دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فعال بازار خودرو:

وعده واردات ۲۰۰ هزار خودرو عملیاتی نیست؛ حداکثر ۲۰ هزار دستگاه

وعده واردات ۲۰۰ هزار خودرو عملیاتی نیست؛ حداکثر ۲۰ هزار دستگاه
یک کارشناس بازار خودرو وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه را غیر عملیاتی دانست و گفت: حداکثر توان واردات خودرو ۲۰ هزار دستگاه است.
کد خبر : 823411

بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا کاهش قیمت دلار، کاهش قیمت خودرو را در پی خواهد داشت؟ گفت: قیمت خودرو متناسب با ریزش قیمت دلار کاهش پیدا نمی‌کند؛ اما قیمت افت کمی را به خاطر شرایط روانی بازار خواهد داشت.

وی افزود: بازار خودرو ثبات قیمت دلار را در نظر می‌گیرد و در صورت ثابت ماندن روند ریزشی قیمت، کاهش قیمت را تجربه می‌کند؛ نه با کاهش مقطعی نرخ دلار.

صدرایی قیمت گذاری خودرو‌های وارداتی را در قیمت بازار خودرو‌های داخلی مؤثر دانست و اظهار داشت: قیمت خودرو‌های وارداتی می‌تواند باعث افزایش، کاهش یا رکود بازار شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: قیمت دلار حباب دارد؛ در صورتی که این حباب از بین برود قیمت خودرو نیز مقدار ناچیزی کاهش پیدا می‌کند. قیمت خودرو نسبت به کاهش قیمت چسبندگی دارد، اما در افزایش قیمت این‌طور نیست.

وی قیمت خودرو در کارخانه را دستوری اعلام کرد و گفت: تورم سالانه پیش از این تاثیر خود را  در خودرو لحاظ کرده بود لذا امسال افزایش قیمت بر اثر تورم را تجربه نمی کنیم.

این فعال صنعت خودرو تصریح کرد: قیمت بازار خودرو اشباع شده است، در صورتی که بیش از این افزایش قیمت داشته باشیم توان خرید مردم از بین می‌رود و دچار رکود می‌شویم.

صدرایی رکود در بازار را ممکن دانست و علت آن را گفتاردرمانی دولت معرفی کرد که می‌گوید: ما تا سال آینده ۲۰۰ هزار خودرو وارد خواهیم کرد یا این که به بازار ارز سر و سامان می‌دهیم.

این کارشناس اقتصادی وعده واردات ۲۰۰ هزار خودرو را غیر عملیاتی برشمرد و افزود: توان کل تولید شرکت‌های خصوصی خودروساز در یک سال ۱۶۰ هزار خودرو است.

وی حداکثر توان واردات را ۲۰ هزار خودرو اعلام کرد و گفت: ماشین‌های وارداتی سهم طبقه متوسط نمی‌شود و قیمت آن گران‌تر از توان مالی این طبقه است.

صدرایی خاطرنشان کرد: یک زمانی قرار بود خودرو‌های چینی یا پژو ۲۰۷ برای بازار طبقه متوسط هدف‌گیری شود، اما در حال حاضر به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است.

این کارشناس بازار خودرو گفت: باید بررسی کرد که دولت خودرو را با چه مکانیسمی وارد می‌کند. اگر مانند سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ که خودرو وارد کشور شد و امکان گمانه زنی برای تخمین قیمت خودرو وجود داشت و تعرفه‌ها مشخص و میزان سود واردکننده‌ها نیز تعیین شده بود، می توان به موفقیت واردات خودرو امیدوار بود اما در حال حاضر این پیش‌بینی‌ها ممکن نیست.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته