دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1401 - 16:09
گفت‌وگو|

بی‌توجهی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به شرکت‌های دانش‌بنیان/ احیای یخچال‌های نفتی بر بستر مصرف گاز!

بی‌توجهی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به شرکت‌های دانش‌بنیان  احیای یخچال‌های نفتی بر بستر مصرف گاز!
یک کارشناس حوزه انرژی، حل مشکل مصرف انرژی را درگرو توجه به شرکت‌های دانش بنیان دانست و اصلاح فرهنگ عمومی در مصارف خرد را انقلابی در کاهش مصرف انرژی خواند.
کد خبر : 812061

حسن مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادوکارآفرینی خبرگزاری آنا، با اشاره به مصرف بالای گاز در کشور و عدم توجه جدی به بهینه سازی گفت: امروز ما به صورت مقطعی با کمبود گاز روبرو هستیم، اما بهتر است که در راستای بهره وری حرکت کنیم. در حال حاضر ۲۵ میلیون بخاری غیر استاندارد داریم.

مرادی توضیح داد: هیچ کجای دنیا مانند ایران گاز مصرف نمی‌کنند در انگلیس گاز تبدیل به برق می‌شود و برق در بخاری‌های خاص که به استوری چیتر معروف است تبدیل به گرما می‌شود و این گرما در پایان ساعت شب قطع می‌گردد. گرما داخل این بخاری‌های مخصوص باقی می‌ماند و تا پایان روز در حدود ۱۰ الی ۱۵ ساعت حرارت را پس می‌دهد.

مرادی افزود: در ایران ما می‌آییم عین گاز را می‌سوزانیم. فاجعه آمیزتر این که بعضی مواقع در اماکن تجاری یا مغازه‌ها گاز را به صورت صورت شعله و بدون بخاری می‌سوزانند. مشعلی را داخل یک بشکه قرار می‌دهند و از گرما آن استفاده می‌کنند این بدترین شیوه استفاده از گاز برای گرمایش است. ما در مصرف گاز به هدررفت بسنده نکرده ایم. مشاهده می‌شود که در بعضی رستوران‌ها برای تبلیغات وسیله‌ای را مانند فلر پتروشیمی‌ها بیرون رستوران قرار می‌دهند که نقش چراغ داشته باشد، این خود ضد تبلیغ است.

مرادی مطرح کرد: این سبک از رفتار‌ها بسیار زشت و عمل غیر استاندارد است. انرژی گاز وسیله‌ای برای تبلیغات و یا استفاده‌های تفننی نیست. واقعا ما قدر گاز را نمی‌دانیم ما در منازل هنوز مانند صد سال پیش یکی کتری بزرگ قل قل می‌جوشد و یک چهارم ظرفیت آن برای مصرف چای استفاده می‌شود و بقیه آن دور ریخته می‌شود. استفاده از فلاکس بدون تغییر فرهنگ رایج مصرف مداوم چای می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای ما باشد. هم آب را گرم نگاه می‌دارد و هم انرژی هدر نمی‌رود.

مرادی ادامه داد: این‌ها نمونه‌های کوچکی هستند که هر کدام می‌توانند در مقیاس اثرات خوبی بر میزان مصرف ما بگذارند. ما در بسیاری از اجاق گاز‌های موجود در ایران، شعله کوچک و بهینه برای گرم نگه داشتن غذا در نقطه جوش نداریم بلکه شعله بزرگ حجم زیادی از گاز را مصرف و هدر می‌دهد. در نانوایی‌ها نیز به شیوه‌ی قدیمی نان پخت می‌شود که اصلا کارآمد نیست. متاسفانه ما در اکثر مبادی مصرف خلاف استاندارد‌های جهانی مصرف می‌کنیم و طبیعی است که یکی از پر مصرف‌ترین کشور‌ها در مصرف گاز هستیم.

وی در جواب این که آیا امکان تغییر زیرساخت وجود دارد؟ گفت: بله، ما باید در گلخانه‌ها از منابع خورشیدی استفاده کنیم. وقتی استفاده از نور خورشید را مطرح می‌کنیم حواس همه به سمت تولید برق فوتوولتائیک می‌رود. نباید اینطور باشد؛ ما به شیوه‌های گرمایشی خورشیدی نیاز داریم که صرفا از تابش نور خورشید استفاده می‌کند. در گلخانه‌ها در زمستان طولانی بدون ابر به راحتی می‌توانیم بیشترین استفاده را از نور خورشید بکنیم. در مرغداری‌ها و گاوداری‌ها هم می‌توانیم منابع آبی را نصب بکنیم تا آب با تکنولوژی که از نور خورشید استفاده می‌کند گرم شود.

این کارشناس انرژی افزود: در کپنهاگ دانمارک سه نقطه در کنار دریا پیش بینی شده بود که زباله‌ها را آتش می‌زدند و با آن آب جوش حاصل از سوزاندن زباله‌ها را در خطوط ایزوله به سمت خانه‌ها هدایت می‌کردند و مسئله گرمایش را بر طرف می‌کردند. با این روش می‌توان در بیمارستان‌ها زباله سوز‌های صنعتی راه انداخت و موتورخانه بیمارستان‌ها را با همین زباله‌ها روشن کرد. دنیا برای مصرف بهینه گاز تلاش می‌کند ما باید با کمک شرکت‌های دانش بنیان در این مقطع که قیمت گاز رشد صعودی دارد به سمت کاهش مصرف برویم.

مرادی ادامه داد: ما باید پله پله با روش multidimensional approach از همه طرف به مصرف بی رویه حمله کنیم و اتفاقا از مسیر‌های هدررفت خرد شروع کنیم. در زمینه استحمام هنوز به صورت سنتی رفتار می‌کنیم که ریشه در فرهنگ قدیمی ما در خزینه‌های تاریخی دارد. درگذشته ایرانیان چند ساعت را صرف حمام می‌کردند امروز هم به همان منوال دقایقی زیادی را برای دوش گرفتن در نظر می‌گیریم. من چندین سال پیش در سوئیس مهمان یک دوست الجزایری بودم. او با کمال شجاعت به من گفت که اگر قصد داری به حمام بروی ۳ دقیقه بیشتر نباید صرف این کار بکنی؛ چرا که آب گرم برای سایر همسایه‌ها کافی نیست. کشوری مرفه مانند سوئیس برای حمام مهمان خود فقط سه دقیقه زمان می‌گذارد. این فرهنگ باعث کاهش مصرف آب و گاز می‌شود که نیاز‌های اساسی مردم هستند.

مرادی در آخر تاکید کرد که نظر من این است که مردم باید با هم همراهی کنند و در راستای کاهش مصرف گام بردارند و دولت هم باید در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ابتکار عمل ایجاد کند و با این مهم، کاهش پرداخت یارانه را ترتیب دهد. به عنوان مثال بنده روی احیای یخچال‌های نفتی، این بار بر پایه مصرف سوخت گاز کار می‌کردم. این سبک کار‌ها باید موضوعیت پیدا کند و برای این مشکل راهی جز میدان دادن به شرکت‌های دانش وجود ندارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته