دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 فروردين 1395 - 11:02
معاون دفتر آموزش وزارت تعاون:

دو سوم تعاونی‌های کشور غیرفعال‌اند / تشکیل کمیته بررسی مشکلات تعاونی‌های غیرفعال

معاون دفتر آموزش، ترویج و تحقیقات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 100 هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد، گفت: بر اساس آخرین آمار حدود 200 هزار تعاونی غیرفعال نیز در کشور وجود دارد که بسیاری از این تعاونی‌ها در بخش مسکن تشکیل شده و پس از پایان پروژه نیز به حالت تعلیق در‌آمده‌اند.
کد خبر : 73323

رحمت‌الله رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه کمیته‌هایی در استان‌ها برای بررسی مشکلات تعاونی‌های غیرفعال تشکیل شده‌ است، افزود: برخی از تعاونی‌ها با مشکل کمبود سرمایه و برخی دیگر با مشکلات سوءمدیریت دست و پنجه نرم می‌کنند که هدف از تشکیل این کمیته‌ها بررسی معضلات تعاونی‌ها و راه‌اندازی دوباره آنها است.


وی تصریح کرد: بر اساس اصلاحیه قانون بخش تعاون در سال 93 آموزش تعاونی‌ها به خود تعاونی‌ها و اتاق تعاون واگذار شد چرا که دیگر 4 درصد حق آموزش از تعاونی‌ها دریافت نمی‌شود.


رحیمی عنوان کرد: بر این اساس وزارت تعاون وظیفه حاکمیتی در اجرای برنامه‌ها دارد. در این برنامه‌ها بر نیازهای واقعی آموزشی تعاونی‌ها تاکیده شده و در سال 95 کیفی‌سازی آموزش‌ها بیش‌ از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.


وی با تاکید بر اینکه توسعه بخش تعاون عین اشتغال است، بیان کرد: اغلب مشکلات تعاونی‌ها به کمبود سرمایه، عدم حمایت قوانین بالادستی، مشکلات کلی کشور همانند رکود باز می‌گردد که باید مرتفع شوند. حمایت‌های دولت باید از تعاونی‌ها استمرار یابد و تعاونی‌ها به توانمندسازی نیروهای انسانی خود بپردازند.


معاون دفتر آموزش، ترویج و تحقیقات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه آموزش مدیران تعاونی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: با اجرای این راهکارها می‌توان به رونق تعاونی‌ها در سال 95 امیدوار بود.


وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه کشور سهمی برای بخش تعاون در اقتصاد تعیین نشد، تاکید کرد: در برنامه پنجم توسعه کشور سهم بخش تعاون از اقتصاد 25 درصد در نظر گرفته شد اما از آنجا که بسترسازی مناسب برای دستیابی به این سهم و اجرای قانون در راستای واگذاری برخی شرکت‌های دولتی در قالب تعاونی‌ها صورت نگرفت بنابراین در برنامه ششم سهم مشخصی را تعیین نکردند.


رحیمی خاطر نشان کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور سهم بخش تعاون از اقتصاد باید به 25 درصد می‌رسید که این امر عملی نشد و اکنون این سهم در حالت خوش‌بینانه در حدود 5 تا 7 درصد است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته