دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی: نظام بانکی و زمین‌داری دو حوزه کلیدی خلق فساد در کشور است/ نظام انضباط مالی در کشور رنگ باخته است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دو حوزه کلیدی خلق فساد در کشور نظام بانکی و زمین‌داری است، گفت: نظام انضباط مالی در کشور رنگ باخته است.
کد خبر : 77823

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محمدحسن ابوترابی‌فرد امروز در همایش صنعت نفت دانش بنیان، تبلور اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی که در محل پژوهشگاه صنعت نفت در حال برگزاری است، با تاکید بر اینکه بیشترین فساد در نظام بانکی و زمین‌داری کشور وجود دارد، تصریح کرد: بزرگ شدن دولت از نشانه‌های نفوذی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند و این یعنی متوقف شدن فعالیت های دولت.


وی با تاکید بر اینکه شیوع تصدی‌گری دولت نشانه دولت‌های رانتی است، عنوان کرد: باید متناسب شدن حجم دولت با وظایف حکومتی از جمله اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی قرار گیرد. به این ترتیب شاهد کاهش هزینه‌ها، سوق منابع به سوی اداره کشور و کاهش موانع تولید خواهیم بود.


ابوترابی‌فرد از جمله چالش های موثر در اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را نظام مالیاتی کشور دانست و افزود: بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی که می‌خواهند از طریق پیروی از قانون به رشد و توسعه برسند، به علت وجود بنگاه‌های اقتصادی توسعه یافته به پشتوانه فرارهای مالیاتی نمی‌توانند رشد کنند. در همین زمینه باید بستر مناسبی برای فعالیت سالم و بدون رانت به وجود بیاید.


به گفته وی، برای اینکه به اقتصاد مقاومتی نزدیک شویم باید از فرارهای مالیاتی جلوگیری کنیم. بنابراین اصلاح قوانین مالیاتی از جمله راه‌های دسترسی و اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.


ابوترابی فرد نظام مالی کشور را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد: نظام پولی، بانکی و مالی بازوی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیست. برخی از بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به ویژه بخش خصوصی تبدیل به بنگاه اقتصادی رقابتی شده‌اند. روند عملکرد این موسسات و بانک‌ها باید از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اصلاح شود.


وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نمی‌تواند صندوقی برای تامین هزینه‌های جاری کشور باشد، اذعان کرد: به جرات می توان گفت شرایط فعلی موسسات مالی، تباه کننده کشور است.


نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چالش دیگری که در زمینه اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود دارد نبود انضباط مالی در کشور است،‌ بیان کرد: منابع واقعی کشور با مصارف واقعی منطبق نبوده و همخوانی ندارد. باید به سمت نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عمل حرکت کنیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته