دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1401 - 08:05
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

ساخت صنایع‌ دستی از ظروف بلااستفاده/ صنعتگری که از ایده‌های علمی و دانش‌بنیان استقبال می‌کند

ساخت صنایع‌ دستی از ظروف بلااستفاده  صنعتگری که از ایده‌های علمی و دانش‌بنیان استقبال می‌کند
صنعتگر حوزه صنایع دستی گفت: ظروف بلااستفاده در منزل را با استفاده از ابزارها و تغییرات شکلی به صنایع‌ دستی و محصولات هنری تبدیل و در این راستا از پیشنهاد‌ها و ایده‌ها برای ارتقای کیفیت و گسترش محصولات به‌صورت علمی و دانش‌بنیان استقبال می‌کنیم.
کد خبر : 802625

ساخت صنایع‌ دستی از ظروف بلااستفاده/ صنعتگری که از ایده‌های علمی و دانش‌بنیان استقبال می‌کند

الهه خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در لنجان با تشریح محصولات گالری هنری تولید صنایع‌دستی و محصولات هنری «هاریکا» که در زمینه‌های مینای نقاشی، مس و پرداز، تذهیب، مینیاتور و دیوارکوب فعالیت دارد، اظهار کرد:  در این گالری، ظروف بلااستفاده در منزل را به اثر هنری تبدیل می‌کنیم. به این صورت که بشقاب ملامین بلااستفاده را با سمباده ساب زده تا کاملاً طرح از روی بشقاب محو شود و به صورت صاف و صیقلی درآید؛ سپس با اجرای طرح روی کاغذ پوستی و انتقال روی بشقاب و رنگ‌آمیزی با رنگ اکرلیک، رنگ را با اسپری کیلر ثابت می‌کنیم و از ظرفی بلااستفاده در منزل، اثری هنری می‌سازیم.

وی با عنوان اینکه از ظروف میناکاری می‌توان برای مصارف مختلفی مانند میوه‌خوری، آجیل‌خوری، بشقاب و... استفاده کرد، افزود: در هنر میناسازی از فلزاتی مانند مس، طلا، نقره و برنج برای ساخت بشقاب، گلدان، پلاک و... در ابعاد مختلف استفاده می‌شود. ظروف مینا که لعاب‌کاری شده هستند در دمای ۶۰۰ الی ۹۰۰ درجه حرارت داده و بعد از آن با رنگ‌های فیروزه‌ای و لاجوردی نقاشی می‌شوند. طرح‌هایی مانند اسلیمی، ختایی، آثار تاریخی و گل و مرغ روی ظروف نقاشی شده و پس از طراحی، ظروف را کمی حرارت داده و در مرحله آخر رنگ ظرف‌ها را در کوره ثابت می‌کنیم.

ساخت صنایع‌دستی از ظروف بلااستفاده

صنعتگر حوزه صنایع دستی با تبیین نقش صنایع در اقتصاد کشور گفت: بدیهی است که «صنایع‌دستی» جایگاه ویژه‌ای در معرفی فرهنگ و تمدن کهن ایران‌زمین دارد که بدون نیاز اساسی به سرمایه‌گذاری‌های کلان اقتصادی، می‌توان موجبات اشتغال‌زایی جوانان خلاق و هنرمند را فراهم کرد؛ چراکه می‌تواند با بازاریابی و توسعه صادرات، ارزآوری مطلوبی برای کشور به همراه داشته باشد و کشور را از اتکا به نفت و به‌نوعی صادرات تک‌محصولی خارج کند.

خادمی ادامه داد: محصولات تولیدی گالری هاریکا متنوع و نوآور بوده و جنبه کاربردی و تزئینی دارند و برای جذب جهانگرد و توریست در شهرستان لنجان ظرفیت بالایی برای ارزآوری دارند و در صورت حمایت مسئولان می‌توانند به‌عنوان عاملی مؤثر در ایجاد شغل، کارآفرینی و توسعه گردشگری راهگشا باشند.

وی با برشمردن مشکلات در راه تولید و صنعت و صنایع دستی عنوان کرد: با وجود مزیت‌های بسیار در صنایع دستی ازجمله بی‌نیازی به سرمایه زیاد، وجود ابزار کار ساده، سهولت دسترسی به مواد اولیه و تأثیرگذاری در صنعت گردشگری کشور؛ اما به دلیل فقدان بازار فروش، عدم نقدینگی ابتدایی برای خرید مواد اولیه، عدم عرضه محصولات تولیدی و فقدان حمایت کافی مسئولان، این صنعت قادر نیست که جوانان و علاقه‌مندان به صنایع خلاق را به خود جلب کند.

صنعتگر حوزه صنایع دستی اضافه کرد: صنایع‌دستی هر خطه از این دیار هنرپرور در ارتقای سطح درآمد، بهبود اقتصاد خانواده‌ها و رفاه اجتماعی تأثیرگذار است و نقش بسزایی در هویت بخشی به جامعه و ایجاد غرور ملی دارد؛ بنابراین انتظار می‌رود مسئولان با ایجاد تعاونی‌های صنایع‌دستی، بازاریابی و کمک به تجارت الکترونیک، برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی داخلی و ملی، حمایت مادی و معنوی، شرایط مطلوب‌تری را برای این توسعه این صنعت فراهم کنند.

خادمی با ارزیابی محصولات تولیدی گالری هاریکا در رقابت با محصولات خارجی توضیح داد: محصولات این گالری جزء صنایع‌دستی بوده و نمونه‌های خارجی آن کمتر دیده‌شده؛ اما اگر متریال (مواد اولیه) باکیفیت در اختیار باشد، قطعاً از هر نظر با محصولات خارجی قابل‌رقابت است. این گالری پذیرای پیشنهاد‌ها و همکاری برای ارتقای کیفیت و گسترش به‌صورت علمی و دانش‌بنیان است.

وی مطرح کرد: قسمت اعظم مواد اولیه مصرفی برای تولید محصولات صنایع‌دستی گالری هاریکا در داخل کشور تأمین می‌شود و این صنعت بدون نیاز به فناوری مدرن و پیشرفته، قابلیت توسعه و گسترش در همه نقاط شهری و روستایی کشور را داراست؛ خط تولید محصولات نیز با نوآوری و خلاقیت با توان انسانی سازگار است.

این صنعتگر صنایع دستی درباره نقش گالری خود در اشتغالزایی بیان کرد: در این مدت به علت فقدان مکان اختصاصی برای کار و همین‌طور کمبود امکانات و مواد اولیه قادر به اشتغال‌زایی برای اشخاص غیر نبودیم؛ اما اگر شرایطی برای گسترش فعالیت و تولیدات فراهم شود، قطعاً در مرحله نخست موضوع آموزش و در مراحل بعدی اشتغال‌زایی در دستور کار گالری قرار خواهد گرفت.

خادمی تشریح کرد: در زمینه تجارت الکترونیک هم در بستر شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته و سفارش دریافت کردیم؛ اما انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی در زمینه گسترش صنایع خلاق، بستر تبلیغات این صنعت هنرمندانه در میان انبوهی از کالا‌های نامرغوب ساخت چین و پاکستان فراهم شود.

گفت‌وگو از عصمت شریفی

انتهای پیام/۴۱۲۱/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته