دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 دی 1401 - 12:18
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

واگذاری کارگاه‌های فنی حرفه‌ای به بخش خصوصی و دانشجویان

واگذاری کارگاه‌های فنی حرفه‌ای به بخش خصوصی و دانشجویان
رئیس اداره فنی حرفه‌ای شهرستان لنجان از واگذاری کارگاه‌های بلااستفاده به بخش خصوصی، دانشجویان و بسیجیان خبر داد.
کد خبر : 819283

علیرضا ملک‌پور رئیس اداره فنی حرفه‌ای شهرستان لنجان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با تشریح ظرفیت‌های سازمان فنی حرفه‌ای اظهار کرد: در راستای جبران کمبود مهارت‌های مورد نیاز شهرستان لنجان، بخش‌های غیرفعال این سازمان در قالب استفاده از ظرفیت‌های دست‌نخورده و سرمایه‌های معطل‌مانده به بخش‌های خصوصی و دیگر مراکز فعال در حوزه آموزش و اشتغال اختصاص داده خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های استاد و شاگردی، آموزش دوگانه و مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی اضافه کرد: مهارت‌آموزی در محیط واقعی می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد انگیزه و حس تعلق‌خاطر نسبت به شغل موردنظر کارآموز، تثبیت مهارت شغلی دانش پذیران، حفظ و تأمین آینده شغلی آنان داشته باشد.

رئیس اداره فنی حرفه‌ای شهرستان لنجان با تأکید بر تقویت مهارت در راستای ارتقای فرصت‌های شغلی و تأمین امنیت اشتغال در این شهرستان گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرصت‌های موجود در بخش کشاورزی در این منطقه، آموزش رشته‌های کشاورزی درباره کشت محصولات گلخانه‌ای، گیاهان کم آب و کشت‌های جایگزین برنج مانند گیاهان دارویی با هدف درآمدزایی فعالان و علاقه‌مندان این حوزه ویژه کشاورزان لنجان ازجمله اهداف و برنامه‌های این اداره است.

آمادگی داریم تا بخش‌های غیرفعال مرکز فنی و حرفه‌ای را در قالب استفاده از ظرفیت‌های دست‌نخورده و سرمایه‌های معطل‌مانده به بخش‌های خصوصی و دیگر مراکز فعال در حوزه آموزش و اشتغال اختصاص دهیم.

ملک‌پور با تأکید بر کسب تجربه مهارت آموزان در محیط کار بیان کرد: تصمیم داریم شرایطی را فراهم آوریم تا دانش‌پذیران با آموزش تئوری، شغل موردنظر را در محیط‌های واقعی کار در قالب کارگاه‌های آموزشی تجربه و در همان کارگاه هم مشغول به کار شوند.

وی تقویت فعالیت‌های آموزشی در نقاط مختلف لنجان را از اهداف مهم اداره فنی حرفه‌ای برشمرد و ادامه داد: در گذشته همه فعالیت‌های آموزشی این اداره در مرکز زرین‌شهر متمرکز و کارآموزان مجبور بودند از نقاط مختلف شهرستان به محل این اداره مراجعه کنند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم با همکاری فرمانداری لنجان و مشارکت مدیران شهری، آموزش‌ها را در شهرستان گسترش دهیم. در همین راستا، مربیان این مرکز دو تا سه روز در مرکز زرین‌شهر به آموزش مشغول هستند و مابقی ایام هفته را در مراکز بخش و دیگر شهر‌ها و روستا‌های منطقه حضور خواهند داشت.

رئیس اداره فنی حرفه‌ای شهرستان لنجان با اشاره به اهمیت راه‌اندازی کارگاه‌های مهارت‌آموزی و اشتغال ورزی در بخش فولادشهر و باغ بهادران مطرح کرد: در جلساتی با حضور شهردار و شورای اسلامی فولادشهر، به‌زودی مرکز آموزش مهارت‌های شغلی یا همان مرکز فنی و حرفه‌ای در این شهر راه‌اندازی خواهد شد. با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم ویژه بخش باغ بهادران و فرصت‌های فراوان در حوزه گردشگری و مشاغل خانگی در تفاهم‌نامه‌ای با شهردار باغ بهادران سمینار تخصصی آموزشی در زمینه‌های گردشگری، بوم‌گردی و مشاغل خانگی را در سه‌ماهه آخر امسال برگزار خواهیم کرد.

ملک‌پور با بیان اینکه کارگاه‌های بلااستفاده به بخش خصوصی، دانشجویان و بسیجیان واگذار خواهد شد، توضیح داد: در راستای جبران کمبود مهارت‌های مورد نیاز شهرستان لنجان، آمادگی داریم تا بخش‌های غیرفعال مرکز فنی و حرفه‌ای را در قالب استفاده از ظرفیت‌های دست‌نخورده و سرمایه‌های معطل‌مانده به بخش‌های خصوصی و دیگر مراکز فعال در حوزه آموزش و اشتغال اختصاص دهیم. با توجه به سند آمایش شهرستان و به‌منظور جبران عقب‌ماندگی حوزه کشاورزی در آینده نزدیک با راه‌اندازی رشته‌های موردنیاز، آموزش مهارت‌های ویژه اشتغال با حضور استادان مطرح برگزار می‌شود.

واگذاری کارگاه‌های فنی حرفه‌ای به بخش خصوصی و دانشجویان

وی تبیین کرد: در زمینه مشاغل خانگی و در حوزه صنایع‌دستی شهرستان لنجان، جای کار فراوان وجود دارد و به لحاظ صنعتی بودن مستعد فعالیت‌های اشتغال‌زاست و اداره فنی و حرفه‌ایاز طرح‌های پیشنهادی در این باره استقبال می‌کند. این اداره در راستای گسترش مشاغل، بهبود وضعیت اشتغال و درآمد خانواده‌ها و ایجاد مشاغل خانگی، آموزش شغل‌های مختلفی را در دستور کار دارد که صنایع‌دستی، خیاطی، قالیبافی، شیرینی‌پزی، کیک سازی، عروسک بافی و آموزش کافی‌شاپ و کسب‌وکار‌های مجازی ازجمله این مشاغل است.

رئیس اداره فنی حرفه‌ای شهرستان لنجان تشریح کرد: منطقه صنعتی لنجان در آینده با کمبود نیروی متخصص مانند تعمیرکار خودرو، جوشکار، ام دی اف کار و ازاین‌دست مشاغل فنی مواجه خواهد بود به همین دلیل باید از ارگان‌های مستقر در شهرستان و صنایع هم‌جوار خواست تا درباره بازاریابی محصولات و خدمات مشاغل موجود در منطقه همکاری و همیاری بیشتری را ارائه کنند تا افراد با امید و انگیزه بیشتری به فعالیت ادامه دهند.

ملک‌پور یکی از شاخصه‌های مهم اشتغال را آموزش و مهارت‌آموزی دانست و اظهار کرد: فقدان نیروی کار ماهر یکی از دغدغه‌های مهم کارفرمایان و کارآفرینان و از معضلات مهم اشتغال شهرستان بوده که با آموزش تخصصی منطبق با نیاز بازار کار و نیاز بخش صنعت و یا حوزه مشاغل خانگی و صنایع‌دستی می‌توان بخش مهمی از این مشکلات را برطرف کند. اداره فنی حرفه‌ای لنجان از طرح‌های آموزشی در زمینه ارتقای سطح اشتغال در شهرستان استقبال و حاضر به هرگونه همکاری در این زمینه است.

وی تأکید کرد: همه مسئولان باید در راستای آموزش مهارت موردنیاز جامعه و مشاغل موردعلاقه جوانان، چراغ مسیر پیشرفت جامعه و سازندگی ایران اسلامی را روشن کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته