دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 فروردين 1395 - 12:26

کارشناس صنعت ریلی: دولت دست از تصدی‌گری راه‌آهن بردارد

یک کارشناس صنعت ریلی با بیان اینکه دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی در کشور باید زمینه افزایش مشارکت بخش خصوصی را فراهم کند، گفت: این بدین معنا نیست که با انجماد قیمتی بازار بسته شود بلکه باید راه‌آهن خصوصی‌سازی شود.
کد خبر : 75412

مجید بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تاکید بر اینکه دولت نباید در بخش راه‌آهن تصدی‌گری کند، افزود: به جای به‌کارگیری نخبگان در امور دولتی، باید آنها را برای فعالیت در بخش خصوصی تشویق کرد. بهره‌وری دولت پایین است. راه‌آهن باید برای چابک‌سازی و خروج از وضعیت کنونی خود به بخش خصوصی واگذار شود.


وی تصریح کرد: البته اکنون بخش خصوصی به دنبال سرمایه‌گذاری در بانک‌ها رفته‌ است. برخی دیگر نیز که به دنبال کسب‌وکار بودند، سرمایه‌هایشان را به خارج از کشور انتقال داده‌اند. دولت نه به علت دخالت بلکه به علت ضعف نتوانسته در برخی حوزه‌ها سیاست‌گذاری صحیحی داشته باشد.


بابایی با بیان اینکه اکنون ضزیب اشغال قطار بسیار پایین است، بیان کرد: مسافر تصور افزایش قیمت را دارد بنابراین با توجه به شاخص‌های دیگر خانوار برای هزینه‌کرد خود، گزینه‌های دیگر حمل‌ونقلی را انتخاب می‌کند.


دبیر سابق انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی ادامه داد: همین امر موجب می‌شود که سالیانه در حدود 20 هزار کشته در حمل‌ونقل جاده‌ای داشته باشیم و رتبه نخست دنیا را به خود اختصاص دهیم. سیاست‌گذاری اشتباه هزینه‌های بسیاری برای کشور دارد که شاید بخش جبرا‌ن‌ناپذیر آن تلفات و مرگ‌ومیر باشد.


وی با تاکید بر اینکه برای ادامه‌دار بودن فعالیت بنگاه‌های اقتصادی باید میان درآمد و هزینه‌ها تعادل وجود داشته باشد، اظهار کرد: بر این اساس باید افزایش قیمت صورت گیرد اما در شرایط کنونی این امر به نفع شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی نیست چرا که بازار همیشه از نرخ‌ها تبعیت نمی‌کند و امکان دارد ضریب اشتغال بیش از این نیز کاهش یابد.


بخش خصوصی حمل‌ونقل ریلی توانمند نیست


بابایی با تاکید بر اینکه متاسفانه بخش خصوصی کنونی شکل گرفته در صنعت ریلی توانمند نیست، اضافه کرد: شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی نیازمند تقویت از طریق یکی از روش‌های افزایش قیمت، مدیرت صحیح بنگاه اقتصادی با افزایش بهره‌وری و یا کمک‌های دولتی هستند که عملا کمک‌های دولت به علت مشکلات کسری بودجه و تنگناهای اقتصادی آن از گردونه خارج می‌شود.


وی گفت: بخش خصوصی صنعت ریلی کشور نیز با مشکلات مدیریتی مواجه است چرا که این صنعت اکنون خصولتی است. به عبارت دیگر نیمه‌دولتی با نگاه دولتی است.


به گفته این کارشناس صنعت ریلی، حتی اگر بنگاه اقتصادی عملکرد خوبی داشته باشد اما باز هم با افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت قطعات در پی تحریم‌ها و یا تغییرات اساسی نرخ ارز نمی‌تواند برخی افزایش قیمت‌ها را خنثی کند.


بابایی افزود: شرکت‌های ریلی باید آنقدر درآمد داشته باشند که علاوه بر پوشش هزینه‌های خود بتوانند ناوگان جدید را وارد مدار کنند اما میزان افزایش قیمت اخیر نرخ بلیت قطار آن هم پس از سال‌های طولانی به میزانی نبود که بتواند انتظارات از افزایش کیفیت خدمات مسافری را برآورده کند.


درآمد ریلی‌ها کفاف سرمایه‌گذاری‌های جدید را نمی‌دهد


وی با بیان اینکه اکنون سن ناوگان ریلی کشور بیش از 30 سال است، تصریح کرد: برای ارتقای کیفیت خدمات باید سرمایه‌گذاری جدید صورت گیرد اما درآمدهای فعلی شرکت‌ها کفاف این سرمایه‌گذاری‌ها نمی‌دهد. به عبارت دیگر نرخ‌ها انتزاعی نیست و باید مدل اقتصادی قیمت در بازار عرضه و تقاضا تغییر کند.


دبیر سابق انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خاطر نشان کرد: در مجموع باید گفت که صنعت حمل‌ ونقل ریلی کشور به شدت افول کرده و در واقع شکست خورده است. از طرفی متاسفانه به علت فراگیر بودن مشکلات در تمامی بخش‌ها و بازوان این صنعت، روند کنونی ادامه‌دار است و دولت نیز توان لازم برای بهبود این وضعیت را ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته