دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1401 - 11:29
در آنا بخوانید؛

تجارتی به اسم حجاب / رقص حجاب استایل‌ها برای جذب دنبال کننده

تجارتی به اسم حجاب   رقص حجاب استایل‌ها برای جذب دنبال کننده
پس از اشباع بازارهای مختلف پوشاک در اواسط دهه نود، نیاز به لباس‌های پوشیده برای قشر مذهبی و محجبه بیش از پیش احساس شد و اینجا بود که حجاب استایل‌های ایرانی از دل صفحات مجازی بیرون زدند.
کد خبر : 803681

گروه جامعه خبرگزاری آنا- زهرا اردشیری، اولین بار سعی می‌کنند مقابل دوربین چند مدل بستن شال و روسری را آموزش بدهند. طوری که هم حجاب کاملاً حفظ شود و هم اینکه زیبا باشد تا اینجای کار به نظر نمی‌آید مشکلی داشته باشد، اما کم کم پای آرایش غلیظ و لاک‌های جیغ با ساق دست‌های رنگارنگ به میان می‌آید. عباهای صورتی و با روسری‌های گل گلی نه تنها شکل و شمایلی از حجاب را به نمایش نمی‌گذارد بلکه یک تناقض عجیب و غریب هم با فلسفه حجاب دارد. حالا نوبت تبلیغ شال و روسری، لوازم آرایش، آرایشگاه زنانه، مانتو و لباس‌های عجیب ولی پوشیده است و این تجارتی است که حجاب استایل ها به نام طرفداری از حجاب راه انداخته‌اند و متاسفانه تعداد این افراد که برای جذب فالور حتی حاضرند با لباس‌های پوشیده اما پر زرق و برقشان برقصند، در فضایی به نام اینستاگرام کم نیست.

حجاب استایل ها، اغلب با شعار حجاب افتخار من است کار خودشان را شروع می‌کنند. معروف‌ترینشان هم همان آناشید حسینی بود که با افتخار به حجابش توانست دنبال کننده‌های زیاده جذب کند و کم کم همان حجاب نمادینی هم که داشت کنار گذاشت. البته تعداد فالور های افراد کم نیست و آنها هم از این شرایط استفاده می‌کنند و مهم‌ترین کار آنها در فضای مجازی تبلیغ ملزومات حجاب است. اما بسیاری از افراد محجبه و غیر محجبه به فعالیت این افراد اعتراض دارند چرا که رفتارشان با فلسفه حجاب تناقض زیادی دارد. «مریم» 30 ساله است و به خبرنگار آنا می‌گوید: «به نظر می‌رسند این افراد از یک منبعی تغذیه می‌شوند. روز به روز تعدادشان زیادتر می‌شوند و نوجوانان محجبه را با این نوع پوشش تحت تأثیر می‌گذارند. به نظر این افراد تنها کافی است حد و حدود حجاب را رعایت کنی تا یک محجبه به حساب بیایی!»

 

تجارتی به اسم حجاب / رقص حجاب استایل‌ها برای جذب فالوور

**توییتری‌ها بر ضد حجاب استایل‌ها

این روزها در شبکه اجتماعی توییتر صحبت از حجاب استایل ها زیاد می‌شود. جالب است که در این شبکه اجتماعی اغلب نظرات نسبت به فعالیت این افراد منفی است. کاربری نوشته است: «آقا یه سؤال مگه حجاب داشتن به معنی این نیست که استایل مشخص نشه؟ جدی چطور این دو تا کلمه رو ترکیب کردن؟ #حجاب_استایل»

 کاربر دیگرهم با زبان طنز از این موضوع انتقاد کرده و اینطور گفته است: «واقعاً این حجاب استایل هاکه با ۳۰۰ مدل آرایش دارن حجاب رو تبلیغ میکنن درک نمی‌کنم!»

تعداد کاربرانی که از افراد که از فعالیت این افراد گله مند هستند زیاد است، یکی نوشته است: «امام حسین علیه السلام عاشوری اهل و عیالشو فدای اسلام کرد تا اسلام واقعی به جا بمونه اون وقت یه سری به اسم ترویج حجاب (حجاب استایل) دارن تجارت میکنن»

 دیگری به نکته قابل توجه از فعالیت این افراد اشاره کرده و گفته است: «البته به نظرم رویه‌ای که حجاب استایل ها پیش گرفتن خطرناک‌تر از بی حجاب‌هاست! مصرف گرایی ای که بلاگر ها ترویج می کنن، بیش از هر چیز خطرناکه. بلاگر هایی که از حجاب و عفاف، فقط پوشوندن موها رو رعایت می‌کنن...»

**تعداد طرفدارن در اینستاگرام زیاد است!

تعداد زیادی از این افراد اما در اینستاگرام طرفدارهای پر و پا قرص دارند. با سرک کشیدن در پیچ یکی از معروف‌ترین حجاب استایل های فضای مجازی به خوبی می‌توان فهمید اغلب دنبال کنندگان این افراد نوجوان‌ها هستند. دنبال کننده‌های نوجوان اغلب می‌خواهند شبیه حجاب استایل محبوب خود شوند و قربان صدقه‌اش می‌روند. جملاتی شبیه «تو زیباترینی» «پیچ لباست رو معرفی کن»«پیچ آرایشگاهتو بگو»«عاشق لباسات شدم» هم در این فضا بسیار است و اما تعداد نظر مخالف هم زیر عکس‌های پر رنگ و لعاب حجاب استایل ها کم نیست. یکی از دنبال کننده‌ها نوشته است: «عجیب‌تر از این دخترایی که عکس برهنه از خودشون تو اینستاگرام میذارن، تو هستی!» البته جالب است تعداد افرادی که زیر عکس‌هایی از نماز خواندن حجاب استایل ها به موضوع مشترکی اشاره کرده‌اند هم کم نیست. «نماز با لاک و کاشت ناخن» موضوعی است که برای دنبال کننده‌ها شبیه یک نمایش برای جذب فالور بیشتر به نظر می‌رسد.

**حجاب استایل ها را رژیم صهیونیستی راه انداخت

کارشناسان زیادی در این رابطه اظهار نظر کرده‌اند. یکی از آنها علیرضا آل داوود، کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی است. او درباره پدیده حجاب‌استایل‌ها، زمینه‌های شکل‌گیری و تبعات فعالیت‌هایشان گفته است: «متأسفانه شاهد شکل‌گیری پدیده‌ای تحت عنوان مدلینگ حجاب در شبکه اینستاگرام هستیم و گاهی تصاویر بسیار زننده‌ای از سوی بلاگرهای حجاب منتشر می‌شود.»

 آل داوود همچنین درباره ریشه‌های شکل‌گیری حجاب‌استایل‌ها و فعالیت بلاگرهای حجاب می‌افزاید: «حجاب‌استایل‌ها سال‌ها قبل توسط رژیم صهیونیستی در اینستاگرام به راه افتادند و ما شاهد بودیم در حال نفوذ شناختی نرم و ایجاد تغییر در سبک زندگی خانم‌های چادری و محجبه هستند. این نوع مدلینگ متأسفانه نوع جدیدی از خودنمایی را به بهانه گسترش حجاب در پیش گرفته و زنگ خطری بسیار جدی است که می‌تواند برای نقش زن در جامعه ما خطرناک باشد.»

آل داوود تاکید می‌کند: «حجاب‌استایل‌ها به دین نگاه تجاری دارند و با اینکه حد و حدود پوشش را رعایت می‌کنند اما محتوای آن را رعایت نمی‌کنند و متأسفانه برای زن در جامعه ما نقشی تجاری تعریف می‌کنند. این همان چیزی است که در غرب با مدلینگ برای خانم‌ها اتفاق افتاد و می‌تواند برای ما آسیب بسیار زیادی به دنبال داشته باشد.»

از نگاه وی موضوع مدلینگ حجاب در حوزه خانواده می‌تواند به ما آسیب برساند؛ به‌خصوص میان جوانانی که در فضای اینستاگرام زیست می‌کنند چه در بحث مدلینگ حجاب و چه در مدلینگ و شبکه قمار، شرط‌بندی از این شبکه رهاشده آسیب می‌بیند.»

 

انتهای پیام/ ۵۲۳/ 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته