هر نوشته یا فیلمنامه با هر کیفیتی تصویب میکنند تا آنتن پُر شود
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون خبرگزاری آنا، «هادی قمیشی» از بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون است. وی سابقه نقشآفرینی در آثاری همچون سریالهای «پس از باران»، «میعاد در سپیده دم»، «زخم کاری» و فیلمهای سینمایی «قلبهای ناآرام» و «پسران آجری» ایفای نقش کرده است.
اما قمیشی پیش و بیش از بازیگری، یکی از چهرههای شاخص حوزه طراحی صحنه و لباس آثار نمایشی است و کار طراحی صحنه و لباس تعداد زیادی از آثار تئاتر، سینما و تلویزیون را نیز به عهده داشته است.
وی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری «آنا» درباره آخرین فعالیتهای خود اظهار داشت: آخرین کارم مجموعه تلویزیونی«بیهمگان» و سریال «جیران» در شبکه نمایش خانگی بود. «جیران» تجربه خوبی برای من بود و خدا را شکر با استقبال مردم نیز همراه شد. تولید این سریال حدود دو سال طول کشید و بخشی از این استقبال به خاطر وسواس و زحماتی بود که کارگردان و سایر عوامل این مجموعه به خرج دادند و کیفیت را فدای زمان نکردند.
قمیشی ابراز داشت: حضور در «زخم کاری» هم تجربه دیگر من از بازی در یک مجموعه پرطرفدار نمایش خانگی بود. البته نقش من از آن چه در خروجی کار دیدیم بیشتر بود، اما در نهایت و پس از تدوین به همان قسمت ابتدایی و چند سکانس دیگر محدود شد.
** سریالی که پس از دو دهه همچنان محبوب است
این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به این که اگر کاری قواعد تولید را در همه سطوح رعایت کند، استقبال مخاطبان را نیز با خود خود خواهد داشت افزود: بیش از دو دهه از پخش سریال «پس از باران» میگذرد. واقعاً بیست سال زمان کمی نیست، اما هنوز هم مردم در کوچه و خیابان مرا با نقش «یونس» در این مجموعه میشناسند؛ این موضوع هم باعث خوشحالی است و هم نوعی تأسف را به همراه دارد که چرا مجموعههای تلویزیی که این شبها روی آنتن میرود واجد چنین خصوصیتی نیست.
وی بیان کرد: البته این که چرا سطح اغلب آثار تلویزیون پایین آمده است. پرسشی تخصصی است که باید به صورت عمیقتری به آن پرداخت، اما در مجموع باید بگویم که در آن سالها معیارهایی که برای تولید سریال مدنظر مدیران سازمان بود با معیارهای فعلی تفاوت داشت. حساسیتها بیشتر بود و هر طرح و متنی به راحتی تصویب نمیشد. در حالی که اکنون هر نوشتهای را با هر کیفیتی تصویب میکنند تا آنتن پر شود. بنابراین فیلمنامه حرف اول را میزد؛ کیفیت بالای سریالها در گذشته به خاطر حساسیت روی متن بود. در جریان تولید هم از عوامل فنی و بازیگرانی استفاده میشود که در حد و اندازههای آن سریال نیستند.
قمیشی گفت: در زمان تولید «پس از باران» ما روی جزءبهجزء متن حساسیت داشتیم در جریان تصویربرداری و تدوین هم این وسواس وجود داشت. ما میتوانستیم قصه «پس از باران» را تا چندین قسمت دیگر ادامه دهیم یا مثل سریالهای فعلی آن را در چند فصل بسازیم اما چون ریتم برایمان مهم بود به همان تعداد قسمتها بسنده کردیم.
این بازیگر عنوان کرد: در زمان کنونی نگاهها عوض شده و با آن دوره متفاوت است. مدیران به فکر پر کردن آنتن و سازندگان هم به دنبال گرفتن کارهای بیشتر هستند، برای همین کمیت بر کیفیت غلبه کرده؛ تا زمانی هم که این کمیتگرایی وجود داشته باشد کیفیت سریالها تغییر نخواهد کرد. در حالی که در سالهای دهه شصت و هفتاد اگر یک کار سینمایی یا تلویزیون حتی مشکل کوچکی در پخش یا بازی داشت تا زمانی که سازندگان، آن مشکل را حل نمیکردند آن کار هم منتشر نمیشد.
انتهای پیام/