دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1401 - 10:12
در گفتگو با آنا مطرح شد

ورود شرکت ملی گاز به بخش بالادستی موجب انسجام در صنعت گاز می‌شود

ورود شرکت ملی گاز به بخش بالادستی موجب انسجام در صنعت گاز می‌شود
یک کارشناس حوزه گاز گفت: ورود شرکت ملی گاز ایران به بخش بالادستی این صنعت، ضمن رقابتی کردن فضای فعالیتی، می تواند موجب انسجام در صنعت گاز از ابتدای تولید تا توزیع و حتی صادرات شود.
کد خبر : 813311

محمد ابراهیمی،کارشناس حوزه گاز در گفتگو با خبرنگار آنا در پاسخ به اینکه ورود شرکت ملی گاز ایران به بخش بالادستی صنعت گاز را چطور ارزیابی می کند،‌ گفت: فعالیت در بخش بالادستی نفت یا گاز تنها یک نقش مدیریت عمومی  است که با استفاده از پتانسیل سایر شرکت ها، می توان توسعه میدانی را بر عهده گرفت.

وی با اشاره به اینکه فعالیت های عمومی شرکت ملی گاز ایران در بخش داخلی که شامل گازرسانی است تقریبا رو به پایان است، افزود: به جز بخش هایی از استان سیستان و بلوچستان و نقاط صعب العبور پراکنده در نقاطی از کشور، شبکه گازرسانی به نقاط کم برخوردار تکمیل می شود.  از سویی دیگر تعدد شرکت های حاضر در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز امر بدیع یا مذمومی نیست، چرا که این تعدد حتی می تواند به دلیل ایجاد فضای رقابتی، کیفیت انجام کار و توجیه پذیر شدن اقتصاد آن را در پی داشته باشد.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه منظور از مدیریت پروژه ارتقای بهره وری آن بدانیم، اظهار داشت: اگر این اصل مدیریتی را در نظر داشته باشیم که مهم میزان بهره وری در هر پروژه است، می توان هر شرکتی را به عنوان یک مدیریت واحد محسوب کنیم و میدان عمل به آن بدهیم؛ البته تحقق این رشد بهره وری قطعا نیازمند حرفه ای بودن ارکانی است که به کار گرفته می شوند.

این کارشناس حوزه گاز توضیح داد: البته نباید بخاطر دولتی بودن این شرکت امتیاز ویژه ای برای حضور در پروژه ها در نظر بگیریم. به طور مثال شرکت استات اویل به عنوان یک شرکت E&P نروژی که در بخش دولتی فعالیت دارد، اگر بخواهد پروژه‌ای را انتخاب و توسعه دهد، مانند همه شرکت‌ها در مناقصه شرکت می‌کند و امتیازی نسبت به سایر شرکت‌های غیردولتی ندارد.

وی ادامه داد: مهم ترین موضوعی که می تواند زیر سایه حضور شرکت ملی گاز ایران در بخش بالادستی محقق شود، یکپارچگی، انسجام و جدیت ایران در بازارهای گازی است. وجود یک مدیریت واحد در این بحث که از بخش تولید تا پالایش، توزیع و صادرات را در دست داشته باشد، می تواند زمینه ساز قوی شدن بخش صادراتی گاز شود و جتی بر بهبود اوضاع ناترازی گاز اثرگذار باشد. از سویی دیگر از آنجایی که قراردادهای گازی اغلب بلند مدت و حدودا 20 ساله هستند، اگر ایران نتواند اقدام مساعد و قوی ای در این حوزه کند،‌ برای 20 سال از این بازار عظیم بی بهره می ماند.

ابراهیمی در توضیح آخرین وضعیت اساسنامه شرکت ملی گاز ایران گفت: این اساسنامه هنوز به تایید نهایی مجلس شورای اسلامی نرسیده است.

به گزارش گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا، رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه بخشی از مدیریت اوج مصرف باید از طریق ذخیره‌سازی انجام شود، تصریح کرد: قرارداد مخزن ذخیره سازی شوریجه اکنون اجرایی شده و برای نخستین‌ بار با استقرار دکل در این مخزن مهم، شرکت ملی گاز ایران وارد حوزه بالادستی می‌شود. 

وی با اشاره به احداث هم‌زمان ۱۲ ایستگاه تقویت فشار گاز از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، این دستاورد را رکوردی بی‌سابقه در تاریخ صنعت گاز  کشور دانست و گفت: اکنون اغلب میدان‌های تولیدی کشور وارد نیمه دوم عمر خود شده‌اند و ظرفیت عظیمی در این شرکت برای تأمین و پاسخگویی سیستم‌های مورد نیاز در  بحث فشارافزایی وجود دارد که استفاده از ظرفیت ملی مستلزم یکپارچگی بالادست و پایین‌دست است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته