ساخت کفش طبی برای درمان پرانتزی، ضربدری و خار پاشنه پا/ محصول «کفش ضدمین» در مرحله آزمایشگاه
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ سال ۱۳۹۶ بود که نخستین کفش طبی برای درمان پرانتزی، ضربدری، خارپاشنه پا و درمان انحرافات زانو تولید شد. به گفته وحید نامی تولیدکننده کفش طبی و فارغالتحصیل رشته مهندسی مکانیک و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، این کفش نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد.
شرکت دانشبنیان «تجارت طب ماندگار بینالملل» موفق به اخذ تأییدیه از سازمان هلال احمر برای تولید کفشهای دیابتی، تأییدیه از سازمان توانبخشی برای تولیدات محصولات طبی و توانبخشی و پایان مراحل نهایی برای اخذ مجوز دانشبنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز شده است.
این فعال اقتصادی که در حوزه تولید انواع کفش و محصولات طبی فعالیت دارد، عضو انجمن مهندسین مکانیک آمریکا، نماینده کارفرمایی در هیئت حل اختلاف ادارهکار استان آذربایجانشرقی و عضو هیئت رئیسه هیئت بیلیارد و بولینگ این استان نیز هست.
خبرنگار خبرگزاری آنا به عنوان رسانه دیدهبان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری در قالب پرونده معرفی هستهها واحدهای فناور، شرکتهای دانشبنیان و نوآوران و فناوران با وحید نامی که موفق به تولید کفش طبی برای افراد دیابتی شده، درباره جزئیات فعالیت شرکت تولید کفشهای طبی گفتوگو کرده است که در پی میآید:
هدفگذاری پنج ساله در راستای تولید محصولات منحصربهفرد در صنعت کفش
آنا: درباره شرکت فناور متبوع خود و زمینه کاری آن توضیح دهید.
نامی: شرکت تجارت طب ماندگار بینالملل بهعنوان زیرمجموعه گروه صنعتی تولیدی کفش تکاور نامی، سال ۱۳۹۶ با ثبت اختراع نخستین کفش طبی برای درمان پرانتزی، ضربدری، خارپاشنه پا و درمان انحرافات زانو که نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد، فعالیت خود را آغاز کرد.
این شرکت که در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز مستقر است، سالهای گذشته موفق به اخذ تأییدیه از سازمان هلال احمر برای تولید کفشهای دیابتی، تأییدیه از سازمان توانبخشی برای تولیدات محصولات طبی و توانبخشی و اتمام مراحل نهایی برای اخذ مجوز دانشبنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد، این فعالیتها گام بسیار مهمی در راستای خودکفایی کشور در صنعت کفش بوده است.
آنا: از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیتهایی در مسیر طی شده حاصل شده و چه دستاوردهایی داشتهاید؟
نامی: قدمت فعالیت تولیدی کفش نزدیک به ۵۰ سال بوده که شرکت از سال ۹۴ طی هدفگذاری پنج ساله در راستای تولید محصولات منحصربهفرد در صنعت کفش برای نخستینبار در ایران موفق شد سال ۹۶ با تلاش کارکنان، رهنمودهای مدیرعامل و ... در دنیا نخستین محصول با قابلیت درمان بیماران پرانتزی، ضربدری و انحرافات زانو را ثبت اختراع کند.
در راستای تحققبخشی واقعی به ارتباط صنعت با دانشگاه در سال ۱۳۹۸ واحد توسعه تحقیق در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز مستقر شد و اکنون مراحل بعدی توسعه محصول در حال انجام است.
زمینه فعالیت شرکت تولید انواع کفش و کفیهای طبی با قابلیتهای منحصربهفرد بوده و نگاه ویژه مدیرعامل کارخانه به تولید محصولات منحصربهفردی که قابلیت رقابت و حضور در بازارهای جهانی را داشته باشد نیاز به تشکیل تیمی آکادمیک و تجربی از افتخارات بزرگ این مجموعه دارد.
آنا: آیا شرکت متبوع شما در کسب درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه نقشی داشته است؟
نامی: با توجه به محصول ذکرشده و سایر محصولات در حال مطالعه کارخانه در مرحله نمونهسازی و ساخت قالب بوده در آینده نهچندان دور با اتمام این مراحل و تجاریسازی محصول، شرایط فوقالعادهای برای طرفین خواهد داشت و امکان همکاری دانشجویان و استادان مهندسی مکانیک، مهندسی پزشکی، پزشکی، مواد، صنایع و مدیریت در پروژههای کارخانه فراهم خواهد داشت.
محصولاتی که قابلیت حضور در بازارهای جهانی را دارد
آنا: محصول شرکت متبوع شما چه نیازی از نیازهای مردم و کشور را برطرف میکند؟
نامی: قبل از ثبت اختراع محصول کفش طبی دیابتیها، محصولات حوزه کفش برای بیماران دارای مشکلات پا در مراکز هلال احمر، بهزیستی و ... بهدلیل نبود ماشینآلات بهروز و ... تولید میشد و بهدلیل محدودیت در تنوع تولید محصولات با رنگبندی و مدلهای مختلف، استقبال زیادی از این محصولات نمیشد؛ اما قابلیت تولید کفش طبی در رنگبندی و مدلهای مختلف برای سنین مختلف در کنار امکان استفاده بیماران از لحاظ روانی نیز تأثیرات مثبتی برای این بیماران خواهد داشت.
آنا: نواقص و کمبودها در راه تجاریسازی محصولات فناور را بیان کنید.
نامی: طبیعتاً نواقص و کمبودهای زیادی در این مسیر برای محصولات وجود دارد؛ اما مشکل اساسی زمانبر بودن و بروکراسی اداری، نوسانات قیمت ارز و... موجب تأخیر در نهاییسازی محصولات تجاری میشود و در کنار آن بهدلیل محدود بودن اعتبار و بودجه دانشگاهها و نبود امکان حمایت مالی خوب از واحدهای فناور زمان نتیجهگیری را با مشکل مواجه میکند.
آنا: آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهادهای مربوط با مأموریت خود داشتهاید و انتظارتان از مسئولان چیست؟
نامی: طبیعتاً حضور در کنار استادان و مدیرانی که همگی بیمنت در راستای اهداف دانشگاه تلاش میکنند قابل ستایش است، امیدواریم حمایتهای معنوی، مالی و ... بیش از حد باشد.
محصول ما قابلیت حضور در بازارهای جهانی و حداقل در کشورهای همسایه را دارد و امکان حضور و شرکت در نمایشگاه خارجی مسیر توسعه این محصول را زیاد خواهد کرد.
آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد چه پیشنهادی دارید؟
نامی: طبقهبندی محصولات در سه نوع موجب میشود حمایتها در مقایسه با شرایط هر محصول متفاوت باشد و این انگیزهای در شرکت فناور برای رسیدن به مرحله بعدی و بهرهمندی ازحمایتهای آن مرحله شد.
اعتماد به شرکتهای فناور، ایجاد بستر برای همراهی دانشجویان علاقهمند در شرکتهای فناور، حمایتهای مالی برای نهاییسازی، برندسازی و ... محصولات و حمایت از واحدهای فناور فعال شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی و امکان استفاده از امکانات سایر واحدها و معرفی به سازمانهای تأمین اجتماعی، مالیات و ... برای بهرهبندی از حمایتهای خاص ضروری است.
آنا: بحران کرونا چه تأثیری در فعالیت شما داشت و آیا در زمینه مقابله با کرونا هم محصول یا خدماتی داشتهاید؟
نامی: طبیعتاً بیماری منحوس کرونا موجب تأثیر شدید در حوزه تولید بهخصوص صنعت کفش و بهدلیل تعطیلی مدارس و دانشگاهها فروش و عرضه کفش با افت قابل توجهی مواجه شد؛ اما با توجه به اینکه محصولات کارخانه در مدلهای مختلف و سلایق متفاوت تولید و بخشی از محصولات صادر میشود تا حدودی در دوران بحران کرونا مشکلات کمی گریبانگیر این مجموعه شد.
مطالعه و تحقیق برای یک محصول منحصربهفرد (کفش ضد مین) از مهمترین فعالیتهای شرکت در دوران کرونا و در مرحله نمونه آزمایشگاهی بوده و آینده نزدیک نتایج آن منعکس خواهد شد.
گفتوگو: صفیه طاهرخانی
انتهای پیام/۴۰۷۸/
انتهای پیام/