باید سهم گاز در سبد سوخت کشور افزایش یابد
مهران کیانپور، کارشناس سوخت در گفتگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه باید یک برنامه ریزی واحد بین بخش تولید و مصرف سوخت به ویژه بخش بنزین ایجاد شود، گفت: تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو، تنها به بخش تقاضا و بازار خودرو توجه دارند. این در حالی است که تولید خودرو منهای بخش صنعتی، در بخش سوخت نیز تقاضا ایجاد میکند. بخشی از این تقاضا طبیعی است و بخشی دیگر را میتوان با اقدامات بهینه سازی، مدیریت کرد.
وی ادامه داد: اینکه خودروهای داخلی کیفیت مناسبی ندارند تا بتوانند از سوخت به خوبی استفاده کنند، نقد واردی است. این احتراق ناقص سوخت در موتور خودرو، در شهرهایی که در ارتفاع هستند و از سطح دریا فاصله دارند، مانند تهران، به سبب کاهش میزان اکسیژن هوا، بیشتر دیده میشوند.
به گفته این کارشناس سوخت نمیتوان مانع تولید خودرو شد و بررسیها نشان میدهد طی حدود ۱۰ سال گذشته، ظرفیت پالایشی کشور ارتقا قابل توجهی نداشته است. البته توسعه بخش پالایشی فقط منوط به ساخت پالایش نیست و ظرفیت تولید نفت کشور نیز باید افزایش داشته باشد.
کیانپور با اشاره به اینکه باید بین وضعیت تولید، مصرف و بهینه سازی سوخت باید یک هماهنگی وجود داشته باشد، اظهار داشت: بزرگترین نقدی که به سبد سوخت کشور وارد است، تک محصولی بودن است. به عبارتی در حال حاضر سهم عمده سبد سوخت، مربوط به بنزین است. این در حالی است که باید با تنوع سازی این سبد، قدرت مانور تولید کننده و مصرف کننده را افزایش دهیم. از سویی دیگر در صورت متنوع سازی، فشار اصلی به بخش پالایشی کشور وارد نمیشود.
وی توضیح داد: در سالهای ۹۰ تا ۹۲ اقدامات مثبتی در راستای تشویق خودرو سازها برای تولید خودروی گاز سوز انجام شد؛ به نحوی که وزارت نفت از محل صرفه جویی مصرف بنزین در مقابل سوخت سی ان جی، کمک هزینهای را به خودروسازان میپرداخت تا با استفاده از آن تولید خودروی گازسوز رونق یابد و با ایجاد یک قیمت رقابتی، جذب متقاضی برای خودروهای گاز سوز داشته باشیم.
این کارشناس سوخت با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم برای کمک به متنوع سازی سبد سوخت باید سیاستهای استفاده از سی. ان. جی را احیا کرده و زمینه برای استفاده از سوخت ال. پی. جی (گاز مایع) را نیز فراهم کند، گفت: پس از این اقدام میتواند ورود به فاز استفاده از ابزار قیمتی برای مدیریت مصرف و کاهش قاچاق کند تا بتواند اثرگذار واقع شود. از طرفی این متنوع سازی می تواند سهم موثری در کاهش آلودگی هوا ایفا کند چرا که طبیعتا سوخت مایع که بر پایه نفت تولید می شود آلایندگی بیشتری از فرآورده های گازی دارد. به این ترتیب هر چه سهم گاز و فرآورده های گازی در سبد سوخت کشور ا فزایش یابد، می توان شاهد آلایندگی کمتری به ویژه در نیمه دوم سال باشیم.
انتهای پیام/