دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1395 - 11:18

مهد سدسازی ایران کجاست؟

بر اساس اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران استان‌های خراسان رضوی و آذربایجان شرقی در تعداد سدهای به بهره‌برداری رسیده در میان سایر استان‌های کشور رکوردار هستند.
کد خبر : 75118

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، تاکنون 595 سد در کشور به بهره‌برداری رسیده است که اگر مجموع 30 استان در ایران را در نظر بگیریم به طور میانگین حدود 19 سد سهم هر استان از مجموع سدسازی‌ها خواهد بود.


بر اساس آخرنی اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران، استان‌های خراسان رضوی و آذربایجان شرقی با 84 سد، هرمزگان با 56 سد و مرکزی با 50 سد استان‌های فعال در صنعت سدسازی محسوب می‌شوند.


در این میان ایلام تنها استانی است که هیچ سدی در آن هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. البته 2 سد سیکان و سیمره در دست ساخت و 6 سد چناره، سازبن، کوران بوزان، جزمان، مورموری و گدار خوش نیز در دست مطالعه هستند.


پس از ایلام استان‌های کرمانشاه و بوشهر هر یک با یک سد دارای کم‌ترین میزان سدسازی پس از ایلام هستند. پس از این دو استان نیز استان‌های کهگیلویه‌ و بویراحمد، قزوین، گیلان و یزد با 2 سد در جایگاه سوم کم‌رونق‌ترین استان‌ها به لحاظ سدسازی قرار دارند.


خراسان شمالی دارای 9 سد، خراسان جنوبی 48 سد، سیستان و بلوچستان 15 سد، گلستان 13 سد، سمنان 9 سد، کرمان 21 سد، مازندران 11 سد، تهران 7 سد، قم 3 سد، اصفهان 19 سد، فارس 10 سد، چهارمحال و بختیاری 8 سد، اردبیل 48 سد، زنجان 40 سد، همدان 5 سد، لرستان 3 سد، خوزستان 20 سد، آذربایجان غربی 19 سد و کردستان 3 سد است.


حمید چیت‌چیان وزیر نیرو معتقد است که در در امر سد سازی در کشور افراط صورت گرفته است و بخشی از این سدسازی‌ها بر اساس محاسبات وقت و بخشی نیز بر اساس زیاده‌روی ساخته شده است. با این حال وزارت نیرو در هر جایی که نیاز به سدسازی است، سد خواهد ساخت تا ضمن ذخیره آب در زمان خشکسالی، از آسیب‌های سیلاب‌ها نیز جلو گیری کند و به اشتغال‌زایی و رونق کشاورزی منطقه نیز کمک شود.


از طرفی بسیاری از کارشناسان محیط زیستی سدسازی را عاملی برای تخریب پهنه سبز کشور می‌دانند که باید با آن برخورد شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته