دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1401 - 11:08
عضو هیئت علمی دانشگاه تشریح کرد؛

چرا «دیه» و «ارث» برای مرد ۲ برابر است؟

چرا «دیه» و «ارث» برای مرد ۲ برابر است؟
محسن عزیزی ابرقوئی عنوان کرد: در موضوع تقسیم ارث برای مردان و زنان باید کلان دین را در نظر گرفت.
کد خبر : 821792

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از اشکذر، نشست هم‌اندیشی با محور «زن و خانواده» از سوی بسیج استادان در سالن جلسات کلانتریان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر برگزار شد. در این جلسه هم‌اندیشی درباره شناخت طرح‌واره‌ها، نقش، تصویر زن در ملیت‌های مختلف و رسانه‌های جهانی تبادل نظر صورت گرفت.

عضو هیئت علمی گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر در این نشست به سه نگاه کلی به زن در دنیا پرداخت و گفت: نگاه شرقی، غربی و جمهوری اسلامی سه نگاه کلی در دنیاست که نسبت به زن وجود دارد.

محسن عزیزی ابرقوئی در توضیح این نگاه‌ها عنوان کرد: منظور از نگاه شرقی، صرفاً شرق جغرافیایی نیست؛ بلکه فرهنگ متأثر از جوامع شرقی است که زن یک شخص بی‌ارزش محسوب می‌شود که ارزشمندی اجتماعی ندارد و به چشم انسانی که در فضای اجتماعی کارآیی خاصی ندارد، نگاه می‌شود.

وی افزود: منظور از نگاه غربی آن است که زن یک شیء باارزش است، یعنی در نظام سرمایه‌داری به انسان به نگاه کالا نگاه می‌شود و تا زمانی که تولید دارد ارزشمند است؛ اما زن در نگاه انقلاب اسلامی هم شخص و هم انسانی باارزش است، نه کالا و شیء بی‌ارزش.

عضو هیئت علمی گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر به موضوع حجاب اشاره کرد و یادآور شد: موضوع حجاب برای جمهوری اسلامی خیلی هزینه داشته و یک بحث تمدنی دارد که نگاه به زن، نگاه کالاگونه نیست و زن باید حضور اجتماعی همراه با امنیت داشته باشد.

عزیزی به پیامدهای نگاه غرب به زن پرداخت و متذکر شد: جنسی‌سازی زنان و دختران (خود شیء پنداری) و عدم تشکیل خانواده از جمله مهم‌ترین پیامدهای نگاه غرب به زن است.

وی درباره هویت جنسی بیان کرد: به کسانی که در چارچوب انتظارات اجتماعی نمی‌گنجند، اقلیت‌های جنسی می‌گویند که امروزه اکثریت جنسی آمریکا هستند.

عضو هیئت علمی گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر به تبیین دو موضوع ارث و دیه در اسلام پرداخت و گفت: در بحث ارث باید کلان دین را در نظر گرفت؛ چراکه مردان وظیفه دارند مخارج زنان را بپردازند؛ اما زنان هم درآمدشان برای خودشان است و هم به لحاظ اقتصادی، وجهه‌های خاصی برای زنان در نظر گرفته شده است.

عزیزی افزود: در موضوع دیه هم دیه به معنای ارزش شخص نیست و از طرفی در نگاه دینی، زن به لحاظ کمالات علمی و معنوی تفاوتی با مرد ندارد و تقوا ملاک برتری است، به طوری که مقام معنوی حضرت زهرا سلام‌الله علیها حتی از مقام فرزندان خودشان هم بالاتر است.

عضو هیئت علمی گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر خاطرنشان کرد: در دین، مقام و ارزش زن هیچ تفاوتی با مرد ندارد و دلیل دو برابر شدن دیه مرد در مقایسه با زن آن بوده که قرار است دیه به خانواده‌اش برسد و مرد چون وظیفه اقتصادی دارد و از خانواده حذف شده، بنابراین برای حمایت از همسر و فرزندان او دیه او دو برابر در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته