دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مهر 1401 - 12:12
امیر دربندی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا تشریح کرد؛

«دفاع مقدس»؛ موزه‌ای طبیعی به وسعت حقیقت/ از تقویت «گردشگری جنگ» تا حکایت حماسه‌آفرینی‌ رزمندگان

«دفاع مقدس»؛ موزه‌ای طبیعی به وسعت حقیقت  از تقویت «گردشگری جنگ» تا حکایت حماسه‌آفرینی‌ رزمندگان
رزمنده پیشکسوت و روایتگر دفاع مقدس با بیان اینکه در مناطق عملیاتی موزه‌ای طبیعی به وسعت صدها کیلومتر داریم، گفت: باید در اهداف بازنگری داشته و دوباره از دفاع مقدس برای جوانان بگوییم.
کد خبر : 807226

امیر سرتیپ غلامحسین دربندی به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا بر اهمیت این دفاع و نقش ظرفیت‌های آن تأکید و اظهار کرد: «دفاع مقدس» یکی از حوادث تاریخ بعد از انقلاب در کشور ماست که از نظر زمانی هشت سال و به عبارتی ۲ هزار و ۸۹۰ روز طول کشید. این حادثه طولانی‌ترین جنگ قرن اخیر بعد از جنگ ۴ هزارروزۀ ویتنام بود. مدت زمان جنگ تحمیلی ایران حتی از جنگ جهانی اول در هزار و ۸۸۰ روز و جنگ جهانی دوم در ۲ هزار و ۱۵۰ روز هم بیشتر بود.

وی ادامه داد: در این مدت زمان طولانی، ایران به تنهایی با همۀ کشور‌های شرق و غرب، اروپا و ناتو درگیر بود به‌طوری‌که وقتی می‌خواستیم تبادل اسرا را انجام دهیم از ۱۵ ملیت نیروی انسانی مزدور داشتیم که در عراق به اسارت ایران درآمده بودند. از نظر تجهیزات، کمک‌های مالی، فنی، تاکتیکی هم به کشور عراق کمک می‌شد.

دربندی بر اهمیت دفاع مقدس و گردشگری جنگ تأکید و تشریح کرد: مناطق عملیاتی ایران در این رویارویی نابرابر اکنون در دسترس است و مردم طبق یک سنت حسنه به نام «راهیان نور» که بعد از جنگ تحمیلی ایجاد شد، هرساله به این مناطق می‌روند و عاشقانه از آن بازدید می‌کنند. راهیان نور شامل یادمان‌هایی مانند اروند، شلمچه، طلائیه، چذابه، و فکه است. راویانی در این مکان‌ها حضور دارند که عملیات‌، رشادت‌ها و حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان در این مناطق را توضیح می‌دهند.

ایجاد و تقویت گردشگری جنگ در همه بخش‌ها

رزمندۀ پیشکسوت و روایتگر دفاع مقدس توضیح داد: سفر راهیان نور، سفری حماسه‌آفرین است و روح ایثار و فداکاری را در دل‌ها زنده می‌کند. سال‌های گذشته در سازمان وقت میراث فرهنگی، معاونتی به نام گردشگری جنگ دایر شد که این معاونت باید در بخش‌های دیگر پدید آید و تقویت بشود، اگر چنین امری محقق شود، بستری مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی مهیا می‌شود.

«دفاع مقدس» موزه‌ای طبیعی روی زمین/ از تقویت «گردشگری جنگ» تا حکایت حماسه‌آفرینی‌ رزمندگان

وی افزود: در سفر‌هایی که با وابستگان نظامی سفارت‌خانه‌های مستقر در ایران به مناطق عملیاتی داشتیم، بیان می‌کردند که در کشور ما هم جنگ بوده است؛ اما فقط گوشه‌ای را برای یادآوری آن زمان محصور کرده‌ایم که بازدیدکنندۀ چندانی هم ندارد؛ اما آنچه شما دارید، موزه‌ای طبیعی روی زمین است.

حکایت حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان  در موزه‌ طبیعی جنگ

دربندی با بیان اینکه موزه‌ای طبیعی به وسعت منطقه جنوب با بیش از هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز با کشور عراق داریم که می‌تواند از حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان حکایت کند به آنا گفت: آنچه داریم حقیقی و واقعی است. خاطرات واقعی از فداکاری رزمندگان نیروی‌های مختلف؛ مثلاً رزمندگان نیروی دریایی که در کارون و اروندرود و خور عبدالله حماسه خلق و جان‌فشانی کردند. این جان‌فشانی‌ها اصیل است و با جلوه‌های ویژه مانند فیلم‌های هالیوودی نیست.

اگر بصیرت بالا برود و جوان ما آمادگی داشته باشد در برابر شایعات و توطئه‌ها مصونیت پیدا می‌کند، فریب نمی‌خورَد و دفاع مقدس می‌تواند این مصونیت را به وجود بیاورد.

روایتگر دفاع مقدس یادآور شد: اگر در کنار مناطق عملیاتی، مجموعه‌هایی قرار دهیم که جاذبه‌های گردشگری داشته باشد مانند چغازنبیل و شوش، یا گردشگرانی که برای بازدید از آن مناطق می‌روند، مناطق عملیاتی بازمانده از جنگ تحمیلی را هم بازدید کنند در انتقال پیام فرهنگی و معنوی دفاع مقدس کوشیده‌ایم و این مناطق تاریخی ماندنی، دائمی و همیشگی برای ملت ایران خواهند ماند.

وی ظرفیت‌های دفاع مقدس و جامعۀ امروزی را تشریح و بیان کرد: اگر بخواهیم تاریخ جنگ‌های دنیا را ورق بزنیم و بازخوانی کنیم، می‌بینیم که هیچ‌کدام به درد امروز نمی‌خورند. متعلق به زمان خودشان هستند؛ زیرا ذات جنگ با کشتن، ویرانی، قطع عضو، جراحت و مهاجرت مردم گره خورده و این‌ها مورد علاقۀ ملت‌ها نیست. جنگ مورد نفرت همه است و ما دفاع می‌کردیم.

رزمندۀ پیشکسوت دفاع مقدس با بیان اینکه دفاع خوب، پسندیده و محبوب است، اظهار کرد: جنگ، ویرانی و خرابی به بار می‌آورد؛ اما دفاع مقدمه عمران و بازسازی است. این تفاوت جنگ ماست که آن را با دو واژه می‌شناسیم که نخستین آن جنگ «تحمیلی» است. به جایی حمله نکردیم در خانه‌هایمان بودیم که دشمن به ما هجوم آورد و درپی ویرانی و خرابی بود.

دربندی با بیان اینکه دومین واژه «دفاع مقدس» است، توضیح داد: جنگ‌های دنیا یا به دلیل کشورگشایی و توسعه یا به دلیل منافع افراد آغاز می‌شود؛ اما در دفاع مقدس، رزمندگان ده‌ها انگیزۀ معنوی مانند اجرای فرمان امام، بیرون راندن متجاوز، دفاع از اسلام، دفاع از قرآن، دفاع از مرز‌های ایران و ... داشتند.

 به روایت‌های جنگ و حماسه‌آفرینی‌ها نیازمندیم

رزمندۀ پیشکسوت و روایتگر دفاع مقدس گفت: هیچ‎کدام از رزمندگان ما برای منافع و کشورگشایی به جبهه نرفته بودند. اقتداری که به دست آوردیم در همۀ زمان‌ها به دردِ مردم و جوان‌هایمان می‌خورَد و اکنون هم می‌توانند از آن بهره ببرند. به همین دلیل است که مقام معظم رهبری فرمودند: «دشمنان ما حتی با زنده نگه‌داشتن یاد و خاطرۀ شهدا هم دشمنی دارند»؛ زیرا در طول زمان هرچه جلو می‌رویم، می‌بینیم که به روایت‌های جنگ و حماسه‌آفرینی‌ها بیشتر نیازمندیم.

 
وی با بیان اینکه  شکل جنگ ممکن است تغییر کند، گاهی جنگ نظامی است و گاهی جنگ فکر و اندیشه و فرهنگ، ادامه داد: اگر بصیرت بالا برود و جوان ما آمادگی داشته باشد در برابر شایعات و توطئه‌ها مصونیت پیدا می‌کند، فریب نمی‌خورَد و دفاع مقدس می‌تواند این مصونیت را به وجود بیاورد.

«دفاع مقدس» موزه‌ای طبیعی روی زمین/ از تقویت «گردشگری جنگ» تا حکایت حماسه‌آفرینی‌ رزمندگان

دربندی افزود: جوان ما به الگو و قهرمان احتیاج دارد، به مدل احتیاج دارد و اگر ما مدل واقعی را به او معرفی نکنیم به سراغ مدل‌های کاذب می‌رود. باید قهرمانان واقعی و کسانی مانند شهید شیرودی، کشوری، صیاد شیرازی و شهید آبشناسان که مردی تکاور، رزمنده و جنگنده بود را به جوان‌هایمان بشناسانیم.

 دفاع مقدس، الگویی برای ملت‌ها

این رزمنده پیشکسوت با تأکید بر اینکه بیان روایت‌های دفاع مقدس و طرح فداکاری آن‌ها می‌تواند در جوانِ ما احساس فداکاری را زنده کند، گفت: همان‌طور که به شنیدن روایت‌های کربلا، عاشورا و اصحاب اباعبدالله که در طول تاریخ گفته شده و ملت‌ها را زنده نگه داشته است، احتیاج داریم، روایت‌های حماسۀ کربلای ایران یا دفاع مقدس می‌تواند برای ملت‌ها الگو باشد و البته بوده است.

وی ادامه داد: می‌بینیم که مردم بوسنی برابر صرب‌ها، مردم لبنان برابر صهیونیسم و مردم عراق و سوریه و یمن برابر زورگویان از الگوی ما پیروی می‌کنند؛ الگوی مقاومت، ایثار و فداکاری، الگوی به استقبال شهادت رفتن و شکست ظلمان. به همین دلیل امام خمینی (ره) در پایان دفاع مقدس فرمودند: «ما در جنگ چهرۀ تزویر جهان‌خواران را کنار زدیم و ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم.»

دربندی با عنوان اینکه این‌ها اهداف و دستاورد‌هایی است که در تمام طول تاریخ به درد اجتماع و جوان‌هایمان می‌خورَد، یادآور شد: درنتیجه باید یک بازنگری داشته باشیم و دوباره از دفاع مقدس برای جوانان بگوییم. سال گذشته در دیدار مجازی که مقام معظم رهبری با فرماندهان جنگ و پیشکسوتان داشتند، فرمودند: «ما هرچه از نظر زمانی از جنگ فاصله می‌گیریم باید از نظر معرفتی به آن نزدیک شویم» باید جنبه‌های معرفتی و عرفانی جنگ را آن‌قدر بازگو کنیم که در ذهن جوانان ملکه شود و حاصلش بشود محسن حججی‌ها. کسی که حضرت آقا دربارۀ ایشان فرمودند: «حجت خدا بر روی زمین شد». کسی که نه امام را دیده بود، نه دوران دفاع مقدس را؛ اما بعد از آن با روایت‌های جنگ چنان آبدیده شد که توانست دربرابر دشمن داعشی مردانه مقاومت کند.

به گفته رزمندۀ پیشکسوت و روایتگر دفاع مقدس، دفاع مقدس انسان‌ساز و حماسه‌آفرین است و نیاز داریم به اینکه آن دوران را برای نسل جدید بازگویی و بازروایی کنیم تا همیشه یاد و خاطرۀ شهدا زنده بماند.

گفتگو: منصوره احمدی جعفری

انتهای پیام/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته