دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تلویزیون بازنده بزرگ سرگرمی‌سازی در نوروز 95

سریال های نوروز 95 تلویزیون فارغ از کیفیت خوب یا بدشان و با تکیه بر معیارهایی غیر از نظرسنجی های معمول صدا و سیما نشان دادند حداقل در جذب مخاطب نوروز موفق نبوده اند.
کد خبر : 74956

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، آی سینما نوشت: انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و خبرگان نشان داد دورانی که قدرت و نفوذ شبکه های اجتماعی در نظر گرفته نمی شد، به پایان رسیده است. این روزها بیش از هر زمان می توان با اتکا بر قدرت شبکه های مختلف اجتماعی نبض جامعه را به دست گرفت یا از اوضاع و احوال و نظرات عامه مردم مطلع شد. در این شرایط و با توجه به معیارهای مختلف که در این سال ها قطعا شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین معیارهای آن محسوب می شود می توان به بررسی موضوعات مختلف پرداخت و سریال های نوروز 95 می تواند یکی از آن موضوعات باشد.


سریال های نوروز 95 تلویزیون فارغ از کیفیت خوب یا بدشان و با تکیه بر معیارهایی غیر از نظرسنجی های معمول صدا و سیما نشان دادند حداقل در جذب مخاطب نوروز موفق نبوده اند. حتی با وجود اینکه کارگردان خوش آتیه ای به نام حامد محمدی «زعفرانی» را ساخته و دو کارگردان امتحان پس داده تر یعنی برزو نیک نژاد و سعید آقاخانی به ترتیب«قرعه» و «بیمار استاندارد» را جلوی دوربین برده اند و از طرفی هر سه سریال از ترکیب بازیگران خوب و شناخته شده ای برخوردار بودند. حمیدرضا آذرنگ، مهدی هاشمی، هدایت هاشمی، مهران احمدی، هادی کاظمی، ستاره اسکندری، بابک حمیدیان، جواد عزتی، اصغر سمسارزاده، شیلا خداداد، پوریا پورسرخ، نیما شاهرخ‌شاهی، هومن حاجی‌عبدللهی، حسین محب‌اهری و نرگس محمدی بخشی از بازیگران شناخته شده نوروز 95 هستند که هر کدام آثار پرمخاطبی در کارنامه کاری شان دارند و امسال در این سه مجموعه تلویزیونی حضور داشتند.


شاید اگر این سه سریال در زمانی غیر از نوروز 95 روی آنتن می رفتند مخاطبان خوبی هم جذب می کردند اما محصولی که برای نوروز خلق می شود با توجه به اینکه مخاطب ده ها فرصت تفریحی دیگر برای گذارندن اوقات فراغت محدود خود دارد باید چیزی فراتر از استانداردهای معمول داشته باشد. اتفاقی که در این سال ها حداقل برای سریال «پایتخت» و مجموعه «کلاه قرمزی» رخ داده بود، و طیف وسیعی از مردم بخشی از وقت خود را برای دیدن این دو اثر تولید شده تلویزیون می گذاشتند و دیدن این دو برنامه همان و واکنش های متعدد مردم در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی همان. از دست به دست شدن دیالوگ ها و شوخی کردن با موقعیت های به تصویر کشیده در این دو مجموعه مذکور بگیرید تا پخش سکانس های جذاب آن ها و جاری شدن تکه کلام شخصیت های مختلف این دو مجموعه از زبان مردم در مسافرت ها و مهمانی ها.


این دقیقا همان خلأی است که نشان می دهد سه سریال نوروز امسال آثار موفقی در جذب مخاطب نبوده اند. این روزها نفوذ اینترنت در کشور به بالاترین حد ممکن خود رسیده و حتی آدم ها در روستا و شهرهای کوچک هم به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دسترسی دارند مخاطب شاهد به اشتراک گذاشته شدن موضوعات و سوژه های مختلف است. در همین نوروز امسال صحبت های صریح و جالب جمشید مشایخی و جواد خیابانی در برنامه «صفر صفر»، ادعای کپی بودن برنامه «دورهمی»، زدن سیبیل سروش صحت توسط مهران مدیری در همین برنامه، سانسورهای برنامه خندوانه یا حتی بحث جالب آباژور قرار دادن جلوی موارد ممیزی دار در فیلم های خارجی که امسال حسابی زیاد شده بود و به چشم مخاطب هم آمد نه تنها در فضای مجازی بلکه حتی در بین مردم و رسانه های رسمی نیمه فعال در ایام عید هم مورد توجه قرار گرفت. اما دریغ از کمترین اظهار نظر و صحبت مردم در فضای مجازی و غیرمجازی پیرامون سه سریال «زعفرانی»، «قرعه» و «بیمار استاندارد».


هیچ اثری از یک سکانس، دیالوگ، تکیه کلام و حتی حاشیه خوب و بد از این سه سریال در هیچ یک از موج های راه افتاده سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در ایام نوروز وجود ندارد. جالب تر اینکه در مورد این سریال ها انتقاد خاص یا جریان سازی هم نشد. یعنی حتی کسی نبود که مثل برخی نمونه های اخیر به خاطر تولید و پخش این سه سریال انتقاد کند. سریال هایی که در نهایت خنثی بودن ساخته و پخش شدند، انگار نه خانی آمده و نه رفته. تجربه هم ثابت کرده وقتی در مورد سریالی حرفی زده نمی شود یعنی آن سریال دیده نشده، چرا که در صورت دیده شدن خوب یا بد مخاطب به سرعت واکنش خود را نشان می دهد.


جدا از بحث تکراری مهاجرت مخاطبین از پای تلویزیون خودمان به سمت شبکه های ماهواره ای حتی در زمینه جذب مخاطب در نوروز 95، سینما هم اوضاع بهتری نسبت به تلویزیون و مجموعه های نمایشی اش را تجربه کرد. این روزها تا نزدیک صبح و در اتفاقی کم نظیر سانس های فوق العاده برای فیلم های نوروزی در نظر گرفته شده، هر کسی رفته فیلم دیده از مخاطب عام و خاص در مورد فیلم ها حرف زده و اظهار نظر کرده، طرفداران یک فیلم و مخالفان آن با هم بحث می کنند این یعنی موجی برای فیلم های نوروز امسال ایجاد شده که برای اثبات آن نیاز به هیچ آمار و ارقامی نیست، واکنش های زنجیره وار مردم و اقدامات عملی آن ها به راحتی وجود این موج را اثبات می کنند.


اما در تلویزیون و به خصوص بخش سریال های ویژه نوروز فقر جریان سازی و ایجاد هیجان که لازمه ساخت آثار در چنین ایامی است بیداد کرد. مسئله ای که بعید است چندان به مشکلات مالی تلویزیون برگردد چرا که با همه مشکلات مالی باز هم تلویزیون در این ایام طبق رسم هر ساله اش سه سریال تولید کرد و در سه چهار سال گذشته هم با اینکه تلویزیون همچنان درگیر مشکلات مالی بود اما این باعث نشد نوروزش از یک یا دو مجموعه نمایشی خوب و پرطرفدار خالی باشد.


جالب است که هر سه سریال از نظر موضوعی آثار تکراری و دست مالی شده ای نبودند، خصوصا «بیمار استناندارد» که موضوعش بسیار هم جذاب و بدیع بود. اما مشکل بر سر نداشتن نکات خاص و جذاب است. در خصوص بازیگران می گویند بازیگری موفق است که جدا از همه فنون بازیگری و داشتن چهره ای کاریزماتیک، «آن» داشته باشد، و با تکیه بر همین تعبیر می توان گفت سریال های نوروز 95 هیچکدام «آن» نداشتند. چیزی که سریال «پایتخت» زیاد داشت و «دودکش2» هم می توانست داشته باشد. سریالی که اولین سری آن فارغ از کیفیت با اقبال بالای مخاطب مواجه شد و تکیه کلام های شخصیت های اصلی آن تا مدت ها ورد زبان مردم بود و می توانست موفقیت خود در باکس ویژه ماه رمضان را در نوروز تکرار کند، اتفاقی که بالعکس آن برای «پایتخت» افتاد. اینجاست که باید باز هم به مدیریت تلویزیون انتقاد کرد چرا که می توانستند به راحتی برگ برنده ای نسبتا قطعی برای رد کردن گردنه نوروز 95 داشته باشند اما تنها فرصت جذب قطعی مخاطب را هم به دلایل عجیب و غریبی از دست دادند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته