دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1401 - 00:01
آیا انتقاد به وزیر بهداشت کارساز خواهد بود؟

مسئولین در رابطه کمبود دارو چه می‌گویند!

مسئولین در رابطه کمبود دارو چه می‌گویند!
کمبود دارو در کشور همه را نگران کرده است و روز گذشته بهارستان‌نشین‌ها وزیر بهداشت را مورد سوال قرار دادند.
کد خبر : 814858

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، روز گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مشکلات کمبود دارو و پاسخ به سوالات نمایندگان به مجلس رفت، نمایندگان به وزیر در این رابطه انتقاداتی داشتند. 

عبدالحسین روح‌الامینی نماینده مردم تهران در مجلس به وزیر بهداشت گفت: باید از مردم عذرخواهی کنیم که یک شربت ساده سرماخوردگی در دسترس نیست. 

سید مرتضی خاتمی نماینده مردم ماهنشان در مجلس یازدهم ، اما هشدار داد: تدبیر عرضه و تقاضای دارو از کنترل خارج شده است. محمدبیگی به وزیر تذکر داد: بدون حمایت از شرکت‌های داروسازی نباید منتظر اعجاز در تولید دارو بود.

سیدجلیل میرمحمدی میبدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، اما از نبود نظارت کامل بر طرح دارویاری صحبت کرد که باعث شکست این طرح شده است.

سیدالبرز حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس به گرانی و کمبود دارو اشاره کرد که مردم را رنج می‌دهد و یوسفی گفت: آقای عین‌اللهی از مردم عذرخواهی کنید

شهریاری نماینده رئیس کمیسیون بهداشت نیز اعلام کرد: از زمان جنگ تحمیلی تاکنون با چنین وضعیتی در بخش دارویی مواجه نبودیم، وزارت بهداشت باید برای وضعیت فعلی دارو پاسخگو باشد و تنها کلید گشایش مشکل دارو، سازمان برنامه و بودجه است.

**مسئول جدید غذا و دارو وعده داده است 

رئیس جدید سازمان غذا و دارو در روز ۱۷ آبان گفته که افزایش تولید آنتی بیوتیک‌ها در دستور کار قرار دارد و تولید سوسپانسیون‌های آنتی بیوتیک از یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار عدد رسیده که با همکاری صنعت و افزایش تولید در سه شیفت و روز‌های تعطیل به ۷ میلیون عدد در ماه خواهد رسید. سید حیدر محمدی اظهار امیدواری کرده که هفته آینده به شکل ملموسی میزان کمبود‌های آنتی بیوتیک کاهش یابد و مردم برای تهیه آنتی بیوتیک مشکلی در مراجعه به داروخانه نداشته باشند. 

**نقش وزارت صمت در کمبود دارو

حسینعلی شهریاری روز چهارشنبه ۱۸ آبان تاکید کرده که رفع کمبود‌های دارویی همت دولت را می‌طلبد و در رابطه با تامین دارو کوتاهی و سهل انگاری شده و درست نبود که شرکت‌های دارویی که به نوعی وابستگی به دولت دارند به خاطر مسائلی مانند افزایش قیمت یا گمرک شرایط را به جایی برسانند که بعد از ۴۰ سال با چنین کمبود‌هایی مواجه شویم.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفته، ما هیچ وقت با کمبود آنتی بیوتیک در این فصل مواجه نمی‌شدیم و این واقعا اقدام بسیار ناپسندی بود که توسط افرادی که شاید به دنبال سودجویی بیشتری بودند صورت گرفت.

شهریاری اظهار کرده که ایران همیشه در زمینه تولید دارو جزو کشور‌های مدعی بوده و واردات آنتی بیوتیک از هندوستان آن هم برای کشوری که خیلی از دارو‌های های تک را تولید و صادر می‌کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست هر چند این ۵۰ تن وارداتی هم به میزانی نیست که مشکل کمبود دارو را حل کند. 

او بیان کرده که برخی از مشکلات کمبود دارو هم به وزارت صمت مربوط است، زیرا بسته بندی و تهیه شیشه شربت‌ها و پوکه آمپول‌ها در این وزارتخانه انجام می‌شود و باید وزارت صمت همکاری لازم را با وزارت بهداشت داشته باشد تا کمبود‌ها برطرف شود و شرکت‌های تولیدی هم دو و سه شیفت کار کنند تا بتوانند پیش از مصرف محموله ۵۰ تنی بازار را با تولیداتشان پر کنند.

**عذرخواهی سخنگوی دولت به خاطر کمبود دارو

سخنگوی دولت هم در گفته است، من به عنوان سخنگوی دولت به خاطر کمبود دارو بویژه آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها عذر خواهی می‌کنم، در حوزه آنتی‌بیوتیک کوتاهی و مسئول مربوطه در سطح معاون وزیر عزل و جابجا شد.

**وعده وزیر بهداشت برای واردات آنتی بیوتیک

با این حال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنج شنبه ۱۹ آبان از افزایش تولید و واردات آنتی بیوتیک به کشور خبر داد و گفت، با افزایش حجم تولید داخلی دارو، در تولید آنتی‌بیوتیک به مرز ۷ میلیون واحد در ماه رسیده ایم. بهرام عین‌اللهی اظهار کرده که علاوه بر این برای رفع نیاز کنونی کشور ۳ میلیون واحد داروی آنتی‌بیوتیک جدید نیز وارد کشور می‌شود. اما با وجود وعده وزیر همچنان با کمبود دارو به ویژه آنتی بیوتیک در کشور مواجه هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته