دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1401 - 14:42

فروش نفت ایران به ونزوئلا از طریق پالایشگاه‌داری فراسرزمینی؛ دستاورد بزرگ دولت

فروش نفت ایران به ونزوئلا از طریق پالایشگاه‌داری فراسرزمینی؛ دستاورد بزرگ دولت
یک کارشناس انرژی معتقد است اینکه ما توانسته ایم فروش نفت خود را به ونزوئلا به بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم و همچنین قراردادی با این کشور در حوزه‌ همکاری در پالایشگاه هایش منعقد کرده ایم، نشان دهنده‌ تلاش دولت فعلی در راستای بازارسازی برای فروش نفت است و می‌توان آن‌ها را دستاوردی مهم و قدم‌های رو به سمت خنثی سازی تحریم‌ها به حساب آورد.
کد خبر : 804946

گروه اقتصادوکارآفرینی خبرگزاری آنا: نفت یکی از مهمترین موضوعاتی است که هدف تحریم‌های کشورمان قرار گرفته است. به طوری که ظرفیت صادرات نفت ما را کاهش داده و تمام مذاکرات پیرامون برجام را تحت تأثیر قرار داده است.

شاید موضوع فروش نفت را بتوانیم مهمترین پاشنه‌ی آشیل کشورمان بدانیم که قدرت‌های بزرگ سعی کرده اند از آن بهره برداری کنند.

حتی با وجود مذاکره برای رفع تحریم ها، لازم است در این زمینه چاره اندیشی‌های اساسی صورت بگیرد. در همین ارتباط، تلاش‌هایی برای بازارسازی‌های جدید به منظور فروش نفت کشورمان در جهت خنثی سازی تحریم‌ها در پیش گرفته شده است.

از آن جمله می‌توان به تلاش‌های وزارت نفت فعلی برای فروش نفت به کشور‌هایی همچون ونزوئلا و همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی این کشور اشاره کرد.

ناگفته پیداست که هر چقدر از خام فروشی فاصله بگیریم و به تولید فرآورده بپردازیم، ظرفیت تحریم پذیری خود را کم می‌کنیم. اما تولید فرآورده نیاز به سرمایه گذاری‌های کلان برای ساخت پالایشگاه دارد و امری زمان بر است.

به همین دلیل، به زعم کارشناسان راهکار مناسب این است که به همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی کشور‌های دوست بپردازیم و از این فرصت استفاده کنیم.

محمدعلی خطیبی کارشناس انرژی در خصوص لزوم حرکت به سمت فاصله گرفتن از خام فروشی نفت و سایر انرژی‌ها در کشورمان تصریح کرد: فروش فرآورده سودآوری بیشتری نسبت به مواد خام دارد، فروش آن ساده‌تر است و ریسک کمتری برای تحریم دارد. تقریباً همه‌ی کارشناسان و فعالان اقتصادی و سیاستمداران به این موضوع اذعان دارند که تولید فرآورده مزایای بیشتری برایمان دارد و باید از خام فروشی پرهیز کنیم. اما در اجرا با مشکل مواجه هستیم.

وی در ادامه گفت: همکاری با پالایشگاه‌های فراسرزمینی اگرچه ایده‌ی جدیدی نیست و از مدت‌ها قبل مطرح بوده است، اما می‌تواند در شرایط فعلی کارساز باشد. ما ظرفیت‌هایی در خصوص پالایشگاه‌های فراسرزمینی داریم، اما تا الان به لحاظ اجرا مشکلاتی داشته ایم و این رویکرد مدنظر قرار نگرفته است.


این کارشناس حوزه‌ی انرژی در ادامه گفت: مشارکت در پالایشگاه‌های فراسرزمینی به دو شکل امکان پذیر است. اول خرید سهام غالب پالایشگاه‌ها و یا ظرفیت‌های خالی آنهاست. دومین روش اجاره است. تا کنون برای همکاری در سایر کشور‌ها در زمینه‌ی پالایشگاه‌های فراسرزمینی گفتگو‌های زیادی در کشور صورت گرفته است، اما در مرحله‌ی اجرا مشکل داشته ایم. ما به لحاظ فنی و مهندسی از دانش نسبتاً خوبی در حوزه‌ی انرژی برخوردار هستیم و می‌توانیم به کشور‌هایی که نیازمند این دانش هستند، خدمات فنی و مهندسی ارائه دهیم.


وی خاطرنشان کرد: در زمینه‌ی فروش نفت ضوابطی در عمل در شرایط غیرتحریمی حاکم است که نمی‌توان به آن‌ها در شرایط تحریم پایبند بود. باید این شرایط فروش را با شرایط تحریم متناسب کرد. این کار تا حدی ریسک دارد و باید آن را بپذیریم. باید تلاش کنیم در این شرایط ریسک خریداران نفت را به حداقل برسانیم و خطرش را خودمان به عنوان فروشنده برعهده بگیریم. باید شرایط فروش را تا حدی برای خریداران جذاب کنیم تا علی رغم تحریم‌ها به خرید نفت ما تمایل داشته باشند.


خطیبی در ادامه گفت: ما به عنوان کشوری که تحت تحریم‌های شدید قرار داریم و به درآمد حاصل از فروش نفت خود نیاز داریم، تلاش‌هایی در راستای بازارسازی داشته ایم و نمی‌توانیم بگوییم دولت‌ها در این زمینه کاری نکرده اند. اما وقتی به خروجی‌ها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که هنوز نیاز به کار‌های بیشتری در این حوزه است. اینکه ما توانسته ایم فروش نفت خود را به ونزوئلا به بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم و همچنین قراردادی با این کشور در حوزه‌ی همکاری در پالایشگاه هایش منعقد کرده ایم، نشان دهنده‌ی تلاش دولت فعلی در راستای بازارسازی برای فروش نفت است و می‌توان آن‌ها را دستاوردی مهم و قدم‌های رو به سمت خنثی سازی تحریم‌ها به حساب آورد. ما باید در شرایط فعلی از هر فرصتی برای فروش نفت مان استفاده کنیم و از درآمد ناشی از آن برای اداره‌ی کشور بهره ببریم.


وی در پایان خاطرنشان کرد: حتماً ظرفیت‌هایی در کشور‌های منطقه از جمله یمن، سوریه، عراق، لبنان و دیگر کشور‌ها برای همکاری در زمینه‌ی پالایشگاه‌های فراسرزمینی وجود دارد. مهم این است که بر اساس یک برنامه ریزی دقیق و هدفمند از فرصت‌های موجود به نفع خودمان بهره ببریم.

 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته