دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس اقتصاد کشاورزی:

حوادث‌ بین المللی امنیت غذای جهان را تهدید می‌کند

حوادث‌ بین المللی امنیت غذای جهان را تهدید می‌کند
ناصر یوسفی صاحب گفت:حوادث‌ بین المللی امنیت غذای جهان را تهدید می‌کند. کشور باید در تولید یکسری از محصولات به سرعت خودکفا شود چرا که ما سابقه تاریخی قحطی را داریم و نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شویم.
کد خبر : 822813

ناصر یوسفی صاحب کارشناس اقتصادکشاورزی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا وضعیت بازار مرغ و تخم مرغ را به ضرر تولیدکننده‌ها دانست و گفت: تولید مرغ و تخم مرغ احتیاج به برنامه ریزی بلندمدت دارد و نیاز تولیدکننده‌ها به دان مرغ به عنوان اصلی‌ترین نهاده تولید باید برطرف شود.


وی افزود: ما باید در تولید دان مرغ، این نهاده راهبردی تولید به خودکفایی برسیم تا بتوانیم قیمت مرغ و تخم مرغ را تثبیت کنیم.

یوسفی مرغ و تخم مرغ را کالای مصرفی عموم مردم از طبقه فقیر تا مرفه عنوان کرد و اظهار داشت: مردم حساسیت زیادی روی قیمت این کالا‌ها دارند، دولت برای تامین امنیت غذایی خانوار و افزایش جایگاه سیاسی باید امکانات تولید را افزایش دهد و سرمایه گذاری‌های خود در بخش کشاورزی را به سمت تولید دان سوق دهد.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی تاکید کرد: حوادث‌ بین المللی امنیت غذای جهان را تهدید می‌کند. کشور باید در تولید یکسری از محصولات به سرعت خودکفا شود چرا که ما سابقه تاریخی قحطی را داریم و نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شویم.

وی صنعت مرغ و تخم مرغ را به شدت رقابتی معرفی کرد و یادآور شد: شرکت‌های مختلفی برای سهم بازار با هم رقابت می‌کنند. این می‌تواند ورود کارخانه‌های جدید به بازار و تثبیت آن‌ها را دشوار کند لذا باید از تولیدکننده‌های نوپا حمایت شده و تسهیلات با تنفس چند ساله به آن‌ها پرداخت شود.

یوسفی صاحب بیان کرد: مرغداری‌ها و تولیدکننده‌های تخم مرغ اغلب به نیروی کار زیادی نیاز دارند. پیدا کردن نیروی کار متخصص و حفظ کارگران یک چالش بزرگ برای آن‌ها است؛ لذا سرمایه گذاری در صنعتی کردن و کاهش نیروی کار در این صنعت بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس اقتصادی تغییرات در تقاضای مصرف کننده با واردات کالا‌های مکمل مانند گوشت گاو را آفت تعادل بازار مصرف مرغ برشمرد و خاطرنشان کرد: در صورت تغییر قابل توجهی در تقاضای مصرف کننده، مانند کاهش تقاضا برای محصولات طیور، مرغداری‌ها در خطر ورشکستگی قرار می‌گیرند.


وی افزود: رکود اقتصادی یا کاهش در میزان مصرف باظهور بیماری‌هایی همچون آنفولانزا پرندگان به یکباره نیرو‌های مولد صنعت غذا را فلج می‌کند. مرغداری‌ها باید برای تولید یک نژاد قدرتمند و بومی سرمایه گذاری کنند و این مهم فقط با حضور شرکت‌های دانش بنیان ممکن می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته