دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1401 - 15:10
نقش بریتانیا در مشروعیت‌بخشی به گروه‌های مسلح در کردستان عراق

«احزاب سیاسی» سلاح بدست می‌گیرند

«احزاب سیاسی» سلاح بدست می‌گیرند
آنطور که محافل رسانه‌ای و سیاسی غربی ادعا می‌کنند گروه‌های مسلح در اقلیم کردستان عراق جزو احزاب سیاسی به حساب آمده و بدین ترتیب نسبت به تداوم فعالیت آن‌ها مشروعیت بخشی می‌شود. 
کد خبر : 811792

گروه منطقه و جهان خبرگزاری آنا- گروه‌های مسلح، چون کومله، دموکرات کردستان ایران، پژاک و برخی دیگر که در اقلیم کردستان عراق مستقر هستند از سوی رسانه‌ها و محافل سیاسی غربی به عنوان «احزاب سیاسی» قلمداد می‌شوند که بسیار قابل تامل و البته تعجب است.

در کجای دنیا می‌توان چنین تعریفی را از احزاب سیاسی ارائه داد؟ کدام کشور می‌پذیرد که گروه‌های مخالف آن با رویکرد و خط مشی کاملا مسلحانه و با سابقه عملیات‌های متعدد تروریستی علیه مردم و مسئولین آن، از سوی رسانه‌های دیگر کشور‌ها به عنوان حزب سیاسی قلمداد شود؟

بر اساس آنچه که اعلام شد، بیش از ۳۰۰۰ نفر از نیرو‌های نظامی و آموزش دیده این گروه‌های مسلح کُردی با حمایت مسئولین اقلیم کردستان عراق در ۱۲۰۰ پایگاه مستقر هستند که در ارتباط نزدیک با ماموران سرویس‌های اطلاعاتی خارجی (به خصوص موساد) نیز قرار دارند.

از غرض ورزی رسانه‌های فارس زبان خارجی مستقر در لندن همین بس که در راستای فشار حداکثری بر ایران تلاش می‌کنند که با ضریب دادن و البته به رسمیت شناختن گروه‌های مسلح کُردی ضد ایرانی، به آن‌ها مشروعیت داده تا بتوانند ابزار فشاری دیگری در مقابل ایران در همسایگی ایران داشته باشند.

هزینه سازی برای ایران در مرز‌های غربی و شمالغربی کشور از جمله مهمترین دستورکار‌های این گروه‌ها برای ناامن جلوه دادن کشور است که برای این منظور نیز از حمایت‌های اطلاعاتی، رسانه‌ای و البته مالی سرویس‌های امنیتی خارجی به ویژه موساد و ام آی ۶ بهره‌مند هستند.

روابط خوب میان «بارزانی‌ها» و دیگر مسئولین اقلیم کردستان عراق با ماموران رژیم تل آویو بر کسی پوشیده نیست و شاید بر اساس این روابط حسنه باشد که بیش از ۲۰ سال است علی رغم تمام وعده‌هایی که به ایران داده اند، گروه‌های مسلح مزبور را اخراج یا آن‌ها را خلع سلاح نمی‌کنند.

برای فهم بهتر این موضوع باید در نظر بگیریم که بخش عمده دایره حمایتی که از گروه‌های نامبرده با مرکزیت لندن انجام می‌گیرد. رهبران و فرماندهان ارشد و البته برخی از اعضای این گروه‌های مسلح کُردی در لندن مستقر هستند، شبکه‌های فارسی زبان خارجی از جمله ایران اینترنشنال و من و تو در پایتخت انگلیس هستند و این‌ها همه به منزله «نقش ویژه انگلیس» در پروژه حمایت و مشروعیت بخشی به گروه‌های مسلح کُردی یا به زعم آن‌ها احزاب سیاسی کُرد مخالف جمهوری اسلامی است.

در ماه‌های اخیر نیز در تقسیم کاری هماهنگ میان اپوزیسیون خارج نشین، سهم نسبتا قابل توجهی هم به «گروه‌های مسلح کُردی» از جمله کومله و دموکرات کردستان ایران داده شده که بتوانند با قومیتی جلوه دادن موضوع فوت یک شهروند خانم ایرانی و سوار شدن بر موج احساسات و هیجانات ایجاد شده، از آب گل آلود ماهی بگیرند.

در این میان رسانه‌های فارسی زبان مذکور نیز با گفتگو‌های متعدد با دبیران گروه‌های مسلح کُردی که آن‌ها را احزاب سیاسی میخوانند از جمله «عبدالله مهتدی» دبیرکل کومله، تلاش داشتند تا ضمن پر رنگ نشان دادن وجهه کُرد بودن خانم فوت شده (مهسا امینی)، احساسات مردم مناطق کُرد نشین ایران را تحریک کنند و آن‌ها را به تقابل با نیرو‌های انتظامی و امنیتی ایران بکشانند.

در پایان آنکه، مقامات تهران بار‌ها این موضوع را اعلام کرده اند که دیگر «صبر راهبردی ایران» در قبال این گروه‌ها و شیطنت‌های آن‌ها تمام شده است و باتوجه به عدم اقدامی جدی از سوی مسئولین اقلیم کردستان و دولت مرکزی بغداد در خصوص اخراج یا خلع سلاح آنها، ایران بر اساس حق مشروع خود بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد مستقیما وارد عمل شده است.

بر اساس گزارش آنا، مقامات ارشد نظامی و امنیتی ایران مصمم هستند تا ریشه این گروه‌های مسلح از خاک اقلیم کردستان عراق به طور کامل کنده شود و در این خصوص هم هشدار‌های بسیار جدی به طرف عراقی منتقل شده است.

این تصمیم راهبردی باتوجه به اقدامات و سیاست های ضد امنیت ملی ایران بوده که در سال های اخیر از سوی سرویس اطلاعاتی تل آویو و با استفاده ابزاری از نیروی انسانی گروه های مزبور در این منطقه، اتخاذ شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته