دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی:

فرصت برای رفع ناترازی بودجه تمام اما برای اصلاح ساختاری بودجه باقیست

فرصت برای رفع ناترازی بودجه تمام اما برای اصلاح ساختاری بودجه باقیست
رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه خوارزمی با تأکید بر اینکه فرصت برای برطرف شدن ناترازی بودجه از دست رفته است، گفت: البته برای اصلاح ساختاری بودجه فرصت داریم و اولین قدم نیز لایحه بودجه سال آینده است.
کد خبر : 818048

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، در حالی که دولت سیزدهم خط قرمز خود را کنترل تورم و رشد نقدینگی عنوان کرده و حتی در برخی از ماه‌های امسال، رشد تورم نطقه‌ای منفی بود، اما مواردی، چون انتظارات تورمی و ناترازی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه سال جاری، اعلامی از سوی مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و اخیرا افزایش قیمت دلار که به رشد قیمت در کالا‌ها و خدمات می‌انجامد، شاهد رشد مجدد تورم بوده ایم.

نرخ تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه در ۸ ماهه امسال به شرح زیر است:

نرخ تورم (درصد) ماهانه نقطه ای سالانه
فروردین ۳.۳ ۳۵.۶ ۳۹.۲
اردیبهشت ۳.۵ ۳۹.۳ ۳۸.۳
خرداد ۳.۵ ۵۲.۵ ۳۹.۴
تیر ۴.۶ ۵۴ (رکورد ۲۶ساله) ۴۰.۵
مرداد ۴.۷ ۵۲.۲ ۴۱.۵
شهریور ۲.۲ ۴۹.۷ ۴۲.۱
مهر ۳ ۴۸.۶ ۴۲.۹
آبان ۲.۱ ۴۸.۱ ۴۴

 

بررسی میانگین ۸ ماهه امسال (از ابتدای سال جاری تا کنون) نشان می‌دهد این شاخص (متوسط تورم ماهانه) معادل ۴.۰۷ درصد بوده است.

اگر در نظر بگیریم که در ۴ ماه آینده (آذر تا پایان اسفند) رشد ماهانه تورم (رشد قیمت ۱۲ گروه کالایی و خدماتی مؤثر در تورم) همین مقدار باشد، در نهایت تورم امسال به ۵۰.۸ درصد می رسد.

**نقش دلار در تشدید تورم

در همین ارتباط وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار آنا درباره پیش بینی تورم امسال اظهار کرد: آخرین تورم اعلامی (نقطه به نقطه) از سوی مرکز آمار در مهر ماه ۴۸.۶ و آبان ماه ۴۸.۱ درصد بوده است. تورم سالانه آبان نیز ۴۴ درصد بوده است

وی افزود: در حال حاضر مهمترین مؤلفه مؤثر بر روی تورم، رشد قیمت دلار است؛ در یک ماه اخیر قیمت دلار روند رشد تدریجی داشت و حدود ۳ هزار تومان رشد کرد.

به گفته این کارشناس ارشد حوزه اقتصاد پیش بینی می‌شود این افزایش ۳ هزار تومانی نرخ دلار، تأثیر افزایشی خود را در ۳ ماه آتی روی قیمت کالا‌ها و خدمات بگذارد که سبب خواهد شد تا تورم تا پایان سال از ۵۰ درصد عبور کند.

شقاقی شهری با اشاره به انتظارات تورمی موجود در جامعه طی یک سال گذشته تصریح کرد: اگر دولت نتواند انتظارات تورمی را کنترل کند، روند افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات و حتی دارایی‌ها نیز افزایشی خواهد بود. در یک سال گذشته اقتصاد ایران در شرایط انتظارات تورمی به سر برده است.

وی درباره عملکرد دولت در کنترل تورم یادآور شد: در این یک سال عملکرد دولت در بخش کنترل تورم قابل ارزیابی نیست، چون در شرایط انتظار به سر می‌برد و منتظر بود تا نتیجه برجام مشخص شود که موجب شد تا این شرایط انتظار بر کل اقتصاد ایران حاکم شود.

طبق اظهارات این کارشناس ارشد اقتصادی، از شهریور امسال به بعد این بازی به هم خورد و بعد از پیروزی اخیر جمهوری خواهان در کنگره ایالات متحده آمریکا نیز این وضعیت تشدید شد و برجام به طور کلی به حاشیه رفت از سوی دیگر آمریکایی‌ها تحریم چند ساله نفتی ونزوئلا را عملا با صدور مجوز برداشت شرکت‌های آمریکایی از چاه‌های نفت ونزوئلا لغو کرده اند که به معنی دور شدن بیشتر از برجام است؛ بنابراین با حذف شرایط انتظار، از این به بعد می‌توانیم نقش دولت در کنترل تورم را بیشتر ارزیابی کنیم.

** تاثیر ناترازی بودجه بر تورم چقدر است؟

شقاقی شهری با اشاره به تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیان کرد: یکی دیگر از عوامل تورم سال جاری، ناترازی بودجه امسال بود؛ باید دید انقباض بودجه‌ای در لایحه سال جاری به کجا می‌رسد.

وی با اشاره به اخلال در نظام تجاری و نیز ناترازی بانک‌ها توضیح داد: دولت باید انضباط بودجه‌ای را همراه با انضباط بانک‌ها و برطرف کردن اختلال نظام تجاری به صورت مؤثر دنبال کند.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی انتظارات تورمی را جدای مواردی، چون ناترازی بودجه و رشد نقدینگی دانست و افزود: انتظارات تورمی مانند آتشی است که سایر مؤلفه‌های تورمی را شعله ور می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه فرصت برای برطرف شدن ناترازی بودجه از دست رفته است، گفت: البته برای اصلاح ساختاری بودجه فرصت داریم؛ اولین قدم نیز لایحه بودجه سال آینده است که نحوه تدوین آن نشان می‌دهد دولت چه برنامه‌ای برای کنترل تورم دارد و محک خوبی برای دولت خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته