دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست هفته پژوهشی اجرایی پرفورمنس ایران مطرح شد

برنامه‌های هفته پرفورمنس ایران تشریح شد/ کریستین بیه: در فرانسه اشتیاق به کار در حوزه دانشگاهی و سینما با ایران بسیار بالاست

اهداف و برنامه‌های هفته پژوهشی اجرایی پرفورمنس ایران در قالب نشست خبری صبح امروز 22 فروردین ماه با حضور کریستین بیه پروفسور تئاتر و استاد دانشگاه پاریس اوئست، ندا شاهرخی مدیرهنری موسسه فرهنگی هنری فانوس و امیرحسین حریری رئیس تئاتر مولوی تشریح شد.
کد خبر : 76658

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، امیرحسین حریری در این نشست خبری گفت: «تئاتر مولوی یک دوره پرفراز و نشیب را در مقوله بازسازی پشت‌سر گذاشته و من خدا را شاکرم که پس از مدتی از بازسازی فنی و تجهیزاتی این سالن میزبان تولیدات و آثار شاخص دانشجویی هستیم. یکی از ماموریت‌ها برای یک مرکز دانشگاه که مهم‌ترین خاستگاه علمی و دانشگاهی تخصصی تئاتر محسوب می‌شود، امور پژوهشی و علمی است.»


وی ادامه داد: «هفته پژوهشی اجرایی پرفورمنس ایران با همکاری موسسه فرهنگی هنری فانوس با رویکرد ظرفیت‌های برجسته و کم‌نظیر نمایش‌های ایرانی انجام می‌شود. در حوزه نظریه‌پردازی و نشست‌های علمی و امور پژوهشی دانشگاه‌ها فعالیت‌های زیادی در این زمینه شده است اما یکی از مشکلات اساسی این بخش فاصله بین تجربیات علمی و عملی است. ما تصمیم داریم در این هفته به مقولاتی بپردازیم که براساس آن تجربیات علمی بیشتری داشته باشیم. زیرا بخش زیادی از ظرفیت‌های تئاتر دانشگاهی به تولیدات بازمی‌گردد.»


هدف ما رسیدن به آینده‌ای روشن‌تر در حوزه تولیدات دانشجویی است


رئیس تالار مولوی تاکید کرد: «هدف ما رسیدن به آینده‌ای روشن‌تر در حوزه تولیدات دانشجویی است. هفته پژوهشی اجرایی پرفورمنس ایران از جمله برنامه‌هایی است که توسط سه مرکز موسسه فرهنگی هنری فانوس، مرکز تئاتر مولوی و پژوهشگاه و دانشگاه پاریس‌ده برگزار می‌شود. همچنین مقرر است که این برنامه را در سال‌های آتی ادامه دهیم.»


وی اظهار کرد: «این هفته در دو مقوله پژوهش و اجرا برنامه‌هایی شامل نشست‌های علمی، پرفورمنس‌ها و کارگاه‌هایی خواهیم داشت که به مثابه تجربیات عملی روی صحنه خواهند رفت.»


در ادامه ندا شاهرخی، مدیر هنری موسسه فرهنگی هنری فانوس که دبیر اجرایی این هفته نیز هست، بیان کرد: «موسسه فرهنگی هنری فانوس دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و از ابتدا هدفش بالا بردن سطح دانش و آموزش در حوزه نمایش است تا به استانداردهای بین‌المللی نزدیک شویم و با تعاملات بین‌المللی درهای همکاری‌های مشترک را باز کنیم.»


وی با یادآوری اینکه برنامه برگزاری هفته پژوهشی اجرایی پرفورمنس ایران از یک‌ سال پیش در ذهن مسئولان این موسسه بوده ، بیان کرد: «در حوزه پرفورمنس و تعاریف آن مجادلاتی وجود دارد و اگرچه در طول سال‌ها در این زمینه فعالیت‌هایی شده است، اما خیلی از هنرمندان سعی در شکستن چارچوب‌ها و خیلی دیگر در تلاش برای قراردادن و تعریف چارچوب هستند، با توجه به این مجادلات ما تصمیم گرفتیم در حوزه پرفورمنس فعالیت بیشتری داشته باشیم. در این راستا با مرکز تئاتر مولوی برای مشارکت صحبت کرده‌ایم و از آنجا که این مرکز، مرکز تئاتر دانشگاهی است و مدیریت آن فعالیت درخشانی در زمینه‌ هنری داشته، این همکاری صورت گرفت.»


شاهرخی در تشریح برنامه‌های این هفته اعلام کرد: «از فردا دوشنبه 23 فروردین‌ماه برنامه‌های هفته پرفورمنس ساعت 17:30 با 6 سخنرانی آغاز می‌شود. اولین سخنرانی توسط یاسمن خواجه‌ای با موضوع مقدمه‌ای بر هفته پرفورمنس ایرانی و تقابل پرفورمنس در ایران و غرب برپا خواهد شد. در ادامه پیام ویدئویی از ریچارد چکنر که پایه‌گذار مفهوم پرفورمنس است، پخش می‌شود. سپس رحمت امینی در خصوص پتانسیل‌های نمایش‌های آیینی- سنتی ایران و ارتباطش با پرفورمنس سخنرانی خواهد کرد. امیر راد، سخنرانی و تاریخ‌نگاری بر روی پرفورمنس در ایران را برعهده دارد که به همراه کلیپ پخش خواهد شد. کریستین بیه نیز در زمینه پرفورمنس سخنرانی خواهد کرد و در ادامه منصور براهینی درباره آینده پرفورمنس ایران و ویکتور تری‌مونیه سخنرانی با عنوان «پرفورمنس، نقطه آغاز» را برعهده دارد.»


وی ادامه داد: «سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه ساعت 10 تا 13 مسترکلاس کریستین بیه درباره اینکه چطور مفهوم پرفورمنس در معنای کلی به آنالیز رویدادهای تئاتری کمک می‌کند برگزار خواهد شد. از ساعت 15 اجراهای پرفورمنس را نیز شاهد خواهیم بود. پرفورمنس «همشهری» با طراحی طاها فراهانی و پرفورمنس «بدون نام»سامان ارسطو از دیگر برنامه‌های روز 23 فروردین ماه است.»


دبیر اجرایی هفته پژوهشی اجرایی پرفورمنس ایران بیان کرد: «چهارشنبه 25 فروردین‌ماه سه پرفورمنس دیگر با عنوان «صفحه ی 848» به کارگردانی رضا غیور ساعت 15، «بدون شرح» به کارگردانی هیمن باجلانی ساعت 17، «اینستامیت» به کارگردانی پارسا آذری ساعت 20 اجرا می‌شود. پنجشنبه 26 فروردین‌ماه از ساعت 10 تا 14 ویکتور تیمونه کارگاه بازیگری برگزار می‌کند. در ساعت 15 همین روز پرفورمنس «چهار پایه حضور» به کارگردانی کسری بردبار اجرا می‌شود. اختتامیه این هفته ساعت 20:30 پنجشنبه با طراحی ویکتور تیمونه برپا خواهد شد.»


کریستین بیه: امروز در فرانسه اشتیاق برای کار با ایران در حوزه سینما و دانشگاه بالاست


کریستین بیه در این نشست مطبوعاتی اعلام کرد: «دانشجویان ایرانی و فرانسوی در راستای برگزاری این هفته می‌توانند تعاملات بیشتری با هم داشته باشند. این امر هم به لحاظ تئوریک و هم از حوزه عمل است. برنامه‌های این هفته به این منظور تدارک دیده شده که با هم بنشینیم و درباره پرفورمنس فکر کنیم که چطور آموزه‌ها می‌تواند با هم وارد تئاتر شود.»


وی تاکید کرد: «من در کلاس آموزشی‌ام سعی می‌کنم درباره پرفورمنس آمریکا و اروپا نیز به صورت اختصار صحبت کنم.»


وی همچنین در سخنانش به آمدن یکی از دانشجویان خود اشاره کرد و در ادامه افزود: «در این هفته برای اولین‌بار کار تجربی انجام می‌دهیم و دانشجویان و علاقه‌مندان ایرانی می‌توانند از دانشجوی من که به زودی به ایران خواهد آمد کمک بگیرند و همکاری‌های بیشتری داشته باشند.»


وی خطاب به مسئولان برگزاری این هفته بیان کرد: «امسال و همه ساله می‌توانید روی مرکز دانشگاهی و گروه مطالعاتی من در دانشگاه حساب باز کنید.»


کریستین بیه در سخنانش تاکید کرد: «امروز در فرانسه اشتیاق و کنجکاوی درباره ایران صرفا به حوزه سینما محدود نمی‌شود، بلکه اشتیاق به کار با حوزه دانشگاهی بسیار بالا است.»


وی یادآور شد: «9 سال است که سینمای ایران آثارش در فرانسه به نمایش درمی‌آید و از چشم‌گیرترین کارهایی است که در سینما شاهد هستیم. به طوری‌که دوشنبه هفته آینده که به فرانسه برمی‌گردم، نشستی درباره سینمای ایران داریم که باید در آن نیز شرکت کنم. امیدوارم دروازه‌های تئاتر هم همچون سینما به نتایج مطلوبی دست یابد و شما به پاریس بیایید و برای همکاری مشترک کمک کنید.»


وی در سخنانش پرفورمنس را هنری معرفی کرد که در کنار رقص، موسیقی و هنرهای زیبا کامل می‌شود.


بیه در سخنانش عنوان کرد: «آنچه امروز شاهد هستید مجموعه‌ای از همه اینها است و راهی برای استفاده مجدد از تئاتر سنتی در تئاتر معاصر است. همین امر باعث ارزشمند شدن پرفورمنس برای ما می‌شود.»


وی یادآور شد: «چیزی که از پرفورمنس ایرانی می‌دانم نمایش سنتی مثل تعزیه و عروسک خیمه‌شب‌بازی است.»


در پایان این نشست امیرحسین حریری خطاب به اصحاب رسانه گفت: «هدف از برگزاری این برنامه پژوهشی این است که مکانیسم و رابطه مستقیم از تجربیات نظری به عملی پیدا کنیم.»


وی در سخنانش تعاملات فرهنگی میان هنرمندان ایران و فرانسه در سال‌جاری را از دیگر نتایج و دستاوردهای این هفته معرفی کرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: پرفورمنس تئاتر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته