تبلیغات کتاب را جدی بگیریم/ خطر پویشهای تبلیغاتی کتاب و دلزدگی مخاطبان فریبخورده
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، با وجود پایین بودن سرانه مطالعه در کشور، در سالهای اخیر شاهد بودهایم که گاهی یک کتاب پیش و پس از انتشار خبرساز شده و در نتیجه اکثر مردم جامعه با هر سلیقهای آن را میخرند. این جریان را میتوان مشابه پدیده رواج مُد در عرصه پوشاک دانست.
در همین ارتباط، کامران شرفشاهی شاعر و مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: تبلیغات یکی از عواملی است که موجب میشود توجه افکار عمومی به ویژه جوانان نسبت به آثار حمایت شده از طرف ناشر جلب شود و این آثار فروش خوبی داشته باشند. اما این شیوههای تبلیغاتی هم باید دارای اصول و چارچوب خاص خودشان باشند.
وی افزود: در روزگار ما عدهای از ناشران به دنبال ایجاد موجهای تبلیغاتی برای مطرح کردن یک کتاب هستند. این ناشران غالبا با تبلیغات پر سر و صدا، برگزاری جشن امضا برای پدیدآورنده یا مترجم اثر برای آن تبلیغ میکنند. در این میان گاهی از روشهایی استفاده می شود که صرفاً تجاری و ابزاری است. در این شرایط است که ناگهان کتابی در سطح جامعه به عنوان یک اثر برجسته و حرف تازه مطرح میشود که ممکن است از چنان قوت و برجستگی برخوردار نباشد.
مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر عنوان کرد: با توجه به استفاده از تکنولوژی چاپ دیجیتال، گاهی اوقات کتابها در تیراژ بسیار اندکی منتشر میشوند اما ناشر تیراژ واقعی آنها را در صفحه شناسه منعکس نمیکند و به فاصله کوتاهی اقدام به درج عبارت چاپ دوم و چاپهای بعدی روی جلد کتاب میکند که این امر به نوعی القاکننده این نکته است که کتاب در فاصله کوتاهی چنان مورد استقبال جامعه قرار گرفته که به چاپهای متعدد رسیده است.
شرفشاهی گفت: مُد شدن یک اثر یا به عبارتی گل کردن و مطرح شدن یک کتاب، از جنبه دیگر بیانگر این واقعیت است که تبلیغات تأثیر فراوانی روی اجتماع دارد. در واقع این گونه موجآفرینی ناگهانی نتیجه یک فعالیت گسترده تبلیغاتی در عرصه فضای مجازی است و به نوعی میتواند گویای این نکته باشد که رسانه ملی در طی این همه سال تا چه اندازه در معرفی کتاب و سوق دادن جامعه به سمت مطالعه کوتاهی و کمکاری کرده است زیرا کتابهای خوبی که منتشر شدهاند در طی این همه سال کم نبودهاند اما متأسفانه رسانه ملی اهتمام جدی به معرفی کتاب و جریانسازی در این زمینه نداشته است.
وی افزود: رویکرد مردم به خرید یک کتاب گاهی تابع عوامل دیگری هم هست. این عوامل گاهی به شخصیت خود نویسنده بازمیگردد چنان که گاهی کتابهای شخصیتهای به اصطلاح سلبریتی با استقبال فراوانی رو به رو شدهاند در حالی که کتاب به لحاظ محتوا از ارزش چندانی برخوردار نبوده است.
این ناشر اظهار کرد: مردم بیشتر دنبال این مسئله هستند که به آنها کتابی برای مطالعه معرفی شود و در واقع میتوان گفت که تأثیر معرفی و تبلیغات کتاب فرهنگی در جامعه باید بیشتر از گذشته جدی گرفته شود.امروزه کتابخانههای عمومی یکی از قفسههای خود را به معرفی کتابهای تازه و یا کتابهای خوب اختصاص میدهند و این قفسه از سایر قفسههای کتابها جدا و در دسترس مخاطبان است. این اتفاق در ویترین کتابفروشی هم هم رخ میدهد و بسیاری از کتابفروشی ها بخش مجزایی برا ی معرفی کتاب دارند.
وی افزود: البته روند معرفی کتابهای تازه منتشرشده یک روی دیگر هم دارد که میتواند مخرب باشد. اگر معرفی کتاب، صادقانه و دارای اصالت نباشد،مخاطب را دلزده و سرخورده میکند و چه بسا برای همیشه از کتاب و کتابخوانی فاصله بگیرد.عدهای از ناشران و فعالان حوزه کتاب شیوههایی را برای تبلیغ کتاب درنظر میگیرند که به زعم خودشان جذاب است، اما در بلندمدت پیامدهای مطلوبی ندارد و بخش عظیمی از جامعه را دچار تردید و یا انفعال میکند.
شرفشاهی گفت: این موجهای تبلیغاتی برای کتاب نباید به گونهای باشد که مخاطبان احساس فریبخوردگی کنند. به عبارت دیگر، نباید این برداشت در ذهن خوانندگان شکل بگیرد که عدهای در صدد شکل دادن افکار، سلیقه و اندیشههای آنها هستند. این پویشهای تبلیغاتی بایدکاملاً صادقانه و با در نظر گرفتن تمام جوانب باشند.
این ناشرعنوان کرد: متأسفانه در سالهای اخیر ناشران و اشخاصی به جمع تولیدکنندگان کتاب و محصولات فرهنگی پیوستهاند که بیشتر رویکرد کاسبکارانه داشته و دغدغه فرهنگی چندانی ندارند. لذا رسانهها نیز میبایست مراقب اینگونه تحرکات باشند و اگر جایی گمان میبرند که شخص، اشخاص یا مؤسسه خاصی درصدد سوءاستفاده از فضای فرهنگ جامعه هستند با اطلاعرسانی بهموقع این گونه جریانها را به نقد بکشند و به جامعه معرفی کنند.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/