دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 دی 1394 - 11:32
یک پزشک در گفت‌وگو با آنا توضیح داد؛

یکی از ماموران دستگیری و مرگ بن‌لادن تغییر جنسیت داد؛ آیا به لحاظ پزشکی این امکان وجود دارد؟

وقتی بن‌لادن مقابل اسلحه اعضای یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا قرار گرفت، هرگز فکر نمی‌کرد پنج سال بعد، نام یک زن به عنوان یکی از قاتلانش در تاریخ ثبت خواهد شد.
کد خبر : 60868

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، کریس بک (Chris Beck)، سال 2011 به همراه «گروه شش» از یگان فوق ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا طی عملیاتی اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده و عامل حملات یازده سپتامبر را در ویلایی در ابیت آباد پاکستان به قتل رساند.


حالا آقای «کریس بک» سابق، دوران بازنشستگی خود را به دلیل تغییر جنسیت، در شخصیتی جدید، یعنی خانم کریستین بک (Kristin Beck) سپری خواهد کرد.


وی چندی پیش و پس از پایان دوره خدمتش در ارتش آمریکا، کتابی را تحت عنوان "شاهزاده جنگجو" تالیف و روانه بازار کرد. آقا یا همان خانم بک، در این کتاب ماجرای حضورش در عملیات قتل بن لادن و سپس کشتن وی به دست خودش را شرح داده است. او همچنین گفته که دوران پس از خدمت در ارتش بهترین زمان برای تغییر جنسیت بوده است!


گفته می‌شود که کریس بک بعد از پایان دوره خدمتش در ارتش آمریکا و همچنین در پی فشار روانی ناشی از کشته‌شدن بن‌لادن، دچار مشکلات روحی شده بود و تغییر جنسیت او، نه در اثر مشکلات پزشکی و جنسیتی، بلکه بخاطر مشکلات روحی وی صورت می‌گیرد.


تاکنون، اخباری که درباره جراحی‌های تغییر جنسیت منتشر شده است، مربوط به افرادی است که دچار بیماری بوده‌اند. به همین خاطر، نادر بودن این اتفاق، یعنی فردی که در سلامت کامل، تغییر جنسیت بدهد، این سوال را مطرح می‌کند آیا امکان آنکه یک فرد سالم، بتواند تغییر جنسیت دهد،‌ وجود دارد؟


برای یافتن پاسخ این سوال، خبرنگار آنا به سراغ دکتر محمدرضا صفری‌نژاد، متخصص اورولوژی رفت و این پزشک در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا جراحی تغییر جنسیت برای افرادی که دچار اختلال هویت جنسی نبوده و کاملا مشخصات زنانه و یا مردانه دارند ، امکانپذیر است؟ گفت: این جراحی از نظر علمی امکان‌پذیر است اما قدرت باروری در نتیجه این عمل منتقل نمی‌شود و به این دلیل کمتر کسی زیر بار انجام این عمل جراحی می‌رود و آنچه که در دنیا شایع است، جراحی بیماران ترنس یا همان دارای اختلالات هویت جنسیتی است.


این متخصص اورولوژی، افزود: در ایران هم افرادی که ترنس (بیماری اختلال هویت جنسی) هستند، پس از طی مراحل قانونی و با داشتن مجوز می‌توانند چنین اقدامی را انجام دهند.


ترانس سکشوال یا TS جزو اختلالات هویت جنسی محسوب می‌شود. اختلالات هویت جنسی یعنی مشکلاتی که یک فرد در باور و پذیرفتن جنسیت خودش دارد و در واقع با رفتار و منش اجتماعی جنس دیگری در اجتماع زندگی می‌کند.


ترنس سکشوال‌ها را جزو آخرین گروه اختلالات جنسی قرار می‌دهند که تعداد خیلی کمی‌ را در هر جامعه‌ای شامل می‌شوند و براساس آمار از هر صد هزار نفر، سه تا چهار نفر مبتلا به این بیماری هستند.


در ایران طبق فتوای مراجع عظام تقلید، امکان درمان برای ترنس سکشوال‌ها وجود دارد. به همین خاطر، بعد از تایید بیماری از سوی یک روانپزشک معتمد به دادسرا مراجعه می‌کنند و پس از انجام مراحل قانونی، برای بررسی بیشتر به پزشکی قانونی معرفی می‌شوند. در کمیسیون پزشکی قانونی بعد از مجموعه‌ای آزمایش‌ها، معاینات پزشکی و مشاوره‌های روانی رای نهایی صادر می‌شود که همان برگه پزشکی قانونی و مجوز نهایی عمل جراحی است.







انتهای پیام/

برچسب ها: زن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته