کسب دهها میلیارد تومان درآمد ارزی با نصب پنلهای خورشیدی در سقف اتوبوسها/ امکان استخراج ارز دیجیتال و کاهش استفاده از سوختهای فسیلی
گروه اقتصادی خبرگزاری آنا - حضور مؤثر در بازارهای داخلی و خارجی و همچنین افزایش تولید و اشتغالزایی که از مصادیق تحقق شعار امسال است با حمایت از شرکتهای دانشبنیان و استارتاپ در حوزههای مختلف بهویژه انرژی ممکن میشود و یکی از مصادیق این امر تولید پنل خورشیدی در سامانه حملونقل کشوری باهدف کاهش مصرف سوختهای فسیلی و کمک به حفظ و بهبود شاخصهای زیستمحیطی است که توسط تیم ملی اختراعات کشور صورت گرفته است.
بحران انرژی ازجمله دغدغههایی به شمار میآید که همه دولتمردان و دوستداران محیطزیست را به این اندیشه واداشته است تا از منابع انرژی جایگزین بهجای منابع سوخت و انرژی قدیمی استفاده کنند و در این زمینه «انرژیهای پاک و تجدید پذیر» یکی از گزینههای مطلوبی است که در همه بخشها موردتوجه واقعشده است.
نامگذاری امسال با عنوان «تولید، دانشبنیان، اشتغال آفرین» و تأکید بر استفاده از توانمندیهای بخش خصوصی در این حوزه باعث شد تا شرایط مناسبی برای آنها جهت رفع نیازهای داخلی و توسعه بازارهای صادراتی فراهم شود و ازاینرو حرکت برای شرکتها و گروههای استارتاپی در حوزههای مختلف ازجمله گروههای فعال در عرصه انرژی بیشازپیش هموار شد تا با تعامل بیشتر با دستگاههای دولتی در مسیر توسعه گام بردارند.
از آنجا که تیم اختراعات و نوآوری ملی ایران با حضور در بسیار از مسابقات جهانی توانستهاند با حضور کسبوکارهای نوپا و با استفاده از توان شرکتهای دانشبنیان و استارتاپ، بازوی توانمندی برای رونق اقتصادی و تحقق بخشیدن به شعار سال مقام معظم رهبری در کشور باشند؛ درگفتوگویی با امیرعباس محمدی کوشکی، سرپرست تیم اختراعات و نوآوری ملی ایران به بررسی اهمیت بهکارگیری انرژیهای نو در کشور و اقداماتی که این تیم تاکنون انجام داده است، پرداختیم:
اتوبوسهای خورشیدی با کاربری استخراج ارز دیجیتال
سرپرست تیم اختراعات و نوآوری ملی ایران با تأکید بر اهمیت انرژی و بهکارگیری انرژیهای نو در کشور با توجه به بحران انرژی از اختراع پنل خورشیدی برای اتوبوسها خبر داد و افزود: اتوبوس خورشیدی یا اتوبوس شارژ خورشیدی یک اتوبوس است که سوخت موردنیاز آن بهطور انحصاری یا بهصورت عمده توسط انرژی خورشیدی تأمین میشود. این اتوبوسها بهعنوان «سرویس اتوبوس خورشیدی» نامیده میشوند و استفاده از اصطلاح «اتوبوس خورشیدی» بهطورمعمول به این معنی است که انرژی خورشیدی نه تنها برای تأمین انرژی تجهیزات الکتریکی در اتوبوس، بلکه برای پیشرانه خودرو نیز استفاده میشود، اتوبوسهای خورشیدی موجود اتوبوسهای برقی باتری یا (در مورد اتوبوسهای خورشیدی هیبریدی) اتوبوسهای هیبریدی مجهز به باتری هستند که از آنها شارژ میشوند؛ راهاندازی سرویس اتوبوس خورشیدی بیشتر همراه با سرمایهگذاری برای نصب در مقیاس وسیع صفحات خورشیدی ثابت با سلولهای فتوولتائیک است. مانند دیگر وسایل نقلیه خورشیدی، بسیاری از اتوبوسهای خورشیدی دارای سلولهای فتوولتائیک موجود در صفحات خورشیدی در سقف خودرو هستند که انرژی خورشید را بهصورت مستقیم به انرژی الکتریکی که توسط موتور استفاده میشود، تبدیل میکنند.
محمدی کوشکی ادامه داد، اتوبوسهای خورشیدی ازنظر ظاهری مشابه با اتوبوسهای معمولی هستند و وجه تمایز آنها با اتوبوسهایی که از سوخت فسیلی برای حرکت استفاده میکنند، سقف آنها است که دارای پنلهای خورشیدی بوده و از این طریق قابلیت تبدیل انرژی خورشیدی به برق را پیدا میکنند تا نیروی موردنیاز پیشرانه را برای فعالیت اتوبوس تأمین کنند و راننده نیز میتواند وضعیت شارژ را از محلی مانیتورینگی که در داخل تعبیهشده است؛ مشاهده کند.
به گفته وی نصب این پنلهای خورشیدی در سقف اتوبوسهای یادشده علاوه بر منبعی برای حرکت اتوبوس در سطح شهر، میتواند با ذخیره منبع انرژی برای شارژ تلفن همراه یا منبع سرمایش و گرمایش در اتوبوس نیز مورداستفاده قرار گیرد، علاوه بر آن استخراج ارز دیجیتال نیز از محل پنلهای خورشیدی یکی دیگر از کاربردهایی است که میتوان بهطور جدی به آن پرداخت، زیرا با توجه به شرایط بحرانی انرژی در کشور میتواند جایگزین خوبی برای کمبود برق باشد.
صرفهجویی ارزی با تولید پنلهای خورشیدی برای اتوبوسها
سرپرست تیم اختراعات و نوآوری ملی ایران تصریح کرد: کسب دهها میلیارد تومان درآمد ارزی حاصل از استفاده این پنلها در کشور و خارج از کشور ازجمله مزایای این طرح است که تاکنون با نصب در اتوبوسهای اصفهان بهصورت آزمایشی مورداستفاده قرارگرفته و بهزودی در سایر استانها نیز بهکار خواهد رفت.
محمدی کوشکی یادآور شد: اکنون برق موردنیاز برای تأمین انرژیهای اتوبوسهای برقی، بیشتر از طریق سوزاندن مازوت تأمین میشود، اما بر اساس استانداردهای جهانی، برای رسیدن به حملونقل پاک باید برای تولید برق به منابع غیر آلاینده دستیافت تا بتوان معضل آلودگی هوا که همه کشورهای جهان، بهویژه کلانشهرهای کشورمان نیز به آن مبتلا هستند را بهبود بخشید و دراینبین وسایل حملونقل عمومی بهویژه اتوبوسها یکی از بزرگترین منابع تولید آلودگی به شمار میآیند که در صورت تبدیل سوخت آنها به سوخت پاک، میتوان به میزان زیادی از آلودگی هوا کاست.
وی همچنین تصریح کرد: اکنون بسیاری از کشورهای جهان، حتی کشورهایی که از منابع خورشیدی بسیارکمی بهرهمند هستند مانند انگلیس و آلمان نیز استفاده بسیار مطلوبی از منابع طبیعی اقلیمی خود میبرند، اما ایران باوجود اقلیم مناسب و منابع در اختیار در این حیطه از نرخ پایینی برای استفاده از این منابع برخوردار است و این در حالی است که سیستم حملونقل در بیشتر کشورهای جهان با تغییرات زیادی در تکنولوژیهای باطری و منابع سوخت وسیلههای حملونقل همراه بوده و علاوه بر آن سختگیریهای شدیدی بر استفاده از خودروهای دیزلی انجام میشود و امیدواریم ایران نیز با توجه به منابع انرژی رایگان و خوبی که در اختیار دارد بتواند در این مسیر گام بردارد و بهطور یقین این امر با توجه به ظرفیتهای مطلوب تکنولوژی و نخبگانی که در این عرصه به فعالیت میپردازند، امکانپذیر است.
این عضو تیم ملی اختراعات کشور با اشاره به روند نگرانکننده گرمایش زمین که حاصل استفاده روزافزون از سوختهای فسیلی است، توضیح داد: بهطور حتم حل بحران انرژی در سراسر جهان ازجمله ایران با بهکارگیری همه ظرفیتهای موجود در بخشهای دولتی و خصوصی در حوزه آب و برق میسر خواهد شد و این امر با استفاده بهینه از توانمندیهای شرکتهای دانشبنیان و استارتاپ سرعت بیشتری مییابد.
انتهای پیام/