دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1401 - 09:24
با موافقت نمایندگان؛

طرح برگزاری جلسات نقد و گفتگو به صورت عادی بررسی می‌شود

طرح برگزاری جلسات نقد و گفتگو به صورت عادی بررسی می‌شود
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی طرح الحاق یک ماده به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در مورد برگزاری جلسات نقد و گفتگو به صورت عادی موافقت کردند.
کد خبر : 814224

به گزارش گروه سیاست و حکمرانی خبرگزاری آنا، نمایندگان در  جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح الحاق یک ماده به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس با ۶۰ رأی موافق، ۱۶۱ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند که بر اساس آن طرح مذکور به صورت عادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محسن زنگنه به عنوان نماینده متقاضیان بررسی یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: ما مفتخریم که پیرو مکتبی هستیم که پیامبر اکرم و امامان همام آن و ولایت معظم فقیه که امروز نظام اسلامی زیر سایه او به حیات خود ادامه می‌دهد همواره بر نقش و جایگاه مردم، مردمی بودن و شنیدن حرف مردم و منتقدان تأکید می‌کردند.

وی افزود: نظام اسلامی، نظامی است که هم ریاست جمهور و مجلس و نمایندگان آن و همچنین قوای سه‌گانه همواره در بین مردم هستند و حرف مردم را می‌شنوند و در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مجلس نیز شاهد رفت و آمد نمایندگان اصناف، نخبگان و مسئولان برای بررسی طرح‌ها و لوایح هستیم، اما ایجاد فضای نقد و گفت‌وگوی موثر باید در دستور کار قرار گیرد و در جامعه این احساس به وجود آید که مسئولان کشور و نمایندگان و قوای سه‌گانه حرف و نظر مردم، فرهیختگان و نخبگان را می‌شنوند و چنانچه این احساس در مردم ایجاد نشود گفتمان و نقد موثر نیست و نمی‌تواند سرمایه اجتماعی را حفظ کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: نقد موثر نقدی است که هرگونه ارتباط با مسئولان را تسهیل و موانع را برطرف کند و همچنین افراد بتوانند به صورت مستقیم درباره مسائل کشور و طرح‌ها و لوایح نظر دهند؛ نقد موثر باید اثرگذار باشد و مطالب گفته شده توسط مردم از جانب مسئولان پیگیری شده و اثرات آن به مردم ارائه شود.

زنگنه افزود: در این طرح نواقص و نظرات نمایندگان را اخذ و بر اساس آن هیأت رئیسه می‌تواند جلساتی را با موضوعات اصلی کشور و مطالبات عمومی با حضور اقشار مختلف، نخبگان، تشکل‌ها و نمایندگان اصناف برگزار کند و ما به دنبال نقد موثر هستیم و این مهم می‌تواند پیام خوبی از لحاظ تقنینی برای مردم و همچنین جواب محکمی به بدخواهان باشد.

وی با بیان اینکه در مورد نحوه برگزاری جلسات نیز در کمیسیون آیین‌نامه بحث و گفتگو خواهد شد، گفت: می‌طلبد مجلس به برگزاری چنین جلساتی رأی مثبت دهد تا بتوان پیام مثبتی را برای جامعه و آن‌هایی که از خلأ‌ها برای تشویش اذهان عمومی استفاده می‌کنند، داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته