دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 فروردين 1395 - 12:12

دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی در یک نگاه؛ بزرگترین دانشگاه خاورمیانه که فقط با 7 رشته آغاز به‌کار کرد

مرداد سال 1361 نخستین و بزرگترین واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی و خاورمیانه، در تهران با عنوان واحد تهران مرکزی راه‌اندازی شد و فعالیت آموزشی خود را با ایجاد 6 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی و یک رشته در مقطع کاردانی و پذیرش 200 دانشجو آغاز کرد.
کد خبر : 74880

به گزارش خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی اکنون بیش از 256 هزار دانش‌آموخته و 60 هزار دانشجوی در حال تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، هنر و معماری و پیراپزشکی در مقاطع مختلف به ویژه در مقطع ارشد و دکتری دارد.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی یک سیستم بسیار بزرگ دانشگاهی است که با دارا بودن بیش از 1400 عضو هیات علمی نیمه وقت و تمام وقت، 1820 استاد مدعو و 936 کارمند با رتبه جامع (الف) نخستین و بزرگترین واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود و فعالیت آموزشی گسترده و تاثیرگذاری در کشور دارد.



این واحد دانشگاهی با ارائه 120 رشته در مقطع کارشناسی، 292 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 152 رشته دکتری و با دارا بودن 15 دانشکده، 74 آزمایشگاه و 73 کارگاه مشغول ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است.


اعضای هیات علمی و دانشجویان واحد تهران مرکزی تاکنون با تالیف 275 جلد کتاب، ترجمه 20 عنوان کتاب خارجی، چاپ 1292 مقاله ISI و 1116 مقاله علمی پژوهشی وزارتین، انجام 542 طرح پژوهشی داخلی و یک طرح طرح پژوهشی برون دانشگاهی، سهم بسزایی در تولید علم کشور و خیزش علمی ایران برای تحقق سند چشم انداز بیست ساله کشور داشته‌اند.


با توجه به تاکید دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر فعالیت دانشگاه‌ها در حوزه فعالیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان، واحد تهران مرکزی در حال راه‌اندازی چهار مرکز تحقیقاتی و 16 شرکت دانش‌بنیان است و اکنون نیز یک مرکز تحقیقاتی و یک مرکز رشد این واحد فعال است و تاکنون 85 دستاورد و اختراع واحد تهران مرکزی به ثبت رسیده است.



حدود 326 هزار جلد کتاب با زبان فارسی و 72 هزار جلد لاتین در 15 کتابخانه این واحد وجود داشته و 24 سایت کامپیوتری این واحد در اختیار دانشجویان قرار دارد.


دانشجویان این واحد می‌توانند با عضویت و مشارکت در 40 انجمن فعال دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی از برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی این انجمن‌ها استفاده کنند.


250 نفر از اعضای هیات علمی و دانشجویان این واحد عضو باشگاه پژوهشگران جوان هستند و 18 نفر از استادان واحد تهران مرکزی در انجمن‌های علمی معتبر ملی و بین‌المللی فعالیت دارند.


17 عنوان مجله علمی پژوهشی، چهار مجله علمی پژوهشی وزارتین و یک عنوان مجله ISI در واحد تهران مرکزی منتشر می‌شود و این واحد تاکنون موفق به انعقاد 30 تفاهم‌نامه داخلی و خارجی شده است.


دکتر مهرداد نوابخش اکنون رئیس این دانشگاه است که به عنوان رئیس بزرگترین واحد دانشگاهی استان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران نیز محسوب می‌شود.



او در باره پیشینه و وضیعت فعلی واحد تهران مرکزی می‌گوید:‌ «دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با داشتن حدود یکهزار و 400 عضو هیات علمی تمام وقت با رتبه جامع (الف ) به عنوان نخستین و بزرگترین واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی است که فعالیت آموزشی گسترده و تاثیرگذاری در کشور دارد.


حدود 60هزار دانشجو در رشته های فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، هنر و معماری و پیراپزشکی در مقاطع مختلف به ویژه در مقطع ارشد و دکتری در این مجموعه بزرگ علمی مشغول تحصیل هستند و خوشبختانه در زمینه‌های پژوهش و فناوری یکی از پیشرفته‌ترین واحدها در این زمینه محسوب می‌شود.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی یک سیستم بسیار بزرگ دانشگاهی است؛ همه مدیران قبلی دانشگاه در پیدایی و تکوین این سیستم زحمت بسیاری کشیده‌اند. این واحد با این ساختار از گذشته تاکنون در حال رشد است.


واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای تاسیس در چند زمینه پیشرو بوده است و در زمینه رشته‌های منحصر به‌ فرد و مورد نیاز جامعه در رتبه دولتی مانند دانشگاه تهران است و تمام رشته‌های مورد نیاز جامعه را در این ساختار به‌وجود آورد.


با توجه به دستور دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که یک دانشمند علمی است و با توجه به ساختاری که در دانشگاه ایجاد شده بود، یعنی همان جذب هیات‌علمی و ایجاد رشته‌ها هدف خود را روی ادامه این راه گذاشته و نواقص محدودی را که در زمینه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در واحد تهران مرکزی بود، رفع کردیم. دهه چهارم دانشگاه دهه کیفی‌سازی است؛ بنابراین بر کیفی‌سازی دانشگاه، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها تاکید کردیم که این راه ادامه دارد.



برای جذب اعضای هیات‌علمی متخصص و با کیفیت اقدامات اساسی انجام شد و با توجه به اینکه بنده در جذب هیات‌علمی استان تهران نیز مشارکت دارم، تلاش داریم که افراد خوبی در تمام واحدهای استان تهران و در واحد تهران مرکزی جذب شوند. چیزی که بسیار روی آن تاکید داریم عملی‌سازی روند تبدیل دانش تئوری به عمل، یعنی بحث تاسیس واحدهای دانش‌بنیان است که واحد تهران مرکزی طبق آمار پایگاه استنادی در این زمینه دوم شد.


با توجه به این تعابیر برنامه داریم کیفی‌سازی در دانشگاه را ادامه دهیم و کیفی‌سازی و تجهیز لابراتورها، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و مراکز رشد نیز در دست اقدام است تا به چیزی که 30سال است در دست اجراست به صورت کیفی برسیم. معتقدم در این واحد گنجینه‌های زیادی از استادان و دانشجویان تا اعضای هیات‌علمی وکارمندان وجود دارند تا بتوانیم به پتنت برسیم.


درخصوص طرح ساها و شفا وجود بیش از 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه ظرفیت عظیم و پنهانی در دانشگاه بود که مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی برآن شد تا با استفاده از تجمیع این ظرفیت عظیم زمینه را برای فعالیت پژوهشگران فراهم کند. اکنون در واحد تهران مرکزی نیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها گستردگی زیادی وجود دارد.


واحد تهران مرکزی در هر حوزه‌ای از علوم، دانشمندان و پیش کسوتان متخصص و متعهدی دارد که می‌تواند در همه زمینه‌های پژوهشی و آموزشی بیش از گذشته در سطح ملی و بین المللی حضور موثر داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته