دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

عضو انجمن فولاد کشور: کارخانجات بزرگ فولاد در بخش جنوبی کشور تاسیس شوند

یک عضو انجمن فولاد کشور با بیان اینکه کاهش تولید فولاد چین وضع این صنعت را مناسب‌تر کرده است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد، این رشد قیمت حبابی باشد و بازار به وضع قبل بازگردد.
کد خبر : 81030

شهرام باقری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره وضع صنعت فولاد در چند سال اخیر عنوان کرد: این صنعت تا سال 85 وضع مناسبی داشت اما از سال 85 وضع صنعت فولاد نابسامان شد که بخش عمده این وضع به قیمت‌های جهانی باز می‌گردد.


وی با بیان اینکه قیمت فولاد نیز مانند خیلی از صنایع در خارج از کشور تعیین می‌شود، افزود: صنایعی مانند نفت، گاز، مس، طلا و بسیاری موارد دیگر در بورس‌های خارج از کشور تعیین قیمت می‌شوند و قیمت فولاد نیز در بورس لندن تعیین تکلیف می شود.


باقری ادامه داد: سهم ایران در بازار دنیا زیر یک درصد از تولید جهانی است بنابراین ما خیلی نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار جهانی نداریم.


وی به بحران جهانی در سال 87 (2008 میلادی) اشاره کرد و گفت: در این سال‌ها قیمت شمش فولاد از 1300 تومان به زیر 400 تومان رسید که افتی تقریباً 80 درصدی از پایه داشت.


این عضو انجمن فولاد کشور تصریح کرد: مشکلات صنعت فولاد ادامه داشت تا کشور چین در اسفند ماه پارسال 120 میلیون تن کاهش تولید را رقم زد و در این راستا کمبودی در بازار به‌وجود آمد و باعث شد تا قیمت فولاد اندکی بالا برود اما پیش‌بینی ما این است که افزایش قیمت فولاد مقطعی و حبابی است و دوباره به حد متعادل گذشته خود باز می‌گردد.


وی تاکید کرد: اکنون صنعت فولاد یک صنعت آسیب‌پذیر در کشور است و نه تنها این صنعت بلکه بسیاری از صنایع دیگر کشور در ضرر کار می‌کنند یا متوقف شده‌اند و متاسفانه بخش زیادی از آنها آسیب دیده و ورشکسته شده‌اند.


تمام فولادی که در ایران تولید می‌شود چیزی حدود 16 میلیون تن است در حالی‌که یک کارخانه در چین به تنهایی 20 میلیون تن فولاد تولید می‌کند

این فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که به نظر شما راهکارها برای حل مشکلات درونی کشور برای این صنعت چیست؟ گفت: اکنون قیمت انرژی ما برای ما بالاست؛ درست است که قیمت انرژی ما به اندازه قیمت فوب خلیج فارس نیست اما ما سایر شرایط کشورهای خلیج فارس را هم نداریم و در واقع خیلی از امکانات این کشورها را نداریم.


وی ادامه داد: اگر بخواهیم به‌روز شویم، اولین قدم این است که بخش ماشین‌آلات خود را در حوزه تولیدی نوسازی کنیم.


باقری با بیان اینکه باید در تعرفه‌ها و بخش‌نامه‌های کشور نیز تغییر ایجاد و درست حرکت کنیم، افزود: در واقع باید قوانین از ثبات بیشتری برخوردار شوند و همچنین تسهیلات مالی برای صنعتگران مناسب‌تر شود.


وی اظهار کرد: اکنون وام‌هایی که به کارخانجات داده می‌شود با سودی معادل 20 تا 22 درصد است اما وقتی وارد پروسه بانکی می‌شویم اگر اندکی معوق داشته باشیم این سود بالغ بر 30 تا 35 درصد خواهد شد یعنی بانک‌ها فرمول‌هایی در سیستم های نرم افزاری داخلی خود دارند که بر اساس آن میزان باز پرداخت افزایش پیدا می‌کند.


این عضو انجمن فولاد کشور تصریح کرد: حتی اگر سود تسهیلات 25 درصد هم باشد، کدام صنعت در کشور به غیر از برخی صنایع که خاص و یونیک هستند توان بازپرداخت آن را خواهند داشت. صنعت فولاد کجا می‌تواند هزینه‌های برق، آب، استهلاک و هزینه‌های جانبی خود را تامین کند و از طرفی دیگر سود 25 درصدی تسهیلات پرداخت کند.


وی ادامه داد: در واقع همه کارخانجات ما چه دولتی و چه خصوصی وابسته به تسهیلات بانکی و عملاً تسهیلات‌محور هستند. اقتصاد صنایع مادر ما حتی در صنایع سیمان، فولاد، پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت که دست بخش خصوصی است و بسیاری موارد دیگر وابسته به تسهیلات بانکی هستند لذا باید نرخ بهره بانکی را مانند باقی کشورهای دنیا کنند تا بتوانیم چرخ صنایع خود را بگردانیم.


باقری به ایجاد فولاد بزرگ برای رقابت با دنیا اشاره کرد و گفت: تمام فولادی که در ایران تولید می‌شود چیزی حدود 16 میلیون تن است در حالی‌که یک کارخانه در چین به تنهایی 20 میلیون تن فولاد تولید می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که دیگر مینی‌پلنت‌ها، برنامه‌های موفقی نخواهند بود و باید بر اساس آخرین متدهای روز دنیا پیش رفت و از این رو باید کارخانجات بزرگ ایجاد کنیم.


اگر بتوانیم در بندرعباس کارخانه ایجاد کنیم، گازمان از عسلویه و آب از دریا تامین شود و همچنین بتوانیم به معادن جنوبی کشور دسترسی داشته باشیم و هم بتوانیم به راحتی صادرات انجام دهیم، صنعت فولاد می‌تواند در رشد وتعالی اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا کند

به گفته باقری این کارخانه‌ها ‌باید در کنار خلیج فارس ایجاد شود چراکه هم امکان تامین مواد خارجی در آنجا وجود دارد و هم به دلیل مصرف زیاد آب در صنعت فولاد باید این کارخانجات در جایی قرار گیرد که آب غیرشرب وجود داشته باشد و تنها با یک آب شیرین کن بتوانبم در این بحران کم آبی این ماده پر مصرف صنعت فولاد را تامین کنیم.


وی ادامه داد: مضاف بر موارد یاد‌شده بخش انرژی مکمل و ضروری صنایع فولاد است و در ایران گاز در بخش جنوب کشور وجود دارد که مشخصاً می‌توان به عسلویه اشاره کرد.


باقری خاطر نشان کرد: ما اگر بتوانیم در بندرعباس کارخانه ایجاد کنیم که گازمان از عسلویه برسد، آب را از دریا تامین کنیم و همچنین بتوانیم به معادن جنوبی کشور مانند معادن استان‌های یزد و کرمان دسترسی داشته باشیم و هم بتوانیم به راحتی صادرات انجام دهیم، صنعت فولاد می‌تواند در رشد و تعالی اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته