دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گفت‌وگو|

تحریم‌ها حتی با امضای برجام رفع نمی‌شود/ حل مشکلات در گرو مطالعات درست تنگا‌ها و بهره‌گیری از دانش‌بنیان‌هاست

تحریم‌ها حتی با امضای برجام رفع نمی‌شود  حل مشکلات در گرو مطالعات درست تنگا‌ها و بهره‌گیری از دانش‌بنیان‌هاست
یه کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه ظرفیت علمی و فناوری بالایی داریم، گفت: اگر مطالعات درستی از تنگنا‌های اقتصادی و از معادنی که نفت و سایر معادن است، و تنگنا‌ها را تعریف و به دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان این عرضه کنیم، قطعاً راه حل ایجاد می‌شود و مشکل را حل می‌کنیم.
کد خبر : 812070

محمد کهندل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادوکارآفرینی خبرگزاری آنا، در پاسخ به این پرسش، اگر توافق هسته ایی صورت نگیرد وضعیت اقتصاد چگونه خواهد شد گفت: تحریم کار امروز و فردا نیست و ما تقریبا از اوایل انقلاب موضوع تحریم را به شکل‌های مختلف با شدت‌های متفاوت و علوم مختلف داشتیم. حتی اگر برجام امضا شود تحریم‌ها برداشته نمی‌شود. ظاهرا طرف مقابل به دنبال این است که کشور را به شکل ایران قوی و موفق در عرصه جهانی و در عرصه منطقه نبیند.


وی ادامه داد: آن چیزی که طرف مقابل هدفگذاری کرده این موضوع است که ایران قوی نباید بوجود آید. ایرانی که اقتصاد آن شکوفا شود، ایرانی که در منطقه و جهان اسلام و جهان به عنوان قدرت بزرگ در زمینه‌های مختلف ظهور و بروز داشته باشد نباید اتفاق افتد که هدف اصلی طرف مقابل این است. اینکه الان امریکا عنوان کرده ما فعلا موضوع اغتشاشات در ایران را دنبال می‌کنیم و برجام را در دستور کار قرار نداریم دقیقاً همین موضوع است؛ لذا ما نباید فکر کنیم که برجام صورت می‌گیرد. ولی دنبال می‌کنیم بلکه امتیازاتی بگیریم و شرایط را بهتر کنیم. ولی اینکه تحریم برداشته شود و مشکلات ما با غرب حل شود این اتفاق نمی‌افتد.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: زمانی مشکل ما با غرب حل می‌شود که دست از خواسته‌های خود برداریم، زمانی مشکل ما با غرب حل می‌شود که اسرائیل را به رسمیت بشناسیم و زمانی مشکل ما حل می‌شود حرف‌های آن‌ها را بشنویم و حرف‌های آن‌ها بدین معناست که دست از اینکه بخواهیم به ایران مقتدر برسیم، برداریم که اصلا چنین اقداماتی که این کشور‌ها می‌خواهند را نخواهیم کرد.


این اقتصاددان افزود: ما ایران قوی را در دستور کار خود داریم. لذا، چون در هدف مشترک نیستیم این اتفاق نمی‌افتد که برجام امضا شود. آن چیزی که مسلم است اگر در حوزه سیاسی شرایطی را دنبال کنیم که حاضر به امضای برجام هستیم، منتهی با ضمانت‌هایی که صحبت شده و شرایطی که تعیین شده باید صورت بگیرد که از نظر مسائل سیاسی مشکلی ایجاد نشود. آن چه مسلم است این را باید بدانیم این اتفاق نمی‌افتد.


کهندل بیان کرد: لذا باید امکانات داخلی را با برنامه‌های اقتصادی منسجم‌تر داشته باشیم تا بهره وری در اقتصاد را افزایش دهیم. مشکل ما در اقتصاد و کارآمدی از امکانات و بهره وری است که متاسفانه نرخ رشد قابل توجهی ندارد؛ لذا اگر به توانمندی‌های اقتصادی تمرکز کردیم که در این دولت شرایط بهتری داریم و بازار سازی‌هایی اتفاق افتاده و برجام با توجه به موضوع شانگ‌های و تفاهم نامه‌هایی با چین و روسیه و کشور‌های منطقه منعقد می‌شود، گویای اینکه عملاً برجام رنگ باخته است و تحریم‌ها به شکل قابل توجهی کمرنگ شده نمایان است.


این استاد دانشگاه ادامه داد: ما نیاز به تکنولوژی داریم. در حال حاضر ظرفیت‌های علمی و تکنولوژی بالایی داریم. اگر مطالعات درستی از تنگنا‌های اقتصادی داشته باشیم، اگر مطالعات درستی از معادنی که نفت و سایر معادن است داشته باشیم تا صنایع پایین دستی و کالا‌های مصرفی قطعا تنگنا را تعریف کنیم و به دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان این موضوع را عرضه کنیم، قطعاً راه حل ایجاد می‌شود و مشکل را حل می‌کنیم. منتهی باید این مطالعات را انجام دهیم.


وی اضافه کرد: در حال حاضر بازارسازی‌هایی در منطقه از جمله در چین و ترکیه و اوراسیا انجام شده است. ۲۶ درصد تجارت ما با ترکیه و سایر کشور‌ها افزایش یافته است. صادرات غیرنفتی رشد قابل توجهی داشته است؛ لذا اگر همین روند را دنبال کنیم و چشم خود را به خارج از کشور ندوزیم و امید را در داخل کشور افزایش دهیم و مشکلات اجتماعی را هم لحاظ کنیم قطعاً توفیق بالایی خواهیم داشت. برجام امضا نخواهد شد و اگر امضا شود تحریم‌ها برداشته نمی‌شود.


این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دولت باید برنامه منسجمی داشته باشد پاسخ داد: حتما باید برنامه اقتصادی که ارائه می‌دهد منسجم باشد. در ارتباط با اقتصاد و مسائل اجتماعی باید حتما برنامه منسجمی داشته باشیم و دنبال کنیم و مطالعات و پژوهش‌های عملیاتی در حوزه صنعت و اقتصاد را جهت دار کنیم و بودجه‌های این بخش را حذف نکنیم و افزایش دهیم که قطعاً توانمندی‌های بسیار بالایی داریم و بر همه مشکلات فائق می‌آئیم. بازارسازی در کشور‌های منطقه انجام شده است. همچنین بهبود محیط کسب و کار در این دولت رنگ بوی بهتری به خود گرفته است. اقدامات خوبی نیز صورت گرفته، ولی احتیاج به حرکت‌های بزرگ و جهشی و همه جانبه داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته