افزایش قیمت خودرو محصول نامطلوب بودن سرمایهگذاری در بازارهای خرد است
فرهاد استاد منش، کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، ثبات در بازار ارز را عامل اساسی در قیمت گذاری کالاهای مرتبط با واردات برشمرد و گفت: قیمت دلار بهعنوان ارز مرجع برای واردات کشور، تاثیرات زیادی روی قیمت خودرو دارد؛ چرا که همه قطعات خودرو در داخل تولید نمیشود.
وی افزود: بازار خودرو داخلی به دلیل بالارفتن قیمت ارز، افزایش قیمت را تجربه میکند. همچنین موج نقدینگی به سمت بازارهای خودرو، سکه و دلار حرکت کرده و تقاضای کاذب ایجاد کرده است.
این کارشناس خودرو موج افزایشی جدید در قیمت خودرو را پیش بینی کرد و با اشاره به اینکه قیمت خودرو یکبار به علت افزایش قیمت دلار و بار دیگر نیز به تناسب تورم رشد میکند، گفت: میزان تولید و شرایط اقتصادی جوابگوی تقاضای کاذب بازار نیست و در شرایط فعلی باید از خانوارهایی که بیش از یک خودرو دارند مالیات گرفته شود تا نیاز کاذب بازار برطرف شود و قیمت عقلایی شود.
استادمنش تاکید کرد: اقتصاد یک موضوع تفکیک شده از هم نیست و به صورت شبکهای کار میکند. وقتی حجم نقدینگی افزایش پیدا میکند سرگردان به دنبال اولین بازار برای نجات خود است تا از موج بازار عقب نماند.
وی عدم مطلوبیت در ایجاد شغل و سرمایه گذاری در بازارهای خرد را یکی از عوامل این افزایش تصنعی قیمت خودرو عنوان کرد و افزود: مشاغل خرد به دلیل رشد شرکتهای بزرگ خدمات دهنده نرم افزاری دارای آورده اقتصادی مناسب نیستند و به همین دلیل دلالی یک اولویت برای اکثر مردم شده است.
این کارشناس اقتصاد اضافه کرد: بانکها برای کسب و کارهای کوچک وام پرداخت نمیکنند و قشر جوان دهه شصت نیاز به شغل دارد، در نتیجه نسل تحصیل کرده و آشنا به اقتصاد با اجبار به سمت دلالی میرود و از تولید باز میماند.
استادمنش، افزایش تولید را برای تثببیت بازار خودرو ضروری دانست و تصریح کرد: وعدههای وزیر صمت برای افزایش تولید هنوز محقق نشده است و به همین دلیل مجلس شورای اسلامی نیز به آقای فاطمی امین فشار میآورد و چندی پیش نیز از مجلس کارت زرد گرفت.
وی یادآورشد: باید بازارهای خودرو، سکه و دلار جذابیت خود را ازدست بدهد تا نقدینگی به سمت تولید روانه شود و این امر بدون قانونگذاری تشویقی یعنی حمایت از تولیدکنندگان و تنبیهی یعنی افزایش مالیات دارندگان بیش از یک خودرو محقق نمیشود.
این کارشناس خودرو توجه به شرکتهای دانش بنیان را بزرگترین مزیت کشور معرفی کرد و توضیح داد: امروز اکثر خودروهای تولید شده شرکتهای بین المللی از نظر کیفیت در مواد تولیدی و زیبایی با هم برابری میکنند، اما آنچه در این بازار موضوعیت دارد امکاناتی است که شرکتهای فناور به وجود آورده اند، مانند سیستم خودران شرکت تسلا که انقلابی در این صنعت به وجود آورد و حجم عظیمی از تقاضا را به سمت این شرکت گسیل داشت.
انتهای پیام/
انتهای پیام/