دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تبعات سنگین اصرار وزارت ورزش به اعمال تغییرات در اساسنامه فدراسیون فوتبال

سرنوشت فوتبال کشور در دستان محمود گودرزی و همکارانش است. اینکه با درایت و تصمیم درست آنها انتخابات بعد از رایزنی‌ با دولت در تاریخ مقرر برگزار شود. یا اینکه اصرار آنها برای اعمال تغییرات غیرقانونی در اساسنامه بدون نظر مجمع عمومی، فوتبال ایران را به سمت تعلیق یا آینده‌ای مبهم بکشاند.
کد خبر : 76838

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از اعتماد، در چنین فضایی خواسته‌های امروز وزارت ورزش به خوبی نشان می‌دهد که مقامات این مجموعه به دنبال پس گرفتن قدرت از دست رفته در فوتبال ایران هستند. داستانی که نقطه شروع آن ایراد سازمان بازرسی به عدم تصویب اساسنامه سال ٨٦ در هیات دولت بود. بر همین اساس قرار بر این شد مدیران وزارت ورزش با رایزنی با هیات دولت مشکلات به وجود آمده برای اساسنامه را برطرف کنند تا انتخابات فدراسیون فوتبال راس تاریخ مقرر (١١اردیبهشت‌ماه) برگزار شود.



ابهامات مربوط به اساسنامه اما این بهانه را به وزارتی‌ها داده تا با استفاده از فرصت، به دنبال اعمال برخی اصلاحات در اساسنامه در آستانه انتخابات پرحرف و حدیث فدراسیون باشند. پیشنهاداتی که با مخالفت صریح هیات رییسه فدراسیون به خاطر غیرقانونی بودن مواجه شده و فوتبال ایران را به لبه پرتگاه رسانده است. چهار درخواست وزارت ورزش به سادگی نشان می‌دهد که آنها به دنبال بیشتر شدن قدرت تصمیم‌گیری خود در امور فوتبال قبل از انتخابات هستند. شاید به همین دلیل است که گفته‌ می‌شود مسوولان ورزش در شرایط کنونی اساسنامه سال ١٣٨٦ را به رسمیت می‌شناسند و اعتقاد دارند که باید تغییرات زیادی در این اساسنامه به وجود بیاید.
این تغییرات مقدماتی را فراهم می‌کند که قدرت عمل وزارت ورزش در فوتبال دوباره زیاد شود و این اتفاق نتیجه‌اش ورود فیفا به حوادث پیش آمده و تعلیق احتمالی دوباره فوتبال کشور خواهد بود.
اختلافات وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال درباره اساسنامه این مجموعه و انتخابات حالا شکلی رسمی و آشکار به خود گرفته است. یکی از مسائلی که در نشست اضطراری روز شنبه هیات رییسه فدراسیون مطرح شد، ‌بحث انتخابات و اساسنامه بود. وزارت ورزش از مقامات فدراسیون خواسته که اساسنامه سال ١٣٨٦ به وزارتخانه فرستاده شود تا به تایید و مصوبه هیات دولت برسد. از طرفی مدیران ورزش ایران برای مدیران فوتبالی شرط و شروط خاصی هم تعیین کرده‌اند که این خواسته‌های عجیب آنها روز گذشته رسانه‌ای شد. برای بررسی اتفاقات اما ابتدا باید نقطه نظرات کفاشیان درباره نظر وزارت ورزش درباره اساسنامه و انتخابات را مرور کنیم. رییس فعلی فوتبال ایران گفته بود: «اعضای هیات رییسه با خواسته وزارت ورزش مخالف هستند. ما به آنها اعلام کردیم ایرادهایی در اساسنامه ١٣٨٦ وجود دارد که ما آن را در اساسنامه سال ٩٠ برطرف کردیم، ضمن اینکه وزارت ورزش بندهایی را مدنظر دارد که می‌خواهد در آن اعمال شود. هیات رییسه به این نتیجه رسید که این کار صحیح نیست چون این اساسنامه هم باید به تایید مجمع و پس از آن به تایید فیفا برسد تا قانونی شود. ما به این جمع‌بندی رسیدیم که اساسنامه سال ٩٠ هم مصوبه مجمع را داشته و هم به تایید فیفا رسیده و می‌خواهیم این اساسنامه را برای وزارت ورزش ارسال کنیم تا آنها نیز آن را برای تصویب به دولت بفرستند. ممکن است این کارها زمان ببرد به همین خاطر راه‌حل پیشنهادی ما این بوده که انتخابات بدون حضور من و براساس اساسنامه سال ١٣٩٠ در تاریخ مقرر برگزار شود و پس از آنکه رییس جدید مشخص شد پیگیر تصویب آن در دولت باشد.»
کفاشیان این روزها خودش خیلی دوست دارد که انتخابات فدراسیون به تعویق بیفتد. اما نکته قابل تامل اینجاست که تاثیرگذارترین نقش در برگزاری انتخابات را وزارت ورزش ایفا می‌کند. محمود گودرزی چند روز پیش به صراحت اعلام کرد انتخابات باید در تاریخ ١١ اردیبهشت ماه با همین چهار کاندیدایی که برای ریاست ثبت نام کرده‌اند برگزار شود. این صحبت و دستور غیر مستقیم گودرزی در واقع حکم نهایی درباره شایعات ابطال روال ثبت نام از نامزدها و احتمال بازگشت کفاشیان به کارزار رقابت بود. با این حال برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در شرایط کنونی مستلزم این است که ابهامات مربوط به تایید اساسنامه این مجموعه در سال ١٣٨٦ و١٣٩٠ برطرف شود. همین مساله اما مقدمات اختلافات شدید بین مقامات فدراسیون و وزارت در هفته‌های گذشته را فراهم کرده است. وزارت ورزش بر اساس نامه سازمان بازرسی روی عدم تصویب اساسنامه در سال ١٣٨٦ دست گذاشته است و شواهد نشان می‌دهد که این اساسنامه را به رسمیت می‌شناسد. فدراسیون فوتبال اما با توجه به اینکه چهار سال قبل اساسنامه سال ٨٦ را اصلاح کرد، ‌در نظر دارد تا انتخابات با اساسنامه فعلی فوتبال ایران برگزار شود. در واقع علی کفاشیان و همکارانش این روزها به شکلی کاملا هنرمندانه در مقابل وزارت ورزش ایستاده‌‌اند و خیال‌شان از چند اتفاق راحت است. اول اینکه وزارت ورزش اجازه دخالت مستقیم در امور فدراسیون را ندارد؛ دوم اینکه اگر وزارت ورزش به صورت قانونی ابهامات اساسنامه را برطرف کند، دیگر مشکلات قانونی برای مدیران فدراسیون فوتبال به خاطر استناد به اساسنامه‌های قانونی به وجود نخواهد آمد. در نهایت اگر هم انتخابات به تعویق بیفتد، خواست آنها به وسیله وزارت ورزش و جوانان اتفاق افتاده است. در چنین شرایطی اما انتشار مهم‌ترین مفاد درخواست رسمی وزارت ورزش از فدراسیون فوتبال درباره تغییرات اساسنامه سروصدای زیادی در محافل ورزشی به راه انداخته است تا جایی که خیلی‌ها نگران تعلیق احتمالی فوتبال کشور از سوی فیفا به خاطر دخالت دولت در امور فوتبال هستند.
در حال حاضر وزارتی‌ها حداقل در چهار مورد خواستار تغییرات در اساسنامه فدراسیون هستند؛ تغییراتی که اعمال آن برابر خواهد بود با دخالت مستقیم در امور فدراسیون و رد اساسنامه‌ای که به تایید فیفا رسیده است. با وجود اینکه همه می‌دانند اساسنامه سال ٨٦ در چند بند در سال ٩٠ اصلاح شد، وزارت ورزش اصرار دارد تا اساسنامه سال ٨٦ یعنی اساسنامه قدیمی قبل از اصلاح برای مصوب شدن به هیات دولت برود و این در حالی است که اساسنامه سال ٩٠ پس از تایید مجمع طبق گفته مدیران فدراسیون به فیفا ارسال شده است و فدراسیون جهانی فوتبال هم همین اساسنامه را قبول دارد. بر اساس گزارشی که روز گذشته در خبرگزاری فارس منتشر شد، خواسته‌های وزارت ورزش از فدراسیون فوتبال به این شرح است: «١- واژه نهاد «مستقل و غیردولتی» فدراسیون فوتبال به نهاد «عمومی و غیردولتی» تغییر پیدا کند. ٢- رییس فدراسیون فوتبال بیش از دو دوره متوالی نتواند برای ثبت نام کاندیدا شود. ٣-ارکان قضایی فدراسیون توسط مجمع برکنار شده و رییس فدراسیون نتواند ارکان قضایی را برکنار کند. ٤- معرفی نواب رییس توسط رییس همچنان به قوت خود باقی بماند.»
این درخواست وزارت ورزش روز شنبه در جلسه هیات رییسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است. از آنجایی که قوانین جاری فوتبال به صراحت اعلام می‌کند هرگونه تغییر و اصلاح در اساسنامه باید با نظر و تصمیم مجمع عمومی اتفاق بیفتد، اصرار وزارت ورزش به انجام این اصلاحات، کاری غیرقانونی و دخالت مستقیم در امور فدراسیون فوتبال قلمداد خواهد شد. هزینه این اتفاق هم چیزی نخواهد بود جز تعلیق فوتبال کشور.
بسیاری از کارشناسان حقوقی و حتی رسانه‌های ورزشی روی این موضوع اتفاق نظر دارند که در اوضاع کنونی، اینکه اساسنامه به هیات دولت ارسال شده است یا نه اصلا ربطی به انتخابات ندارد و انتخابات فدراسیون باید در زمان مقرر شده خودش برگزار شود، چرا که مدیریت فوتبال کشور دو دوره چهارساله را با همین اساسنامه‌ها گذرانده‌ است و اینکه حالا این بحث مطرح شود که اساسنامه مورد تایید هیات دولت نیست فیفا را نسبت به اتفاقات فوتبال ایران حساس می‌کند. آن هم در شرایطی که کشورهای رقیب به ویژه عربستانی‌ها تمام اتفاقات روز فوتبال ایران را به دقت رصد می‌کنند و به دنبال پیدا کردن بهانه‌ای هستند تا مقدمات تعلیق فوتبال ایران را با کارشکنی‌های خود فراهم کنند. درست است که اساسنامه فدراسیون فوتبال هشت سال است که تاییدیه هیات دولت را ندارد، اما فیفا اساسنامه فوتبال ایران را تایید کرده است و به همین ترتیب انتخابات باید طبق همین اساسنامه برگزار شود. به همین دلیل است که مدیران فدراسیون فوتبال رسما پیشنهاد دادند که انتخابات در تاریخ تعیین شده با اساسنامه اصلاحی سال ١٣٩٠ برگزار شود و بعد از اینکه تیم مدیریتی جدید کار خود را شروع کرد، در فرصتی مناسب، ‌اساسنامه جدید فوتبال ایران تدوین شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته