سینمای ما به قهرمان فعال و تصمیمگیر نیاز دارد
سعید آلبوعبادی در گفتوگو با خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا با اشاره به این که دو اثر مستند را در مقام کارگردان به دبیرخانه شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت ارسال کرده است افزود: مستند «هادی» به تهیهکنندگی احمدپورنصاری برای بخش نیمهبلند جشنواره آماده شده؛ این مستند، داستان پسر جوانی است که پدرش روحانی است اماخودش خواننده است. با شیوع کرونا و محدودیتهای ناشی از آن تغییراتی در شیوه کار و زندگی او و پدرش ایجاد می شود که هسته اصلی این مستند را تشکیل داده است.
این بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون اظهار کرد: مستند «اصیل» هم به بخش مستندهای کوتاه جشنواره شانزدهم ارسال شده و تهیهکنندگی آن به عهده مهدی عساکره است. این اثر که در دایره مستندهای اجتماعی قرار میگیرد درباره اسب اصیل عربی و دلایل و نشانههای این اصیل بودن است. این دو مستند در جغرافیا و فرهنگ خوزستان ساخته شده و فعلاً منتظر پاسخ دبیرخانه جشنواره سینما حقیقت هستیم.
از فیلمنامهنویسی تا مستندسازی و بازیگری
آلبوعبادی که در فلیم سینمایی «۲۳ نفر» ایفاگر نقش «ملاصالح قاری» بود گفت: علاوه بر فعالیت در حوزه مستند، مشغول نگارش یک کار سینمایی برای یک کارگردان فیلم اولی نیز هستم که جزئیات آن به زودی مشخص میشود. برای بازی در یک فیلم سینمایی که مضمون دفاع مقدس دارد هم قرارداد بستهام که برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده میشود و فکر میکنم حدود بیست روز دیگر کلید بخورد.
وی افزود: در همین دو هفته اخیر پنج پیشنهاد را رد کردم چراکه در همه آنها باید نقش «ملاصالح» را تکرار میکردم. من از تکرار نقش پرهیز میکنم و نمیخواهم به هر قیمتی در هر کاری حضور داشته باشم. متاسفانه در سینمای ما بعد از این که یک چهره جدید در یک نقش خوب ظاهر میشود، معمولاً در نقشهای مشابه آن باقی می ماند و اجازه محک زدن در فضاهای جدید را به او نمیدهند.
بازیگر فیلم سینمایی «یدو» عنوان کرد: برخی میگویند به خاطر تسلط من به زبان عربی و ویژگیهایی فیزیکی است که این گونه نقشها به من پیشنهاد میشود. بله، این بیتأثیر نیست اما همه توانایی من که سالها تجربه بازی و نگارش در تئاتر را دارم هم این نیست. تکبُعدیبودن باعث می شود تا بازیگر به یک ابزار تبدیل شود. یعنی فیلمنامهای نوشته میشود و یک نقش تکراری از پیش برای شما تعین شده است. این وضعیت خلاقیت را در بازیگر نابود کرده و باعث هدر رفتن او میشود.
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ـ تقدیر از بازیگران فیلم «۲۳ نفر»؛ سعید آلبوعبادی در کنار ملاصالح قاری
سینمایی که به قهرمان نیاز دارد
آلبوعبادی درباره دلایل ضعف آثار مرتبط با سینمای دفاع مقدس نیز گفت: من نه به عنوان یک بازیگر، که در قالب یک تماشاگر همیشه در فیلمهای جنگی و اصولا هر ژانر سینمایی دنبال قهرمان میگردم. قهرمان صاحب فیلم است.صاحب فیلم بودن در اینجا به معنای سازنده و مالک فیلم نیست بلکه به وجوه دراماتیک اثر مربوط است؛ به این معنا که اوست که قصه و فضای فیلم را جلو برده و مخاطب را با خود همراه میکند. هیچ قصهای در دنیا بدون آدمها معنا پیدا نمیکند. آدمهای قصه هم دو وضعیت دارند؛ یا اشتباه میکنند و یا چالشی را مقابل خود می بینند. از دل این دو وضعیت است که یک قصه جذاب شکل میگیرد.
وی افزود: سینمای دفاع مقدس حرف برای گفتن دارد، تاریخ دارد، تکنیک و مضمون دارد اما قهرمان درست حسابی ندارد! در روزگاری که کشورهای صاحب سینما دنبال ابرقهرمان هستند، ما هنوز برای بازآفرینی قهرمانهای واقعی در قالب سینما عاجز هستیم. من این را در گفتوگویی که در روز شهادت حاج قاسم سلیمانی داشتم هم عنوان کردم.
بازیگر فیلم سینمایی «۲۳ نفر» گفت: البته منظور من از قهرمان، شخصیتی است که تصمیم می گیرد و جریان یک قصه را تغییر میدهد. معمولاً قهرمانها در آثار سینمایی ما دچار تردید هستند و نمیتوانند تصمیم بگیرند. ضمن این که به جای این که آنها بر سوژه و فضا غالب شوند، این قصه است که بر آنها مترتب میشود. این برای سینمای ایران یک نقص است. باید در سینما قهرمان فعال و تصمیمگیر داشته باشیم تا تماشاگران نوجوان که اصلیترین مخاطبان سینما هستند با این قهرمانها ارتباط بگیرند.
وی اظهار کرد: سینمای ما شاید از حیث تکنیک به سینمای هالیوود نرسد اما به اندازه خودش در این حوزه حرف برای گفتن دارد .به نظر من نیاز اصلی انتخاب فیلمنامه خوب از سوی تهیهکننده یا سرمایهگذار است. فیلمنامهای که قهرمان باورپذیر اما فعال و تعیینکننده داشته باشد.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/