دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
درآنا بخوانید؛

کودکان کار نامرئی/ پدر و مادرانی که از فرزندشان پول درمی‌آورند

کودکان کار نامرئی  پدر و مادرانی که از فرزندشان پول درمی‌آورند
کودکان کار تنها آن‌هایی که ما گوشه و کنار خیابان می‌بینیم نیستند. بعضی‌هایشان خیلی شیک و با پرستیژ کار می‌کنند
کد خبر : 802583

به گزارش گروه جامعه آنا_زهرا اردشیری، اولین عکس در صفحه از یک برگه سونوگرافی یا جواب مثبت یک بی بی چک است. بعد بادکنک‌های آبی یا صورتی با لباس‌هایی به همین رنگ به تن پدر، مادر ومهمانان!  عکس‌های بعدی هم نما‌های مختلف از اتاق خواب نوزاد متولد نشده و دست‌های پدر که به صورت قلب روی شکم مادر نقش بسته است.

 چند عکس بعدی صفحه، از اتاق زایمان است و ویدیویی از لحظه بریدن بند ناف توسط پدر و اتاق مجلل کودک که به رخ دنبال کننده‌ها کشیده می‌شود. این روند ادامه دارد و هر روز عکس‌های جدید به صفحه کودک متولد شده اضافه می‌شود تا نوبت به عکس‌های جشن دندانی و از پوشک گرفتن فرزند می‌شود. حالا فرزند بزرگ شده است و باید خودی نشان بدهد، شعری بخواند، برقصد، یا حتی بی ادبی کند. هر کاری برای جذب فالوور! فرزند بیگناه چه می‌کند؟ به ساز پدر و مادر می‌رقصد و برای لایک بیشتر تمام تلاشش را می‌کند.

**کودکانی که کودکی نمی‌کنند

کودکان کار تنها آن‌هایی که ما گوشه و کنار خیابان می‌بینیم نیستند. بعضی‌هایشان خیلی شیک و با پرستیژ کار می‌کنند و ما هم نه تنها دلمان برایشان نمی‌سوزد بلکه قربان صدقه‌شان می‌رویم. قربان دست‌های تپل و بامزه و حرف زدنشان، قربان لباس‌های مد روزشان، قربان روپایی زدن و سیکس پک شکمش، اصلاً هم شک نمی‌کنیم که این بچه دلش می‌خواهد بازی کند و دوست ندارد صبح تا شب لحظه‌هایش را با هزاران نفر شریک شود. اما همانطور که پشت سر هر کودک کاری درخیابان یک مافیا گردن کلفت ایستاده است پشت هر کودک کار اینستاگرامی هر یک پدر و مادر نا آگاه خودنمایی می‌کند.

**پدر و مادرانی که اینفلوئنسر می‌شوند

در تمام مدت هنرنمایی فرزند پدر و مادر که نقاب پدر و مادر نمونه به صورت زده‌اند، تمام سعی خود را می‌کند تا به یک اینفلوئنسر تبدیل شوند. آن وقت می‌توانند درآمد خوبی از صفحه مجازی خود به جیب بزنند. فقط کافی است لباس‌های هم شکل فرزندشان بپوشند و همیشه، حتی هنگام پوشک عوض کردن فرزند هم سر و شکلشان مرتب باشد و دائم لبخند روی لب داشته باشند.

مریم یک مادر که فرزندش تازه به دنیا آمده است به خبرنگارآنا می‌گوید: «راستش قبل از اینکه فرزندم به دنیا بیاید صفحه چند مادر اینفلوئنسر را دنبال می‌کردم. خیلی دوست داشتم شبیه آن‌ها باشم. فکر می‌کردم فرزندم به دنیا بیاید هیچ مشکلی نخواهم داشت. اما متاسفانه فرزند من با مشکل کولیت روده درگیر بود. شب‌ها نمی‌خوابید. خودم عصبی بودم. خانه‌ام همیشه نا مرتب بود. صدای گریه در خانه قطع نمی‌شد. همسرم به واسطه شغلش نمی‌توانست به من کمک کند و همین موضوع باعث شده بود دست به مقایسه بزنم. تا زمانی که صفحه تمام این افراد را که زندگی دروغین خود را به نمایش می‌گذارند از صفحه مجازی‌ام حذف نکردم نتوانستم خودم را با شرایط وفق بدهم. محبوبه یک مادر که فرزند ۵ ساله دارد هم می‌گوید: «من اگر بخواهم چند عکس متوالی از فرزندم بگیرم عصبانی می‌شود. مثلاً برای اینکه فیلمی به یادگار از او داشته باشم، خواستم جلوی دوربین شمع تولدش را فوت کند. چند بار شمع را روشن کردم و دوباره خواستم فوت کند تا فیلم بهتری بگیرم. فرزندم کاملاً شوق و ذوق کودکانه خود را از دست داده بود و دیگر تمایلی به باز کردن کادو‌ها نداشت. نمی‌دانم چطور بعضی از مادر‌ها تمام روز کودک خود را وادار به بازی مقابل دوربین‌هایشان می‌کنند.»

**کودکان دو شخصیتی!

پای صحبت بسیاری از خانواده‌های کودکان اینفلوئنسر بنشیینم برای خودشان توجیه و منطق‌های جالبی دارند. مثلاً می‌گویند: «کودکان با چنین شهرت و ثروت در آینده، سختی کمتری برای به‌دست آوردن پول و بهبود وضعیت مالی متحمل خواهند شد و برای اشتغال آماده می‌شوند. حالا اگر این آینده به قیمت از دست رفتن روز‌های کودکی شود.

**بهره کشی از فرزند جرم است

بهره کشی، بردگی مدرن نامی است که عالیه شکر بیگی جامعه شناس و استاد دانشگاه برای این رفتار خانواده‌ها انتخاب کرده است. او در این رابطه به خبرنگار آنا می‌گوید: «از نگاه جامعه شناسی این رفتار والدین با فرزندان یک نوع بهره کشی محسوب می‌شود و در روح و روان کودک تأثیر می‌گذارد.»

او با بیان اینکه بعضی از خانواده‌ها نا آگاهانه دست نمایش جزییات زندگی فرزند خود می‌زنند ادامه می‌دهد: «بعضی از خانواده‌ها هم نمی‌دانند که به این کار نوعی بردگی مدرن، می‌گویند و کودکی که لباس زیبا پوشیده و برای گرفتن تأیید یا همان لایک شیرین زبانی می‌کند فرقی با کودک کار خیابان ندارد.»

  دبیر سابق کارگروه خانواده سالم معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده می‌گوید: «هر گونه درآمدزایی از فرزند نوعی بهره کشی محسوب ودر همه کشور‌ها جرم تلقی می‌شود.»

او می‌گوید: «وقتی کودک یک فضای شخصی یا امنیتی برای ابراز خودش در خانه نداشته باشد و هر لحظه خانواده با دوربین بالای سر او ایستاده باشند مشکلات روانی زیادی برای او به وجود خواهد آمد.»

**کودکانی که حریم ندارند

حتماً دیده‌اید، برخی والدین تصاویر نیمه برهنه کودک را منتشر کرده‌اند. این عکس‌ها با هدف گرفتن لایک، درآمد و لذت جامعه مخاطب منتشر می‌شود، اما متاسفانه بسیاری از والدین نوع پوشش و ژست گرفتن مقابل لنز دوربین برای کودک را به عنوان سوء استفاده تلقی نمی‌کنند بد نیست نگاهی به  رساله حقوق امام سجاد (ع) بیندازیم که آمده است «باید از عیب‌های کودک پرده پوشی کرد.»  چیزی که عملاً در دنیای مجازی این روز‌ها انجام نشده است و هر چقدر کودک رفتار کودکانه و اشتباه بیشتری داشته باشد خانواده سواستفاده بیشتری می‌کنند.

حمید کثیری، نویسنده، مشاور و کارشناس مسائل کودکان درباره آسیب‌های فعالیت مجازی کودکان می‌گوید: «زندگی حقیقی کیدفلوئنسر‌ها زمانی که در معرض دید هستند نمایان نمی‌شود. کودکی که دغدغه‌های کودکانه ندارد و با توجه به مقتضیات سن خود، تجربه‌های متنوع و ناسازگار با ذائقه کودکی کسب کرده است، در سنین جوانی هیچ تجربه‌ای را لذت بخش نمی‌داند و از درون متلاشی می‌شود.»

او ادامه داد: «غالباً پشت صحنه‌های تصاویر اینستاگرامی با دنیای کودکی تقابل دارد. نمی‌توان اختلال شخصیتی کودک را نادیده گرفت. در سال‌های آینده، کودک به واسطه کودکی و حتی نوجوانی نکردن، رفتار‌های هنجارشکنانه از خود نشان خواهد داد. کسانی که در کودکی به سمت دیده شدن رفته‌اند در سنین بزرگسالی به افرادی انزواطلب تبدیل می‌شوند.

این کارشناس مسائل کودک گفته است: «یکی دیگر از آسیب‌ها، نقش بازی کردن کودک و در نتیجه دو شخصیتی بودن است. دردی که درمانش ممکن است ۲ تا چندسال به طول انجامد.»

انتهای پیام/

برچسب ها: کودک کار
ارسال نظر
قالیشویی ادیب