قطبهای علمی باید در تولید ثروت مشارکت داشته باشند
دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،با اشاره به جلسه روز گذشته شورای قطبهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: با وجود تجربهٔ ناموفق قطبهای علمی در وزارت علوم به گونهای معیارهای تصویب قطبهای علمی دانشگاه مشخص شد تا با توجه به برنامه ریزی، امکانات، زیر ساختها و ظرفیتهای ایجاد شده برای پیش برد اهداف قطب بتوان افقی روشن را پیش بینی کرد.
وی در ادامه مهمترین ظرفیت قطبهای علمی دانشگاه را انگیزه بالای هیات علمی دانست و گفت: باید چارچوب برنامههای مدیریت روی موضوعات پژوهشی و بنیادی متمرکز شد تا در سطح پشرفته و در طراز ملی اینگونه پژوهشها کارایی لازم را داشته باشند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برنامههای معاونت پژوهشی ماموریت گرا و مساله محور خواند و تصریح کرد: برای پیشبرد برنامههای ماموریت گرا و مساله محور باید موضوعاتی را در نظر گرفت که علاوه بر تولید درآمد به نوعی برای دانشگاه آزاد نام آوری و به عنوان برند شناخته شود بنابراین از این منظر دانشگاه آزاد علاوه بر ظرفیت مناسب برای بالا بردن توانمندی اعضای هیات علمی و واحدهای دانشگاهی انگیزه بالایی دارد.
وی با بیان ظرفیتهای گسترده کشور، خاطر نشان کرد: علاوه براین با وجود سامانه «ساها» در دانشگاه آزاد میتوان از تمام توانمندی واحدهای دانشگاه آزاد استفاده نموده و تنها به ظرفیتهای یک واحد اکتفا نکرد.
واشقانی در ادامه با یاد آوری این نکته که در مجموع دانشگاه آزاد واحد یکپارچهای است که در سطح کلان با نام دانشگاه آزاد شناخته میشود، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت و توانمندی اعضای هیات علمی هر واحد برای پیشبرد اهداف قطبها در واحدهای دانشگاه آزاد استفاده موثر و کارآمد از امکانات را فراهم می کند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به تمایز قطبهای علمی وزارت علوم و دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: با توجه به تجربه ناموفق قطبهای علمی در وزارت علوم با دید بازتر و برنامههای مدون قطبهای علمی دانشگاه آزاد را پیش خواهیم برد و در کنار قطبهای علمی باید پژوهشها نیز کاربردی شود تا قطبهای علمی علاوه بر تولید علم در تولید ثروت نیز مشارکت داشته باشند.
واشقانی در ادامه پیشبرد قطبهای علمی را به وابسته به توانمندی اعضای هیات علمی و زیر ساختهای فیزیکی دانست و گفت: واحدهای دانشگاهی برای تبدیل شدن به قطب علمی باید به نیازهای بومی و منطقهای و ظرفیتهای نیروی انسانی به خصوص گسترش تحصیلات تکمیلی و ایجاد زیر ساختهای لازم برای تربیت دانشجویان فرهیخته توجه کنند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در پایان به با بیان اینکه واحدهای دانشگاهی باید روند و تحولات بین المللی قطبهای علمی جهان را مد نظر داشته باشند، خاطر نشان کرد: متاسفانه قطبهای علمی در راستای اهدافی که برای آنها در سطح بین الملل پیش بینی شده بود به خوبی عمل نکردند.
انتهای پیام/