دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 دی 1401 - 06:35
عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد؛

رویکرد پژوهش‌مدار شیوه‌ای علمی برای ارتقای دانش دانشجویان

رویکرد پژوهش‌مدار شیوه‌ای علمی برای ارتقای دانش دانشجویان
بهروز قربانی گفت: در رویکرد پژوهش‌مدار دانشجویان چگونه آموختن را می‌آموزند و قادر خواهند بود که به شیوه‌ای علمی دانش خود را توسعه بخشند.
کد خبر : 822628

بهروز قربانی عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در همدان اظهار کرد: پژوهش را می‌توان عامل توسعه و پیشرفت هر یک از رشته‌های تحصیلی در دانشگاه و به‌ویژه در حوزه علوم انسانی دانست. بدون انجام پژوهش امور آموزشی از پویایی و نشاط لازم برخوردار نبوده و دچار رکود می‌شوند.

وی افزود: توسعه علمی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر یک از رشته‌های علوم انسانی بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود. بیش از ۶ هزار و ۱۵۰ دانشجو در بیش از ۱۰۰ رشته تحصیلی مقاطع کاردانی تا دکتری در واحد دانشگاهی همدان مشغول تحصیل هستند. دانشکده علوم انسانی دارای ۸۷ نفر از اعضای هیئت علمی با مرتبه استادتمام، دانشیار و استادیار در رشته‌های مختلف آموزشی است.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: با توجه به وجود مقاطع دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف حوزه علوم انسانی پژوهش‌های زیادی در رشته‌ها صورت گرفته که در این بین پژوهش‌های درخور توجهی به لحاظ کیفی نیز وجود دارد که منتج به چاپ هفت مقاله‌ ISI در مجلات بین‌المللی ۴۲ مقاله در نشریات معتبر داخلی (علمی - پژوهشی) در هفت ماه از سال ۱۴۰۱ شده است.

رویکرد پژوهش‌مدار شیوه‌ای علمی برای ارتقای دانش دانشجویان

قربانی اضافه کرد: اعضای هیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در حوزه طرح‌های مختلف برون دانشگاهی و درون دانشگاهی، مقالات مختلف با رتبه‌های ISI و ISC و علمی-پژوهشی، داوری مجلات معتبر بین‌المللی فعالیت دارند که باعث رشد و اعتلای پژوهش در دانشکده علوم انسانی شده و تلاش بر این است که با هم‌افزایی و همکاری هیئت علمی به ارتقا امور پژوهشی در رشته‌های مختلف دست یابیم. 

وی عنوان کرد: پژوهشگر موفق نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیده‌های اطراف خود دارد. او به آنچه در اطرافش می‌گذرد حساس است و ذهنی پویا و پرسشگر دارد. ذهن پرسشگر او همواره برای یافتن پاسخ‌های تازه برای پرسش‌های موجود بوده و برای انجام موفقیت‌آمیز پژوهش خود از روش‌های علمی و پذیرفته شده استفاده می‌کند. از دیدگاه تئوریک، مسئله‌یابی و پرسشگری ازجمله اصلی‌ترین دغدغه‌های پژوهشگر هستند. وجود روحیه پرسشگری و مسئله‌جویی می‌تواند به ایجاد محیط پویای پژوهشی کمک کرده و پژوهشگر را در پرداختن به مسائل و مشکلات معاصر از یک زوایای جدید یاری کند.

استادیار رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی همدان  در پاسخ به این سؤال آنا که فاصله پژوهش تا عمل در دانشکده شما چگونه است و تا چه اندازه به پژوهش‌های کاربردی اهمیت می‌دهید؟ بیان کرد: به دلیل نبود ساختار‌های مناسب برای انتقال نیاز‌های جامعه در بخش‌های مختلف به محیط‌های پژوهشی و دانشگاه‌ها و نیز انتقال یافته‌ها و دستاورد‌های پژوهشگران در رشته‌های مختلف به جامعه، شاهد وجود شکاف بین نتایج تئوریک حاصل از پژوهش‌ها و اجرای آنها در سطوح مختلف جامعه هستیم.

قربانی مطرح کرد: تلاش بر این است که فعالیت‌های پژوهشی به نحوی برنامه‌ریزی و تبیین شوند که طرح‌ها و مقالات علمی مبتنی بر رویکرد علمی که متناسب با نیاز‌های جامعه باشد، انجام پذیرد. رویکرد پژوهش‌مدار در جامعه می‌تواند ضامن توسعه همه‌جانبه آن جامعه باشد و منظور از رویکرد پژوهش‌مدار در آموزش آن بوده که در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و در همه سطوح و مقاطع آموزشی، شیوه‌های تدریس به گونه‌ای شود که دانشجویان به مطالعه کتاب‌های درسی اکتفا نکرده و با بررسی منابع موجود در موضوع‌های درسی به گسترش دانش خود بپردازند.

وی تأکید کرد: در رویکرد پژوهش‌مدار دانشجویان چگونه آموختن را می‌آموزند و قادر خواهند بود که به شیوه‌ای علمی دانش خود را توسعه بخشند. با بررسی شرایط فعلی، وجود فاصله بین وضعیت کنونی دانشگاه‌ها با دانشگاه پژوهش‌مدار بدیهی و محرز است. در این راستا و به منظور کاهش این فاصله، تعامل سازنده همه بخش‌های آموزشی و پژوهشی کشور می‌تواند به بهبود وضع پژوهش در کشور کمک نموده و باعث کاهش این فاصله شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب