دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر کل صدور مجوز ساترا:

شاهد هم افزایی رسانه‌ها در جام جهانی هستیم

شاهد هم افزایی رسانه‌ها در جام جهانی هستیم
برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» با موضوع «جام جهانی در آینه پلتفرم‌ها» از رادیو گفت‌وگو پخش شد.
کد خبر : 820592

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا؛ برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» به تهیه‌كنندگی رقیه زهرا پرندآور و با اجرای لیلا سلمانی با موضوع «جام جهانی در آینه پلتفرم‌ها» با حضور مهدی حاج‌الفخانی مدیر کل صدور مجوز ساترا، موسی زمان‌زاده مدیر پلتفرم ویدانه و مهدی هژبری سردبیر پلتفرم طرفداری از رادیو گفت‌وگو پخش شد.

در ابتدای این برنامه مدیر کل صدور مجوز ساترا درخصوص تسهیل‌گری نهاد تنظیم‌گر گفت: سازمان تنظیم‌گر در دوره حکمرانی نوین، سعی دارد با تنظیم‌گری و تسهیلاتی که در اختیار پلتفرم ها می‌گذارد آنها را هدایت کند تا در این عرصه موفق تر عمل کرده باشد.حاج‌الفخانی افزود: در حال حاضر ما به حدود ۳۳۷ رسانه را مجوز داده‌ایم تا در جهت توانمندی آنها اقدام کنیم. یکی از موارد اعطای بسته‌های محتوایی است که در مقاطع مختلف در اختیار رسانه‌ها براساس رتبه بندی آنها قرار می‌دهیم. به مناسبت بازی‌های جام جهانی قاب اختصاصی آی‌فریم با لوگو شبکه سه و شبکه ورزش را در اختیار رسانه‌هایی که درخواست کرده بودند قرار دادیم.

وی درباره چرایی قراردادن قاب آی‌فریم فریمی در اختیار رسانه‌ها بیان کرد: قاب آی‌فریم امکانی است که رسانه‌ها به لحاظ فنی در رسانه خودشان ارائه می‌کنند. ما چند روش برای ارائه این محتوا داشتیم؛ یکی اینکه رسانه‌ها را هدایت کنیم تا از سایت‌های سازمانی ما استفاده کنند و آن موقع آن مشترکین به سمت صفحه سایت سایت صدا و سیما می‌آمدند اما چنین کاری نکردیم و این امکان را ایجاد کردیم کاربران از طریق سایت رسانه خودشان به محتوا دسترسی داشته باشند و این یک اتفاق ویژه است.

حاج الفخانی راجع به ویژگی قاب آی‌فریم خاطرنشان کرد: در این بسته، محتوای دیجیتالی را سازمان صدا وسیما در معاونت فضای مجازی آماده کرده است و ما به جای اینکه لینک آن محتوا را در معاونت فضای مجازی قرار بدهیم کل آن محتوا را به رسانه منتقل می‌کنیم و رسانه با امکان فنی که در اختیار دارد مستقیما محتوای مورد نظر را در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد.

در ادامه برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» مدیر پلتفرم ویدانه درباره ویژگی‌های استفاده از قاب آی‌فریم گفت: پیش از این رسانه‌ها دنبال سیگنال بودند. باید گزارشگر می‌آوردند و مزایایی برای خلاقیت داشتند.

زمان‌زاده در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه تاریخ جام جهانی مشخص بود، می‌توانستیم همفکری‌هایی با سایر رسانه‌ها برای برنامه سازی و پخش محتوا داشته باشیم. البته ما در ویدانه سرویس پیش‌بینی بازی‌های آنلاین و یک بخشی با موسیقی‌های میهنی با رعایت حق کپی‌رایت در خصوص جام جهانی و یک قسمت کتاب هم در نظر گرفتیم که کتاب‌های ترجمه شده مربوط به جام جهانی که ترجمه شده را در آن قرار داده‌ایم، همچنین قسمت فیلم وسریال داریم مختص به مستندهایی که درباره فوتبال، بازیکنان و مربیان است. به نظرم نسل جدید از سرویس های ویدانه استقبال کردند و احساس می‌کنم این اتفاق تعامل بین سرویس‌های محتوایی را بیشتر کند.

حاج‌الفخانی در ادامه راجع به اطلاع‌رسانی این بسته محتوایی بیان کرد: تقریبا یک ماه پیش نامه‌ای در اختیار رسانه‌ها قرار دادیم تا حق پخش مسابقات را از رسانه ملی دریافت کنند و درخواست‌های خودشان را به ساترا ارائه دهند؛ این موضوع رسانه‌ای هم شد اما اینکه کدام رسانه محتوا را دریافت کند در مرحله بررسی بود و با درخواست آنها و بررسی ما در نهایت به بیشتر از ۳۰ رسانه قاب آی‌فریم تعلق گرفت. از بین ۳۳۷ رسانه که از ما مجوز دریافت کرده‌اند فقط ۷ رسانه به‌صورت تخصصی به ورزش می‌پردازند و ۲۵ رسانه ترکیبی هستند.

زمان‌زاده در این بخش گفت: جای تشکر دارد که این قاب که کیفیت خوبی هم دارد در اختیار رسانه ها قرار گرفته است و ما می‌توانیم یکسری ارزش‌ها را به آن اضافه کنیم و هم‌افزایی داشته باشیم.

در ادامه برنامه، سردبیر رسانه طرفداری که مهمان تلفنی برنامه بود، گفت: قاب آی‌فریم به ما خیلی کمک کرد و باعث شد کیفیت برنامه‌هایی که می‌سازیم بیشتر شوند تا بتوانیم مخاطب جذب کنیم. یک واقعیتی وجود دارد آن هم اینکه رسانه‌ها نمی توانند با صدا و سیما رقابت کنند و ساترا با این کاری که کرد به رسانه‌ها اجازه عرض اندام داد تا بسته‌های خوبی را ارائه دهند.

وی افزود: کاربران نسل جدید دارای هوش هیجانی و اجتماعی بالاتری هستند. پیشنهاد من این است تنظیم‌گری، مکانیسم اجتماعی پیدا کند و حالتی تعاملی داشته باشد؛ این نمونه‌ای که در آی فریم و بسته‌های محتوایی ارائه شده در ابتدای مسیر خودش است اما اتفاق خوبی است.مدیر کل صدور مجوز ساترا در پایان برنامه خاطر نشان ساخت: ما در ساترا می‌توانیم رسانه‌ها را در زنجیره ارزش کنار هم قرار دهیم و هر کدام از این رسانه ها توانایی دارند که امکانات خود در اختیار رسانه دیگر قرار بدهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب