دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1393 - 09:38

صدای پیمانکاران مسکن‌مهر هم درآمد

تاکنون بسیاری از مشکلات ساکنان و خریداران پروژه‌های مسکن‌مهر بازگو شده، اما کم‌تر صحبتی از معضلات مجریان این پروژه‌ها به میان آمده‌است. مشکلاتی که برخی مجریان را بدهکار بانکی و برخی دیگر را روانه زندان کرده‌است!
کد خبر : 7555

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، اگرچه پروژه مسکن‌مهر با هدف خانه‌دار کردن اقشار کم‌‌درآمد کلید خورد، اما معضلات اجرای این پروژه همچنان به جای خود باقی است.


این امر تا جایی پیش رفت که برخی مسئولان دولت یازدهم بارها و بارها درباره معضلات مسکن‌مهر سخن گفتند و حتی وزیر راه و شهرسازی اجرای پروژه‌های مسکن‌مهر را با ایجاد حاشیه‌نشینی مدرن همراه دانست.


در این میان صرف‌ نظر از تبعاتی که مشکلات موجود بر سر راه اجرا و تکمیل واحدهای مسکن‌مهر برای متقاضیان آن داشت، معضلاتی نیز گریبان‌گیر مجریان این پروژه‌ها شده‌ که مجموعه این عوامل به تعویق افتادن زمان تحویل واحدهای مسکونی به مردم را به دنبال داشته است.


مطالبات پیمانکاران پرداخت نمی‌شود


«ح.ف» یکی از مجریان مسکن‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار آنا به تشریح معضلات کارفرمایان این بخش پرداخت و گفت: در حالی که مطالبات پیمانکاران مسکن‌مهر پرداخت نمی‌شود، مسئولان بر تکمیل هر چه سریع‌تر واحدها تاکید دارند که این موجب ایجاد اختلاف با اعضا شده‌ است.


وی افزود: برای آیتم‌های اضافی ساخت مصوبه افزایش قیمت داشتیم، اما این مصوبه‌ها اجرایی نمی‌شوند و این در حالی است که ما هم بودجه لازم برای تکمیل واحدهای مسکونی نیمه‌تمام را نداریم.


این پیمانکار مسکن‌مهر با تاکید بر اینکه مسئولان تنها با افتتاح واحدهای مسکن‌مهر بدون توجه به مشکلات پیمانکاران پز می‌دهند، ادامه داد: من در تعدادی از پروژه‌های مسکن‌مهر قزوین، آبیک و... شرکت داشته‌ام که متاسفانه با وجود تکمیل تعداد زیادی از واحدها، مشکلات پیمانکاران نادیده گرفته شده است و مطالباتشان به طور کامل پرداخت نمی‌شود.


وی اظهار کرد: متاسفانه توجهی در نوع قراردادهای پیمانکاران صورت نمی‌گیرد، به طوری که با وجود در نظر گرفتن آیتم‌های بیشتر مانند دربهای ضدسرقت برای واحدهای مسکونی، اما نوع قرارداد ما با سایر پیمانکاران برابر است. این در حالی است که اداره کل راه و شهرسازی استان نیز توجهی به مصوبه وزیر راه و شهرسازی برای افزایش قیمت‌های مصوب ندارد.


او ادامه داد: برخی پیمانکاران پول اعضا و متقاضیان دریافت واحدهای مسکن‌مهر را دریافت کردند و متواری شدند، این در حالی است که ما با وجود برگشت خوردن چک‌های تامین مالی ساخت و حتی زندان رفتن، واحدها را تکمیل کرده‌ایم اما مطالبات ما پرداخت نمی‌شود.


این پیمانکار مسکن‌مهر با بیان اینکه باید بر اساس آیتم‌های ساخت اعتبارات نیز پرداخت شوند، تاکید کرد: تاکنون به بهانه‌های واهی از این امر سر باز زده‌اند و ما نیز نمی‌توانیم در صورت عدم تامین مالی، واحدها را تکمیل کنیم.


وی با تاکید بر اینکه پیمانکاران نمی‌توانند با دریافت پول بهره‌ای واحدها را تکمیل کنند و به مردم تحویل دهند، گفت: با وجود اینکه انواع تضامین مالی به لحاظ انجام حس خدمت از پیمانکاران گرفته شده‌ است، حتی پول واحدهای در حال بهره‌برداری نیز به مجریان داده نمی‌شود یا اعتباری برای تکمیل واحدهای نیمه‌کاره تخصیص نمی‌باید.


او با تاکید بر اینکه عامل اصلی مشکلات مسکن‌مهر قزوین اعضای اداره مسکن و شهرسازی استان است، افزود: پیمانکاران دو سال در انتظار پرداخت پول از سوی اعضا و بیش از 6 ماه نیز معطل دریافت زمین بودند که صرف نظر از این موارد حالا هم باید با تبعات دریافت اعتبارت برای تکمیل پروژه‌ها و در مقابل عدم تسویه آن دست‌وپنجه نرم کنند.


این مجری مسکن‌مهر خاطرنشان کرد: بارها برای رسیدگی به مشکلاتمان به مراجع ذی‌صلاح مراجعه کرده‌ایم، اما به اجرا گذاشته شدن ضمانت‌نامه‌ها و همچنین باطل شدن پروانه‌هایمان در صورت اعتراض تهدید شده‌ایم.


مصوبات ساخت پروژه‌های مسکن‌مهر اجرا نمی‌شود


«ب» یکی دیگر از پیمانکاران مسکن‌ مهر با بیان اینکه اغلب مجریان به علت افزایش قیمت‌ها در پی اجرای هدفمندی یارانه‌ها نتوانستند واحدها را تکمیل کنند، به خبرنگار آنا گفت: به طور مثال پروژه‌های مسکن مهر استان قزوین بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اما برای تکمیل مراحل ساخت و تحویل به دستورالعمل و الحاقیه‌های 1، 2 و 3 مبنی بر افزایش قیمت نیاز دارند که متاسفانه در این استان اجرا نمی‌شوند.


وی افزود: به علت اجرایی نشدن این مصوبات ساخت پروژه‌های مسکن‌مهر متوقف شده است و به همین علت نیز پیمانکاران قادر به تحویل واحدها به اعضا نیستیم و یا در صورت تحویل نیز پروژه به صورت ناقص به بهره‌برداری رسیده است.


این پیمانکار با بیان اینکه مصوبات مربوط به اضافه‌کاری‌های صورت‌گرفته از سوی مجریان مسکن‌مهر نیز اجرایی نمی‌شوند، ادامه داد: هنوز برای پیمانکاران مسکن‌مهر تعیین تکلیف نشده‌ است و همین امر موجب شده است تا اعضا نیز شکایات و اعتراض‌های زیادی به مقامات مختلف انجام دهند.


وی با تاکید بر اینکه پس ندادن ضمانت‌نامه‌های اجرایی پیمانکاران چالش دیگر مجریان مسکن‌مهر است، تصریح کرد: بر اساس قانون ضمانت‌نامه‌های بانکی پیمانکاران برای حسن انجام تعهدات مسکن‌مهر باید یک سال پس از تحویل واحدها آزاد شود، اما با وجود گذشت بیش از یک سال این اتفاق هنوز نیافتاده است.


او خاطر نشان کرد: پیمانکاران برای پیگیری شکایات حقوقی خود درباره تخلفات صورت گرفته به سازمان بازرسی کل کشور و دادگستری مراجعه کرده‌اند، اما امیدواریم با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته و کارگروه‌های تشکیل شده مشکلات ما به زودی رفع شود.


در همین باره یکی از خریداران مسکن‌مهر استان قزوین هم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه با وجود پرداخت 12 ماه اقساط هنوز واحد مسکونی به او تحویل داده نشده‌ است، گفت: تاکنون علاوه بر 2 میلیون تومان افزایش قیمت، 13 میلیون و 500 هزار تومان به عنوان پیش قسط و 12 ماه نیز اقساط 220 هزار تومانی پرداخت کرده‌ایم، اما به علت مشکلات موجود میان شرکت انبوه‌ساز و اداره راه و شهر سازی استان هنوز واحدها تحویل داده نشده‌اند.


وی با تاکید بر اینکه قرار بود سال گذشته واحدها به مردم تحویل داده شوند، تصریح کرد: برای عدم تحویل واحدها به متقاضیان از وصل کردن کنتورهای گاز امتناع می‌کنند. این در حالی است که اغلب خریداران واحدهای مسکن‌مهر به علت مستاجر بودن باید علاوه بر اقساط خرید مسکن، بهای ماهانه اجاره را نیز بدهند.


گزارش از سهیلا گلی زاده


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته