دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در چهارمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر

مهران احمدی: نرگس آبیار به پختگی خاصی رسیده است

شب گذشته (شنبه 4 اریبهشت ماه) فیلم «نفس» ساخته نرگس آبیار در کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور عوامل فیلم به نمایش در آمد و پس از نمایش فیلم جلسه پرسش و پاسخ آن برگزار شد.
کد خبر : 79452

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این جلسه نرگس آبیار که نویسندگی و کارگردانی فیلم را بر عهده داشت، با اشاره به اینکه فیلم‌نامه را بر اساس رمان «نفس» خودش نوشته، عنوان کرد: «رمان «نفس» که دو برهه از تاریخ را نشان می‌دهد و از نگاه یک کودک روایت می‌شود، در برگیرنده همه جزئیات زندگی این دختر می‌شود، به همین دلیل نگارش آن زمان زیادی بُرد و نیاز به زمان و حوصله بسیاری داشت.»


او ادامه داد: «هنگام نوشتن این داستان وقتی قلم را روی کاغذ می‌گذاشتم، همه چیز شکل می‌گرفت و از آنجا که نمی‌خواستم خلاقیت در کار از بین برود، نوشتن آن طولانی شد و حتی می‌توانم بگویم نگارش یک فصل ۶ ماه زمان می‌برد.»


این کارگردان با بیان اینکه برای نوشتن متن‌ها از خاطرات و شنیده‌های خودش بهره می‌گرفته، گفت: «البته لزوما همه چیز خاطرات من نیست، اما حتما شنیده‌ها و دیده‌های خود من بوده و از آن‌جایی که به ریزه‌کاری‌های مختلف توجه زیادی دارم، از هرچیزی که می‌شنوم استفاده می‌کنم. حتی اتفاق افتاده گاهی در بازار تهران قدم زدم و دیالوگ‌ها را یادداشت کرده‌ام تا در نوشته‌ها بتوانم استفاده کنم. در حقیقت می‌توان گفت همه چیزهایی که می‌نویسم به تجربه‌های شخصی و غیرشخصی من برمی‌گردد.»


مهران احمدی که در این فیلم سینمایی بازی ‌کرده و دومین بار بود که با آبیار همکاری می‌کرد، گفت: «خانم آبیار در این فیلم به پختگی خاصی رسیده، به نظرم این نشان دهنده تجربه ایشان است. در این فیلم ما همه در خدمت ایده و فکر اولیه ایشان بودیم. با اینکه فیلم از نگاه کودک روایت می‌شود و فضایی فانتزی دارد، اما برای واقع‌گرایی هم تلاش می‌کند.»


شبنم مقدمی که در این فیلم نقش کوتاهی داشته گفت: «من اولین بار فیلم را در جشنواره ملی فجر دیدم و با اینکه سهم کمی در فیلم دارم ولی همین سهم کم برای من ارزش زیادی دارد.»


او گفت: «فیلم‌نامه معصومیت و شاعرانگی دارد و اینکه از نگاه کودک به همه چیز نگاه می‌شود، برایم عجیب و خاص بود و خودم دوست داشتم آن را روی پرده ببینم. نگاه رمانتیک و شاعرانه‌ای که یک کودک در فیلم دارد، کودک درون همه ما را بیدار می‌کند و می‌توان گفت خیلی از ما با خاطرات و کارهایی که دختر فیلم انجام می‌دهد، همذات‌پنداری داریم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته