دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1401 - 00:15

درخشان: دلیل بازارگرمی ایجنت‌ها فقدان کارشناس در باشگاه‌هاست/ روی هنر نمی‌توان قیمت گذاشت

درخشان: دلیل بازارگرمی ایجنت‌ها فقدان کارشناس در باشگاه‌هاست  روی هنر نمی‌توان قیمت گذاشت
سرمربی سابق پرسپولیس گفت: اگر مدیران باشگاه‌ها دلسوزی کنند و کمیته‌ای برای تعیین قیمت بازیکنان تشکیل دهند، ایجنت‌ها نمی‌توانند بازارگرمی کنند.
کد خبر : 801989

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، سیدحامد رحمتی؛ رقم قرارداد کادرهای فنی و بازیکنان باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در این فصل افزایش دو برابری در مقایسه با سال گذشته داشته است در حالی که هر دو باشگاه فصل گذشته به خاطر نواقصی که داشتند از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شدند و این فصل هم AfC تصمیم گرفته برای همزمان شدن مسابقات با لیگ قهرمانان اروپا رقابت‌ها را برگزار نکند. افزایش صددرصدی قراردادهای سرخابی‌ها در حالی رقم می‌خورد که قرار بر افزایش 20 درصدی بود اما مدیران باشگاه این موضوع را لحاظ نکردند و دولتی بودن سرخابی‌ها موجب می‌شود تا تعهدات مطالبات معوقه بر گردن مدیران بعدی بیفتد. 

حمید درخشان در مورد افزایش صددرصدی سقف قراردادهای سرخابی‌ها اظهار کرد: مهم‌ترین معضلی که به فوتبال ایران آسیب زده و در رأس همه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را نشانه گرفته فقدان اقدامات کارشناسی دقیق است. در هنگامی که قراردادها منعقد می‌شود نمی‌توان برای آنها سقفی تعیین کرد اما وجود کارشناسان فنی و صاحب علم آنالیز فوتبال در باشگاه‌ها باعث می‌شود تا روی بازیکنان قیمت‌گذاری درستی شود که دارای مبنا و اساس است. البته که لزومی ندارد تا یکایک باشگاه‌ها نرخ یکسانی روی ارزش یک بازیکن بگذارند چون نگاه‌ علمی متغیر بوده و اختلاف نظر کاملاً طبیعی است اما این موضوع باعث خواهد شد تا مبالغی که روی بازیکنان گذاشته می‌شود دارای حد و حدودی منطقی شود. 

وی ادامه داد: وقتی باشگاه‌ها اقدامی برای تشکیل کمیته‌ای از کارشناسان آشنا به علوم بازیکن شناسی فوتبال نمی‌کنند فرصت به ایجنت‌ها داده نمی‌شود تا قیمت بازیکنان را مطابق سلیقه‌شان تعیین کنند و بدون کوچک‌ترین مشکلی به بازارگرمی بپردازند. مدیر برنامه‌های بازیکنان با باشگاه‌های مختلفی ارتباط می‌گیرند و قیمت‌هایی را روی بازیکنان خود می‌گذارند که از نگاه بسیاری از فوتبالی‌ها هم بالاست. با این حال اگر باشگاهی مخالفت کند ایجنت‌ها که تبحر و ارتباط لازم را در کارشان دارند به راحتی سراغ باشگاه دیگری می‌روند تا مذاکره کنند. فشاری که هواداران تیم‌های مطرح به تیمشان می‌آورند در افزایش قیمت‌ها تاثیر دارد چون رقابت نابرابری میان باشگاه‌ها ایجاد می‌شود و در نهایت بازیکن به باشگاهی می‌رود که شرایط مالی مدنظرش را بهتر از دیگر رقبا تامین کرده باشد.

درخشان: دلیل بازارگرمی ایجنت‌ها فقدان کارشناس در باشگاه‌هاست/ روی هنر نمی‌توان قیمت گذاشت

کارشناس فوتبال خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر بازیکنان خارجی هم در افزایش قیمت بازیکنان داخلی اثرگذار هستند. بالا رفتن قیمت ارز باعث شده تا بازیکنی که چند سال پیش با مبلغی نسبتاً معقول جذب می‌شد دچار رشد قیمت چند برابری شود در حالی که اگر واحد پولی یورو یا دلار را در نظر بگیریم افزایش فراوانی نداشته است. البته این موضوع را باید به یاد داشته باشیم که بازیکنان خارجی دارای کیفیت پول هنگفتی را دریافت می‌کنند و در قیاس با کشورهای عربی یا شرق آسیا، باشگاه‌های ما نمی‌توانند مبالغ مدنظر مدیر برنامه‌های چنین بازیکنانی را پرداخت کنند. اگرچه کیفیت بازیکنان خوبی به قاره آسیا می‌آیند نهایتاً ۲۰ درصد بهتر از بازیکنان خوب داخلی است ولی این موضوع به ایجنت‌های داخلی اجازه می‌دهد تا نرخ بازیکنان خود را افرایش دهند. چون کیفیت بیشتر خارجی‌های لیگ، برتری خاصی بر ایرانی‌ها ندارد و کمتر پیش آمده بازیکنان خارجی ببینیم که سطح بالاتری از مهره‌های آماده ما داشته‌اند.

درخشان تصریح کرد: وقتی در وهله اول کادر مدیریت باشگاه‌ها دلسوزی نمی‌کنند و گامی برای تشکیل کمیته آنالیز کیفی بازیکنان بر نمی‌دارند ایجنت‌ها هم آزادی عمل برای تعیین قیمت دارند، چون روی هنر نمی‌توان قیمت گذاشت. در این زمینه فدراسیون دخیل نیست و نمی‌تواند باشگاه‌ها را مجاب کند تا با استفاده از کارشناسان قیمت‌گذاری منطقی روی بازیکنان صورت گیرد. صندلی لرزان مدیران به خاطر توجه بیش از اندازه به نتیجه تیم‌هاست و آنها برای آنکه رزومه بهتری برای خود ثبت کنند و عمر مدیریت‌شان بیشتر شود در نقل و انتقالات بسیاری مبالغ را تأیید می‌کنند تا احتمال تیمشان بیشتر شود و در نتیجه جایگاه‌شان مستحکم‌تر می‌شود. ضمن اینکه در زمینه تولید بازیکن دچار مشکل هستیم و کمبود ستاره‌ها یکی دیگر از دلایل افزایش غیرمنطقی قیمت بازیکنان است.

انتهای پیام/۴۰۴۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته