دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا خبر می‌دهد؛

سود ۱۴ میلیون تومانی دلالان از مابه‌التفاوت ۷ هزار تومانی ارز مسافرتی و آزاد

سود ۱۴ میلیون تومانی دلالان از مابه‌التفاوت ۷ هزار تومانی ارز مسافرتی و آزاد
در حال حاضر ارز مسافرتی که با نرخ نیمایی در حال فروش در بازار است، با توجه به اینکه تفاوت ۷ هزار تومانی با نرخ دلار آزاد دارد، به ایجاد صف‌های نسبتا طولانی در برابر صرافی‌ها یا شعب ارزی بانک‌های عامل فروش ارز مسافرتی منجر شده است.
کد خبر : 813223

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا، بسیاری از مردم این روز‌ها شاهد صف‌های نسبتا طولانی در برابر برخی صرافی‌ها یا شعب ارزی بانک‌های عامل فروش ارز مسافرتی هستند.

میزان ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۱ بر اساس اعلام بانک مرکزی ۲ هزار تا ۲۲۰۰ دلار برای کشور‌های  نیازمند ویزا و ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار برای کشورهیا بدون ویزا با هر کد ملی است. به این معنا که به هر ایرانی دارای کد ملی در سال، معادل ارقام مذکور ارز مسافرتی تعلق می‌گیرد.

با توجه به راحت بودن شرایط دریافت ارز مسافرتی، برخی دلالان با اعطای رقمی معادل ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان به برخی افراد که حاضر به ایستاد در صف صرافی‌ها باشند، سهمیه ارز مسافرتی آن‌ها را خریداری کرده و در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

از آنجایی که بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ ارز نیمایی که ارز مسافرتی بر اساس نرخ آن واگذار می‌شود، در معاملات امروز ۲۹ هزار و ۵۵ تومان و نرخ ارز آزاد در دامنه ۳۶ هزار تومانی است، دلالان از این مابه التفاوت ۷ هزار تومانی ارز دو نرخی نیمایی و آزاد، به ازای ۲۰۰ دلار ۱۴ میلیون تومان سود می‌کنند.

در روز‌های اخیر بسیاری از کارشناسان از بانک مرکزی خواسته اند تا مقررات سخت گیرانه تری نسبت به فروش ارز مسافرتی اعمال کند. با این حال مسئولان بانک مرکزی تا کنون واکنشی به این موضوع نداشته و مقررات جدیدی برای ارز مسافرتی وضع نکرده اند.

اما حتی با فرض اینکه ارز مسافرتی به خرید بلیت مشروط شود، در حال حاضر ارزان‌ترین بلیت پرواز‌های خارجی به کشور‌های بدون نیاز به تهیه ویزا، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بلیت تهران-تفلیس (گرجستان) است.

متوسط رقم کنسلی این بلیت (بسته به ایرلاین‌های مختلف داخلی) نیز تا ۲۴ ساعت قبل از پرواز ۵۰ درصد است؛ به عبارت دیگر دلالی که قرار بود ۱۴ میلیون تومان سود کند، تنها ۶۰۰ هزار تومان از این رقم را از دست می‌دهد؛ بنابراین باز هم خرید بلیت پرواز خارجی برای دریافت ارز مسافرتی تقریبا به صرفه خواهد بود. مگر اینکه رشد ناگهانی تقاضای خرید بلیت پرواز به کشور‌های بدون ویزا، به رشد بیش از حد نرخ بلیت از سوی ایرلاین‌های داخلی منجر شود. به خصوص که نرخ بلیت پرواز‌های خارجی بر خلاف پرواز‌های داخلی سقف قیمتی ندارد و شرکت‌های هواپیمایی هر نرخی که صلاح بدانند برای فروش بلیت‌های این دسته از پرواز‌های خود تعیین می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
سید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
۰
آقا 200 تا 7 هزار تومن یک بار دیگه جمع کن ببین چقد میشه
هلدینگ شایسته