دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 دی 1401 - 10:18
عضو هیئت علمی دانشگاه مطرح کرد؛

آمار‌ها از افزایش سرطان دستگاه گوارش در گیلان حکایت دارد

آمار‌ها از افزایش سرطان دستگاه گوارش در گیلان حکایت دارد
مجید عاشوری گفت: از مشکلات موجود در استان گیلان می‌توان به محیط زیست اشاره کرد؛ چراکه آمار‌ها از افزایش سرطان دستگاه گوارش در استان گیلان حکایت دارد.
کد خبر : 822580

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از لاهیجان، مجید عاشوری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر این واحد دانشگاهی، اظهار کرد: بزرگ‌ترین دستاورد پژوهش تبدیل علم به ثروت و درآمد است؛ بنابراین باید درآمد‌های غیرشهریه‌ای افزایش یابد. پژوهش‌های کاربردی که بتوانند بخشی از مشکلات جامعه را حل کنند مورد تأکید بوده و باید به این سمت حرکت کرد تا با استفاده از طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی برای حل مشکلات شهرستان، استان و در نگاه وسیع‌تر در کشور هدایت شوند و این مباحث می‌تواند مؤثر باشد. 

وی افزود: یکی از عوامل مهمی که در کشور‌های توسعه‌یافته در بحث پژوهش مورد توجه قرار می‌گیرد بحث تأمین بودجه است. بر اساس آمار‌های جهانی که درباره سرمایه‌گذاری و اختصاص بودجه در امر پژوهش و به‌منظور درآمدزایی ارائه شده، کشور کره جنوبی مقام برتر را دارد. این کشور حدود ۳۵.۴درصد درآمد ناخالص داخلی خود را در سال ۲۰۲۰ به امر تحقیق و پژوهش تخصیص داد و کشور‌هایی مانند فنلاند و ژاپن نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و به‌ویژه آلمان نیز در شمار کشور‌هایی هستند که در سال ۲۰۱۹ بالغ‌بر ۱۹.۲ درصد درآمد ناخالص داخلی را به امر پژوهش اختصاص دادند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان ادامه داد: در ایران نیز حسب پیش‌بینی‌ها تا سال ۱۴۰۴ باید چهار درصد درآمد ناخالص داخلی به امر پژوهش اختصاص می‌یافت؛ اما با توجه به مشکلات موجود تقریباً نیم درصد به این امر تخصیص یافته و دلیل آن وجود تحریم‌هایی بوده که باعث شد درآمد ناخالص داخلی کاهش یابد. وجود تورم، افزایش هزینه‌ها، تخصیص بودجه برای دولت و بخش خصوصی در این بازه زمانی برای پژوهش در اولویت قرار نگرفت و بخش عمده بودجه به پرداخت حقوق تخصیص یافت.

آمار‌ها از افزایش سرطان دستگاه گوارش در گیلان حکایت دارد

عاشوری گفت: عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در حوزه پژوهشی قابل توجه بوده به گونه‌ای که در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان گیلان افتخارآفرینی پژوهشگران و فناوران این واحد دانشگاهی قابل توجه و چشمگیر بود و باعث خوشحالی شد. یکی از مشکلات دانشگاه موضوع ارتباط با صنعت است که هنوز آن‌گونه که انتظار می‌رود شکل نگرفته و آن اعتمادی که باید صنایع به مراکز پژوهشی داشته باشند ایجاد نشده و باید در این راه تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی بیان کرد: از مباحث و مشکلات موجود در استان گیلان می‌توان به بحث مشکلات مربوط به محیط زیست اشاره کرد. آمار‌ها از افزایش سرطان دستگاه گوارش در استان گیلان حکایت دارد که به دلیل استفاده بیش از اندازه از سموم دفع آفات نباتی و کود‌های شیمیایی است و نیز مشکلاتی مانند تنش آبی و مباحثی از این دست مستلزم پژوهش‌های علمی بوده که بتواند به حل مسائل کمک کند. باید به دانشجویانی که تلاش می‌کنند و می‌توانند به حل مسائل کمک کنند توجه ویژه نشان داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان عنوان کرد: فرصت‌های خوبی در حوزه پژوهشی وجود دارد مانند امکانات آزمایشگاهی، مراکز تحقیقاتی، وجود تجهیزات در خور توجه و تفاهم‌نامه‌هایی که با بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی صورت گرفته که اگر به کار گرفته شود و این تفاهم‌نامه‌ها دنبال شوند اتفاق خوبی خواهد افتاد.

آمار‌ها از افزایش سرطان دستگاه گوارش در گیلان حکایت دارد

به گزارش آنا، در این مراسم از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان تجلیل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته