فعالیت هزار و ۷۰۰ کارشناس در ۷ هزار باب آزمایشگاه دانشگاه آزاد
مسلم حقشناس در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در آمل در حاشیه بازدید از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی درباره اینکه مشکلات و چالشهای آزمایشگاهی واحدهای دانشگاهی چیست؟ به خبرنگار آنا اینگونه پاسخ داد: تعداد کارشناسان آزمایشگاهی متخصص و مرتبط با رشته در واحدهای دانشگاهی بسیار اندک بوده، این در حالی است که یکی از معیارهای ارزیابی آژمایشگاهها حضور کارشناس معتبر و متخصص در آن آزمایشگاه است.
وی اضافه کرد: برای رفع مشکلات آزمایشگاهها به استانها و به منظور تکمیل اطلاعات آزمایشگاهی در «ساها» اعلام کردیم که باید نسبت به معرفی کارشناس آزمایشگاه برای هر آزمایشگاه اقدام کنند.
مدیراستانداردسازی و رتبهبندی شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه وجود یک کارشناس برای هر آزمایشگاه اجباری است، اظهار کرد: براساس تعداد آزمایشگاههای معتبر و مورد تأیید سازمان مرکزی که بیش از ۷ هزار آزمایشگاه است، فقط یکهزار و ۷۰۰ کارشناس آزمایشگاه داریم که این آمار با استاندارد فاصله بسیاری دارد و باید در روند استانداردسازی و رتبهبندی به افزایش کارشناسان توجه شود.
حقشناس، وضعیت آزمایشگاههای واحد آیتالله آملی را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تصورم از میزان تجهیزات آزمایشگاهی این دانشگاه در حد فعلی نبود و امکانات خوبی دارد و از دستگاههای خاص و ویژه و هم محیط و فضای آزمایشگاهی مناسبی برخورداراست؛ اگرچه در حوزه کارشناس مرتبط ضعف دارد؛ اما این دانشگاه امکان اخذ استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ را در حوزه صنایع غذایی دارد و میتواند در این حوزه اقدامات خوب و قابل توجهی انجام دهد.
**قطببندی استانی واحدهای دانشگاهی با توجه به آمایش منطقهای
مدیر مرکز خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی هم در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در آمل عنوان کرد: امکان درآمد سرشار از استاندارسازی آزمایشگاهها و کارگاهها برای واحدهای دانشگاهی وجود دارد.
امیر نجفی در پاسخ به این سؤال که هدف از انجام بازدیدها چیست، گفت: یکی از اهداف عالی دانشگاه، توسعه کیفی و درآمدزایی از مسیرهای غیرشهریهای بوده که با توجه برخورداری واحدهای دانشگاهی از تجهیزات و زیرساختهای آزمایشگاهی و کارگاهی، وضعیت مطلوبی برای حضور در عرصه کسب درآمد برخوردار است.
وی اضافه کرد: صنعت و صنایع داخل کشور نیازمند خدمات آزمایشگاهی هستند و اتصال این دو بخش نیازمند تشکیل مراکزی است که بتواند با توجه به نیاز صنعت امکانات آزمایشگاهی متناسب و استانداردی را تجهیز کند.
مدیر مرکز خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: این اتصال الزاماتی دارد تا بخش صنعت به دانشگاه اعتماد کند و آن تأیید صلاحیت انجام آزمایش توسط اداره استاندارد است. هدف دانشگاه از بازدیدها بررسی امکانات آزمایشگاهی واحدهای دانشگاهی برای رسیدن به سطح مورد تأیید استاندارد است.
وی افزود: بیش از یک سال است که بازدیدها با هدف استانداردسازی و توانمندسازی آزمایشگاهی واحدهای دانشگاهی آغاز شده و تاکنون تعدادی از آزمایشگاهها از لیست فعال دانشگاه بهدلیل عدم برخورداری از امکانات و تجهیزات مناسب حذف شدهاند.
مدیر مرکز خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: از دیگر اهداف بازدیدها قطببندی استانی با توجه به آمایش منطقهای است و براساس این روند با توجه به موقعیت جغرافیایی، توانمندیهای طبیعی و غیرطبیعی استان یا منطقه و بستر صنعتی آن منطقه، واحدهای دانشگاهی باید در تجهیز و استانداردسازی امکانات آزمایشگاهی خود تلاش کنند.
نجفی، یکی دیگر از اهداف استانداردسازی آزمایشگاهها را ایجاد شبکه منسجم آزمایشگاهی دانست و تأکید کرد: با شناسایی آزمایشگاههای مجهز که توانمندی بیشتری نسبت به دیگر واحدها دارند سایر تجهیزات آزمایشگاهی مراکز در اختیار واحد مرجع قرار میگیرد و در یک اتصال شبکهای خدمات آزمایشگاهی به صورت متمرکز در واحد مرجع به متقاضیان منطقهای یا کشوری ارائه میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر واحدهای دانشگاهی براساس استانداردهایی که عنوان کردید، دست به تجهیز آزمایشگاههای خود بزنند آیا درآمد حاصل از استانداردسازی پاسخگوی هزینههای سنگین تجهیز آزمایشگاهها خواهد بود؟ به آنا گفت: یک بازار ۴۰ هزار میلیارد تومانی خدمات آزمایشگاهی در کشور داریم و مجموعه خدماتی که دانشگاههای دولتی و آزاد ارائه میکنند فقط ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ فقط ۳۰ میلیارد تومان بهره دانشگاه آزاد از این بازار پردرآمد است.
مدیر مرکز خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: تقریباً تمام آزمایشگاههایی که استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ را دریافت کردهاند به ۱۰۰ درصد سود دست یافتند.
انتهای پیام/