یک دستورالعملی است که می‌خواهد شیوه استاد شاگردی را با نظام آموزشی رسمی که ما در کشور داریم، تطبیق دهد، وگرنه شیوه استاد شاگردی فعلی در نظام غرب‌زده آموزشی معاصر نمی‌تواند جایی داشته باشد و صورت دیگری دارد.

وی در ادامه افزود:‌ همین اندازه از نظام استاد شاگردی می‌تواند اثرگذار باشد و محصلین آن تفاوت‌های بسیار زیادی با دانشجویان داشته و از سویی دانشگاه‌ها با سیستم غربی متفاوت خواهند بود. تفاوت اصلی این شیوه نامه با نظام فعلی در وهله نخست عهدی است که با حقیقت هنر دارد، یعنی این‌ محصلان یاد می‌گیرند که هنر فقط تکنیک اجرای یک سری آثار نیست بلکه هنر امری مقدس است و قدسیت آن چیزی است که ما می‌بایست از آن حمایت کنیم.

** نمی‌توان شیوه‌های هنری سنتی را با چند جلسه یا واحد درسی تمام کرد

رجبی دوانی با بیان اینکه تاریخ بشر حرمت به هنر گذاشته متفاوت از نگاه آموزش اخلاقی است، گفت: افرادی که با این سیستم استاد شاگردی جدید تربیت شوند، درک می‌کنند که امور معنوی چیست و برای آن قیام می‌کنند.

این هنرمند تجسمی در ادامه افزود:‌ از سوی دیگر هم شیوه‌های هنری سنتی شیوه‌هایی هستند که نمی‌توان آن‌ها را با چند جلسه واحد درسی تمامش کرد، باید استاد با شاگرد کار کند و با هم مأنوس شوند. در مقابل شاگرد هم باید کار بسیار زیادی انجام دهد تا بتواند همه علومی که دراین هنر‌هاست را یاد بگیرد، اما قرار هم نیست که این‌ها بیست سال دانشگاه بروند، مجموع همه این‌ها «شیوه نامه‌ای» خواهد بود که اکنون از آن سخن می‌گوییم.

وی درباره صورت دیگر شیوه‌نامه که اهمیت انتخاب شاگرد است، گفت: به هرحال هر شاگردی را نمی‌توان دراین مسیر آورد، کسانی که هنر را به قصد چیز‌هایی غیر از خود هنر می‌خواهند مثل فخرفروشی تا دستیابی مسائل مادی و چیزهای دیگر( غیر از حقیقت خود هنر) این‌ها هرگز نمی‌توانند این مسیر را ادامه بدهند. به همین دلیل قرار است چهار برابر ظرفیت دانشجو گرفته شود و از میان آنها انتخاب صورت گیرد. من فکرمی‌کنم با توجه به مجموع این مباحث و از سویی هم انتخاب استادان شایسته، حتما می‌توانیم نسل جوان شایسته‌ای تربیت کنیم.

** تاکید بر اجرای زود هنگام شیوه‌نامه «نظام استاد شاگردی در آموزش هنر»

رجبی دوانی در پایان درباره بازه اجرایی شدن این شیوه نامه گفت: ما انتظار داریم دوستان ما در دانشگاه استاد فرشچیان و مسئولان دانشگاه آزاد تلاش کنند جذب دانشجو را از همین امسال شروع کنیم. هرچه زودتر این اتفاق بیافتد اثراتش زودتر نمایان می‌شود و به تدریج جامعه هنری و مردم با این اثرات آشنا می‌شوند و بعد‌ها چنین روش‌هایی در اولویت قرار می‌گیرد، اما هر چه زودتر مثلا برای سال جاری می‌بایست این طرح به اجرا برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته